Pagina 1 van 12

Van Passat 3C naar BMW F11

Geplaatst: 01 jun 2015, 12:51
door jvdheuvel
Nu het hier ook weer wat drukker wordt met F1x eigenaars, zal ik me hier ook maar eens voorstellen.
Mijn vorige auto was een VW Passat 3C uit 2006 en was al een tijdje aan het zoeken naar een complete BMW 530D/535D F11. Het liefst van de facelift en met een gering aantal kilometers, maar dan moest ik wel heel erg diep in de buidel tasten, wat ik er thuis bij het opperste gezag niet doorheen zou krijgen.

Uiteindelijk kwam deze 530D uit 2011 voorbij die zeer compleet was.

Hier de foto's van de handelaar waar hij te koop stond. De afgebeelde Breyton velgen waren niet inbegrepen bij de koop, maar konden uiteraard wel mee worden geleverd tegen de geringe meerprijs van € 2000,00. :bang:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na een aantal maanden hier mee te hebben gelezen en al wat dingen aan te hebben gepast aan mijn auto, zal ik ook eens een topic aanmaken in het "Showroom" forum.

Nadat ik de auto opgehaald had op 12 december 2014 ben ik er gelijk mee op wintersport gegaan. Met een set nieuwe Nokian winterbanden eronder reed ie als een trein.
Het comfort en de uitrusting van de auto is echt geweldig.... en zeker t.o.v. mijn vorige auto is dit echt een aantal klasses beter.

De volledige lijst met opties die er af-fabriek op mijn auto gemonteerd zijn:

Model: 530d
Uitvoering: Europa
E-Code: F11
Carosserie: Touring
Besturing: Links
Aantal deuren: 5
Motor: N57D30O0 - 3,00l (180kW)
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Schakeling: Automatisch
Kleur: Imperialblue Metallic (A89)
Bekleding: Leder Dakota/oyster (LCCX)
Produktiedatum: 11.02.2011

Standaard uitrusting
S1CDA Rem energie regeneratie
S548A Kilometer-gecalibreerde tellers

Optionele uitrusting
S1CBA CO2 pakket
S225A Standard onderstel
S230A EU-specifiek pakket
S258A Banden met run-flat functionaliteit
S2NBA BMW LM wielen, Dubbelspaaks 351M
S2TBA Automatische sportversnelling
S302A Alarm systeem
S316A Automatisch bedienbare achterklep
S320A Verwijdering type aanduiding
P337A M-Sport pakket
S3ACA Trekhaak
S3AGA Achteruitrij camera
S3ATA Aluminium dakrails
S3MBA Individual Exterieur Line geborsteld Aluminium
S402A Elektrisch Panoramadak
S417A Zonwering achterportieren + Privacyglass vanaf B-stijl
S423A Vloermatten in velours
S428A Gevarendriehoek en EHBO-kit
S430A Zelfdimmende buitenspiegels
S431A Zelfdimmende binnenspiegel
S456A Comfort stoelen met geheugen
S488A Lendensteun bestuurder en bijrijder
S494A Stoelverwarming bestuurder en bijrijder
S496A Stoelverwarming achterbank
S4CEA Edelhoutuitvoering Fineline antraciet
S4NBA Automatische klimaat controle met 4-Zones
S4URA Ambiente verlichting
S502A Koplampsproeiers
S508A Park Distance Control (PDC) voor + achter
S522A Xenon verlichting
S524A Adaptieve bochtenverlichting
S536A Standkachel
S575A Extra 12V-contacten
S609A Navigatie systeem Professional
S612A BMW Assist
S614A Internet Voorbereiding
S615A Uitgebreide BMW Online Informatie
S616A BMW Online
S620A Stembesturing
S633A Telefoonvoorbereiding Business
S677A HiFi System Professional DSP (Logic7)
S698A Area-Code 2 voor DVD
S6AAA BMW TeleServices
S6ABA Besturing voor Teleservices
S6FLA USB-/Audio interface
S6NFA Interface voor Smartphone
S6VCA Besturing voor Combox
S710A M lederen stuurwiel
S715A M Aerodynamica pakket
S775A Dakhemel antraciet
S7SPA Navigatiesysteem Professional met Bluetooth telefoonvoorbereiding
L801A Landsuitvoering Duitsland
S863A Retailer Directory Europa
S868A Taalversie Nederlands
S886A Nederlandstalige documentatie
S8KAA Olie-onderhoudsinterval 24 maanden/30.000 km
S8SCA Telematics toegangsverzoek landafhankelijk
S8TFA Actieve voetgangerbescherming
S8TLA Dagrijverlichting voor en achter actief
S8TNA Dagrijverlichting instelbaar via lichtmenu

