Pagina 1 van 1

Terugval toerental bij koude motor

Geplaatst: 02 jun 2015, 16:15
door Peter Puijk
Erg veel hits bij het zoeken op dit forum, maar mijn specifieke probleem kan ik niet vinden.

Mijn 2008 330i valt bij koude motor na zo'n 30 seconden in toerental terug tot 600 a 700 toeren en blijft dan op en neer gaan. Na een kleine kilometer ( pin me niet vast op een paar honderd meter) doet hij het weer gewoon. Het is niet alleen in de ochtend, maar het lijkt wel of het altijd zo is bij een koude motor.
Verder blijft hij het dan prima doen. Ik ben zeer beniuwd of iemand weet wat dit is.

Re: Terugval toerental bij koude motor

Geplaatst: 02 jun 2015, 18:18
door martinus83
lambdasonde? als die erop zit..

Re: Terugval toerental bij koude motor

Geplaatst: 03 jun 2015, 06:53
door rob75
De lambdasonde werkt nog niet als de moto koud is.
Lijkt wel op een verkeerd mengsel door valse lucht of vervuilde injectoren.
Kan ook nog een ontstekingsprobleem zijn. Een bobine die niet helemaal lekker is bijvoorbeeld.
Temperatuursensor van koelvloeistof of LMM kunnen ook een oorzaak zijn.

Is lastig zoeken zo, als dit de enige symptomen zijn.

Succes,
Rob

Re: Terugval toerental bij koude motor

Geplaatst: 03 jun 2015, 06:58
door Peter Puijk
Oei,
Dank je Rob voor de reactie. Ben zelf niet technisch, dus ik ga praten met mijn garage.
Ik heb nog garantie dus . . .

Peter

Re: Terugval toerental bij koude motor

Geplaatst: 05 jun 2015, 09:38
door deniz243
als je een luchtmassa meter erop gooit moet het ook ingeleerd worden?
ik heb een m43 motor.

Re: Terugval toerental bij koude motor

Geplaatst: 05 jun 2015, 13:10
door wiren
Dat vraag ik me nou ook af. Ik heb weleens gehoord dat die van Pierburg wel moet worden ingeleerd maar of dat waar is...
Ik heb die van mij een keer vervangen met een Bosch (dezelfde type als erin lag) en werkte goed en mijn DME lampje ging automatisch uit zonder te hebben ingeleerd via een computer. (M43TU).

Re: Terugval toerental bij koude motor

Geplaatst: 08 jun 2015, 17:01
door Peter Puijk
Ik zit in de volgende fase. De afgelopen dagen meer dan 1000 km gemaakt op neer naar duitsland.
Altijd weer een genot die Autobahn.

Maar nu blijft hij langer stotteren, lijkt wel of hij op 5 cilinders loopt, ook lampje motorstoring gaat branden.
Horten en beroerd rijden. Na zo'n 15 minuten gaat dat Lampje weer uit en loopt hij weer perfect.

Aan de kast bij de garage en melding van nox sensor (?) defect
Wordt volgende week vervolgd.

Re: Terugval toerental bij koude motor

Geplaatst: 08 jun 2015, 17:37
door Jeremy
Zou heel goed de lambdasonde kunnen wezen. Mijn auto liep koud ook af en toe op 5 potten toen mijn lambda niet goed meer was. Dit is te herkennen aan een van of alle volgende symptomen;

- onregelmatig harder geluid
- hevige trillingen in het blok, goed voelbaar in de auto
- dikke witte rook uit de uitlaat wegens onverbrande of slecht verbrande benzine

Mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn (sommige al gezegd):

- slechte bougies
- slechte bobine of bobinekabel
- slechte bobine massa
- valse lucht
- lambdasonde verkeerd

Re: Terugval toerental bij koude motor

Geplaatst: 10 jun 2015, 20:41
door deniz243
Heb nu 2 luchtmassameters gehaald alle 2 gewoon testen of het door mijn luchtmassameter komt alle 2 imitatie na het erin zetten meteen al probleem. Alle 2 vertonen heel erg slechte prestatie backfire misfire geplof in uitlaat schudden en van alles. Ik ruik letterlijk niet verbrand brandstof. Geen foutcodes en dat maakt mij gek.
Bougies vervangen
Bobine vervangen
Kabels bobine vervangen
Lucht filter vervangen
Brandstof filter vervangen.

Heb lamdasonde eruit gehaald en gestart zonder lamdasone probleem blijft
Wie o wie kan me helpen

Heb 1 keer een foutcode tegengekomen en dat was 171 heb alles grondig laten controleren bog steeds probleem.

Re: Terugval toerental bij koude motor

Geplaatst: 28 jul 2015, 02:00
door Peter160
https://youtu.be/9cAFzrC9XLM Kijk eens of dit op jou probleem lijkt

Re: Terugval toerental bij koude motor

Geplaatst: 28 jul 2015, 07:52
door Peter Puijk
Dank voor deze laatste toevoeging, filmpje geeft probleem weer bij een motor die warm is/wordt. De mijne liep alleen beroerd bij koude motor.

Inmiddels is het probleem opgelost, NOX sensor en injectors zijn vervangen. BMW loopt weer als een zonnetje.