[E46] M3 cabrio SMG 2003
Geplaatst: 02 jun 2015, 21:59
Sinds kort ben ik in het bezit van een origineel Nederlandse M3 cabrio uit 2003 (pre-fl) met SMG bak. Ik heb de auto gekocht van de tweede eigenaar, die hem ruim 9 jaar in bezit heeft gehad. De km stand is ongeveer 120k km. De auto is nog helemaal origineel en zo ga ik hem in principe ook laten.
Het rijden met de SMG was maar heel even wennen. Ik heb altijd een voorkeur gehad voor een handbak, maar de SMG is leuk speelgoed. Het volautomatisch kunnen rijden is prettig voor de file en in druk (stads)verkeer, de rest van de tijd schakel ik het liefst handmatig. De M3 is voor mij een heel mooi compromis tussen comfort en sportiviteit. Ik heb ook in eerste instantie met name naar 330's gekeken en daarin miste ik iets: het zescilindergeluid komt bij lage toeren niet zo mooi uit de verf als ik zou wensen (met de standaarduitlaat), de besturing is erg indirect en het vermogen zit behoorlijk bovenin het toerengebied wat i.c.m. de vijfbakken waarin ik reed de auto niet supersnel maakt. Met 1560kg is een 330 cabrio ook gewoon een zware jongen. Als auto voor erbij wilde ik wel iets specialers dan mijn dagelijkse auto (Alfa GT V6) en dat was de 330 niet. De M3 is wat dat betreft echt een stuk spectaculairder. Met name qua vermogen, geluid, uitstraling.. Een genot om in te rijden. Ook hier nog wel die indirecte besturing; in bochten kun je de flippers niet goed gebruiken omdat je zoveel moet overpakken. Het comfort valt me erg mee, de auto is niet spijkerhard (standaard 18 inch) en prima dagelijks bruikbaar en voor lange afstanden. Met de kap open en het windscherm is het heerlijk toeren, ook bij lagere temperaturen moet dit wel lukken dankzij de goede verwarming en stoelverwarming.
Belangrijkste opties:
- Carbonschwarz met Zimt leder
- Harman Kardon
- Lendensteun
- PDC
- Xenon
- Verwarmde voorstoelen
- 16:9 Navi
- Regensensor
Bij aankoop was met name het interieur aan een poetsbeurt toe. Dit is al enorm opgeknapt nadat ik er flink wat uurtjes in heb gestoken en het klepje van de asbak is vervangen. Uiteraard heb ik ook het leer schoongemaakt en ingevet. Ook de buitenkant heb ik helemaal onder handen genomen, met uitgebreid wassen, kleien, PB black hole en Collinite 845. Een keer polijsten zou nog wel veel toe kunnen voegen, de lak is weliswaar in goede staat maar vertoont wel behoorlijk wat swirls.
Technisch is de auto goed bijgehouden. Er is geen achterstallig onderhoud en de recalls zijn uitgevoerd. Op het wensen- en to do lijstje staat voorlopig:
1. herstellen blanke lakbeschadiging (ca. 3cm blanke lak losgelaten a.g.v. hogedrukspuit) - spot repair?
2. beschadiging binnenkant kap laten repareren
3. middenconsole met autotelefoon vernieuwen danwel vervangen voor unit met bluetooth en SD/USB aansluiting
4. reflector achterklep vervangen
5. langere termijn: leer/stiksel bestuurdersstoel herstellen, gebruikssporen rond logo stuur wegwerken, polijstbeurt
De foto's!
Na het poetsen:
Als iemand nog tips heeft voor goede adressen voor de verbeterpunten 1-3 dan hoor ik het graag. De blanke lakbeschadiging zou ik het liefst aanpakken met een spot repair en niet hele panelen hoeven overspuiten. Verder wil ik graag zsm moderne connectiviteit toevoegen (BT en SD/USB aansluiting). Hiervoor is vast veel op het forum te vinden, maar specifieke tips zijn altijd welkom.
Het rijden met de SMG was maar heel even wennen. Ik heb altijd een voorkeur gehad voor een handbak, maar de SMG is leuk speelgoed. Het volautomatisch kunnen rijden is prettig voor de file en in druk (stads)verkeer, de rest van de tijd schakel ik het liefst handmatig. De M3 is voor mij een heel mooi compromis tussen comfort en sportiviteit. Ik heb ook in eerste instantie met name naar 330's gekeken en daarin miste ik iets: het zescilindergeluid komt bij lage toeren niet zo mooi uit de verf als ik zou wensen (met de standaarduitlaat), de besturing is erg indirect en het vermogen zit behoorlijk bovenin het toerengebied wat i.c.m. de vijfbakken waarin ik reed de auto niet supersnel maakt. Met 1560kg is een 330 cabrio ook gewoon een zware jongen. Als auto voor erbij wilde ik wel iets specialers dan mijn dagelijkse auto (Alfa GT V6) en dat was de 330 niet. De M3 is wat dat betreft echt een stuk spectaculairder. Met name qua vermogen, geluid, uitstraling.. Een genot om in te rijden. Ook hier nog wel die indirecte besturing; in bochten kun je de flippers niet goed gebruiken omdat je zoveel moet overpakken. Het comfort valt me erg mee, de auto is niet spijkerhard (standaard 18 inch) en prima dagelijks bruikbaar en voor lange afstanden. Met de kap open en het windscherm is het heerlijk toeren, ook bij lagere temperaturen moet dit wel lukken dankzij de goede verwarming en stoelverwarming.
Belangrijkste opties:
- Carbonschwarz met Zimt leder
- Harman Kardon
- Lendensteun
- PDC
- Xenon
- Verwarmde voorstoelen
- 16:9 Navi
- Regensensor
Bij aankoop was met name het interieur aan een poetsbeurt toe. Dit is al enorm opgeknapt nadat ik er flink wat uurtjes in heb gestoken en het klepje van de asbak is vervangen. Uiteraard heb ik ook het leer schoongemaakt en ingevet. Ook de buitenkant heb ik helemaal onder handen genomen, met uitgebreid wassen, kleien, PB black hole en Collinite 845. Een keer polijsten zou nog wel veel toe kunnen voegen, de lak is weliswaar in goede staat maar vertoont wel behoorlijk wat swirls.
Technisch is de auto goed bijgehouden. Er is geen achterstallig onderhoud en de recalls zijn uitgevoerd. Op het wensen- en to do lijstje staat voorlopig:
1. herstellen blanke lakbeschadiging (ca. 3cm blanke lak losgelaten a.g.v. hogedrukspuit) - spot repair?
2. beschadiging binnenkant kap laten repareren
3. middenconsole met autotelefoon vernieuwen danwel vervangen voor unit met bluetooth en SD/USB aansluiting
4. reflector achterklep vervangen
5. langere termijn: leer/stiksel bestuurdersstoel herstellen, gebruikssporen rond logo stuur wegwerken, polijstbeurt
De foto's!
Na het poetsen:
Als iemand nog tips heeft voor goede adressen voor de verbeterpunten 1-3 dan hoor ik het graag. De blanke lakbeschadiging zou ik het liefst aanpakken met een spot repair en niet hele panelen hoeven overspuiten. Verder wil ik graag zsm moderne connectiviteit toevoegen (BT en SD/USB aansluiting). Hiervoor is vast veel op het forum te vinden, maar specifieke tips zijn altijd welkom.