Inmiddels zijn we alweer dik 6 maanden en zo'n 17.000km verder en intussen zijn er al wel een paar kleine zaken aangepast..... ;D

Ledverlichting
De interieurverlichting is inmiddels nagenoeg allemaal vervangen door witte LED's.... alleen de makeup-lampjes moet ik nog aanpassen, alleen die krijg ik nog niet goed los.

Nieuwe velgen
Verreweg de grootste uitgave heb ik aan paar maanden geleden gedaan.... andere velgen..... ;D Origineel was de auto af-fabriek met de 19" style 351M velgen geleverd, maar de 1e eigenaar heeft deze gelijk laten vervangen door de 18" style 281 velgen uit het optiepakket..... eeuwig sonde vond ik, dus ik wilde er terug de originele velgen onder hebben ;) Ik heb een zeer nette breedset van deze velgen met nog redelijk goede Michelin Primacy Runflat banden op de kop weten te tikken. Deze velgset wil ik bij de winterwissel nog wel even helemaal netjes laten herstellen van slecht weg gewerkte stoeprandschade en slecht spuitwerk.... maar goed, dat komt over een aantal maanden wel. Ze rijden in ieder geval echt geweldig!

Hier zijn ze net gemonteerd op mijn auto:

Afbeelding

Ik had zeer graag de 20" BMW style 434M velgen er onder gelegd, maar aangezien ik daarvoor een nieuwe velgenset en nieuwe set met banden voor zou moeten aanschaffen, zou ik daar al snel € 2500 voor neer moeten leggen, terwijl ik nu aanzienlijk goedkoper uit was. Ik ben echter net zo content met de zomervelgen die ik er nu onder heb.

De 18" style 281 velgen zijn ingeruild tegen een setje OEM 18" BMW style 613M velgen. Hierop heb ik mijn Nokian winterbanden laten overzetten.

Afbeelding

Automatten vervangen
De automatten die meegeleverd waren, zagen er inmiddels zo slecht uit, dat ik ze heb vervangen door nette velours matten afgezet met een lederen bies en gestikt met een rode en blauwe naad wat wel een heel mooi effect geeft. Niet TE opzichting :///m: in beeld, maar wel een mooie verwijzing naar de M-uitvoering.

Oude matten:
Afbeelding

Nieuwe matten:
Afbeelding
Afbeelding

Lak polijsten
Inmiddels heb ik de hele auto in 4 stappen gepolijst (en heel veel delen eerst zelfs nog gewetsand om alles weer zo strak mogelijk te krijgen.... want een krasbak, dat was het zeker. Momenteel wacht ik tot er een nieuwe coating op de markt beschikbaar komt. Voordat deze coating aangebracht wordt wil ik nog 1x een snelle polishing touch-up doen, zodat de coating het best tot zijn recht komt.

Voorlopig staan er nog wel een aantal zaken op het wensenlijstje:

- Maatwerk chiptuning bij RS Tuning laten uitvoeren (besloten dit niet te doen na problemen via unlimited Tuning)
- Tellerunit met uitgebreide functionaliteit (laten) monteren (blackpanel, 6WA)
- Make-up lampjes ook vervangen door LED variant
- Electrisch wegklapbare trekhaak (laten) monteren
- Remklauwen verven ( in M-blauw/goud/koper/?)
- LED lampen monteren in de mistlichten
- Diverse coderingen doorvoeren
(- Eventueel een RVS beschermingsplaat voor de laad-drempel monteren)

Re: Van Passat 3C naar BMW F11

Geplaatst: 01 jun 2015, 13:07
door Bart70
Welkom!

Mooi uitgeruste F11 zo te lezen :duim:

Wat betreft de fotootjes, ik heb de link al in je voorsteltopic geplaatst maar zal hem hier ook even zetten :

Even in dit topic een kijkje nemen :)

Mooie aanpassingen allemaal die je gaat doen en laat doen !

Ik begrijp dat je het detaillen helemaal zelf doet en hier aardig bedreven in bent, als ik het zo lees ?

Chippen naar 323 PK/644 NM is nogal wat zeg, aangezien je al weet hoeveel pk het wordt ga ik er van uit dat dit geen maatwerk chip wordt, het is ook nog niet via OBD mogelijk, maar dit zal niet zo heel lang meer duren denk ik, Ik hoop voor je dat alles heel blijft hierna, maar dit zal ook heel erg van je rijstijl gaan afhangen ;)

Ik ben benieuwd naar de fotootjes, je hebt in ieder geval een prachtwagen zo te lezen :duim:

Re: Van Passat 3C naar BMW F11

Geplaatst: 01 jun 2015, 14:07
door avdakker
Hoi Joris, nogmaals welkom. En fijn een oude bekende hier te zien van het passat forum. Niet dat we het daar slecht hadden maar toch :duimen:
Je bimmer is er een om jaloers op te zijn, maar dat wist je al. Toffe bak en ik denk dat we elkaar nog wel een keer treffen hier.

Bart, Joris is een uitmuntende detailer. Voert aardig wat werk in opdracht uit als ik zijn facebook mag geloven in deze dagen. Bezig bijtje dus 8)

Re: Van Passat 3C naar BMW F11

Geplaatst: 01 jun 2015, 14:41
door Quadrantz
Welkom hier Joris!

Dat klinkt als een leuke opvolger voor die van mij dus als je hem over een paar jaar kwijt wilt dan laat maar weten :duim:

Veel plezier ermee :)

Re: Van Passat 3C naar BMW F11

Geplaatst: 01 jun 2015, 14:54
door Bart70
Ik had al zo'n vermoeden over het detaillen haha, nooit verkeerd weer een detailler er bij hier, misschien dat het topic hierover ook eens nieuw leven ingeblazen kan worden :whistle: (viewforum.php?f=544)

Re: Van Passat 3C naar BMW F11

Geplaatst: 01 jun 2015, 16:24
door Edgar1234
Welkom! Gaaf weer een F1x erbij :)
Klinkt als een hele mooie, nu nog de foto's ;)

Tunen naar 323 PK klinkt goed! Waar wil je dat gaan laten doen?

Re: Van Passat 3C naar BMW F11

Geplaatst: 01 jun 2015, 18:10
door LucaF11
Welkom!

Ben benieuwd naar de foto's :duim:

Re: Van Passat 3C naar BMW F11

Geplaatst: 02 jun 2015, 12:49
door jvdheuvel
Allemaal bedankt voor het hartelijke welkom. Ik heb de startpost inmiddels voorzien van de bedoelde foto's

Detailen.... ja dat is inmiddels een redelijk uit de hand gelopen hobby inderdaad. Ik ben er redelijk bedreven in geraakt de afgelopen jaren en doe af en toe wel eens wat auto's van anderen.... Ik doe er slechts een paar per jaar (je kan ook maar een aantal maanden per jaar buiten werken natuurlijk), aangezien een "full detail" vaak al snel 10 tot 16 uur in beslag neemt, afhankelijk van de staat waarin de lak verkeert en uiteraard ook de hardheid van de lak.

Het mooiste aan detailen vindt ik het resultaat dat je vaak kan boeken met een aantal simpele stappen (ondanks dat het veel werk blijft hoor). en uiteraard het ongeloof van de eigenaar wanneer ze hun auto terug zien nadat ie klaar is. :duim: Blijft altijd leuk... hahahaha. Als iemand hier foto's van wil zien, dan stuur maar even een PB, want ik heb er meeeeer dan genoeg.... :)

Het tunen ga ik waarschijnlijk laten doen bij KC Performance. Dit is van origine een bedrijf waarvoor het belangrijkste speerpunt het optimaliseren van motorvermogen en vermogensafgifte is geweest.... niet alleen meer vermogen, maar met name het bruikbaar vermogen. Dit is een voolledige maatwerk mappin die wordt geschreven op de motor in kwestie. Daarbij wordt de DPF dan vervangen door een andere downpipe waardoor ze blijkbaar nog beter in staat zijn om het vermogen op te schroeven en toch binnen veilige marges kunnen blijven. Het feit dat dit een bedrijf is dat zelf ook motoren bouwt, geeft me in ieder geval zelf het gevoel dat ze echt wel weten waar ze mee bezig zijn..... bovendien zullen ze nooit iets doen waarvan ze weten dat iets niet 100% werkt en ook zal blijven werken.....

Re: Van Passat 3C naar BMW F11

Geplaatst: 02 jun 2015, 13:02
door Bart70
Klink goed !

Mooie wagen dit, we hebben een apart topic betreffende detailen van wagens :

viewforum.php?f=544

En in dit topic kun je de resultaten laten zien ;)

Maar fotootjes zijn hier ook altijd welkom :duim:

Zelf heb ik het geduld er helaas niet voor, sta wel altijd versteld hoe de wagen hiervan opknapt !

Re: Van Passat 3C naar BMW F11

Geplaatst: 02 jun 2015, 13:07
door Edgar1234
Mooie foto's van een mooie F11!

Persoonlijk vind ik de F1x allemaal erg hoog op hun poten staan, ook met Mpakket..dat is de reden waarom ik mijn F11 heb laten verlagen met Eibach en achter softwarematig, voor 300 euro ben je klaar ;)

Re: Van Passat 3C naar BMW F11

Geplaatst: 02 jun 2015, 14:56
door LucaF11
Auto ziet er top uit! Mooie foto's Ik zie maar weer dat ik een aantal opties mis op mijn F11 :) Jouw huidige velgen vind ik mooier dan de breyton velgen!

@edgar123: het is mij ook opgevallen dat meerdere F11's hoog op hun poten staan. Ter vergelijking van mijn F11 zeker. Ik weet het niet zeker maar het lijkt gezien de hoogte dat mijne lager is dan normaal. Ben het vergeten bij de dealer of de auto daadwerkelijk verlaagd is.

Re: Van Passat 3C naar BMW F11

Geplaatst: 02 jun 2015, 15:23
door jvdheuvel
Ik heb te horen gekregen dat met het zogenaamde Dynamic Damper Control het onderstel qua rij eigenschappen aan te passen is (Normal, Sport, Sport+). In hoeverre dit dan nog werkt wanneer je met verlagingsveren aan de gang gaat, is mij niet helemaal duidelijk.... op zich rijdt de auto prima en ik wil er zeer zeker geen stuiterbak van maken....

Re: Van Passat 3C naar BMW F11

Geplaatst: 02 jun 2015, 17:09
door Edgar1234
Eibach stuitert zeker niet hoor!

Re: Van Passat 3C naar BMW F11

Geplaatst: 02 jun 2015, 20:56
door avdakker
Dat verlagen zit ik ook wel aan te denken stiekem. Ik heb het M onderstel maar vind dit vele male gevoeliger als dat van de E klasse. Hij zwalkt mij te veel op hogere snelheden en dat deed de E versie niet. Wellicht dat verlagen dat oplost?

Re: Van Passat 3C naar BMW F11

Geplaatst: 10 jun 2015, 12:28
door jvdheuvel
Dat zal eerder aan de rubbers in de voortrein liggen.... Bij KC Performance wisten ze me dit te vertellen.... die hebben ook een vervangende set rubbers ontwikkeld waarmee de auto gelijk veel strakker stuurt.