Olieafscheider/Ontluchtingseenheid vervangen/installeren
Geplaatst: 19 jun 2015, 14:39
Naar aanleiding van een duits forum heb ik een een olieafscheider/filter ingebouwd in mijn E61 diesel.
Hiervan wil ik jullie graag op de hoogte brengen waarna iedereen voor zich kan beslissen om dit wel of niet toe te passen.
Kort samengevat: Veel diesels met name de M57TÜ en M57TÜ2 motoren hebben op den duur last van olielekkage rond het inlaatspruitstuk en de swirlflaps (drallklappen).
De zuigerringen zijn niet 100% dicht waardoor er altijd een klein beetje oliedamp terechtkomt in de karter. Deze oliedamp creeert hier een onderdruk. Deze druk moet weg en hiervoor is de (ontluchtingseenheid)olieafscheider ingebouwd met een drukventil. Na door de (ontluchtingseenheid)olieafscheider zijn geweest gaat de damp richtging de turbo. (ik hoop dat ik het allemaal goed begrepen/vertaald heb)
Wanneer er dus geen filter in de ontluchtingseenheid zit betekent het dat deze oliedamp allemaal richting je turbo en inlaat gaat.
Nu verschilt het per motor welke of er een filter inzit ja of nee.
In mijn geval was dat dus niet het geval, de behuizing is gewoon leeg.
Verder is er ook nog een zogenaamde PUMA masnahme. Dat is van bmw zelf, die erkennen het probleem dat je een olieafscheider kan inbouwen bij lekkage rond het inlaatspruitstuk.
Al mijn credits gaan naar met name BMW veruckter op het duitse forum. Ik had moeite met pdf te uploaden dus bij deze link:
PDF BESTAND OLABSCHEIDER te downloaden bij post bmw verruckter
http://www.motor-talk.de/forum/bmw-r6-d ... ml?page=11
PUMA MASNAHME te downloaden bij post van zinnik
http://www.motor-talk.de/forum/bmw-r6-d ... ml?page=47
PDF BESTAND AIRFILTER CHANGE van cappy0815
http://www.bimmerboard.de/BMW/Luftfilte ... 20Zyl..pdf
of
http://www.e60-forum.de/thread.php?thre ... ce0f03e938
PRODUCT COMPLETE FILTER BEHUIZING
http://www.car-parts24.com/OElabscheide ... e38-e53-X5
Het vervangen heb ik gedaan via de airfilter change pdf. Goed te doen, alleen alles in elkaar en uit elkaar halen had ik zo'n 2 uur werk.
Nadien deze vervangen te hebben moet om de 30.000 tot 50.000 km alleen het filter vervangen worden
Nu heb ik verder niet heel veel verstand van auto’s dus ik weet niet of alles klopt, ik ben benieuwd naar de reacties.
Hiervan wil ik jullie graag op de hoogte brengen waarna iedereen voor zich kan beslissen om dit wel of niet toe te passen.
Kort samengevat: Veel diesels met name de M57TÜ en M57TÜ2 motoren hebben op den duur last van olielekkage rond het inlaatspruitstuk en de swirlflaps (drallklappen).
De zuigerringen zijn niet 100% dicht waardoor er altijd een klein beetje oliedamp terechtkomt in de karter. Deze oliedamp creeert hier een onderdruk. Deze druk moet weg en hiervoor is de (ontluchtingseenheid)olieafscheider ingebouwd met een drukventil. Na door de (ontluchtingseenheid)olieafscheider zijn geweest gaat de damp richtging de turbo. (ik hoop dat ik het allemaal goed begrepen/vertaald heb)
Wanneer er dus geen filter in de ontluchtingseenheid zit betekent het dat deze oliedamp allemaal richting je turbo en inlaat gaat.
Nu verschilt het per motor welke of er een filter inzit ja of nee.
In mijn geval was dat dus niet het geval, de behuizing is gewoon leeg.
Verder is er ook nog een zogenaamde PUMA masnahme. Dat is van bmw zelf, die erkennen het probleem dat je een olieafscheider kan inbouwen bij lekkage rond het inlaatspruitstuk.
Al mijn credits gaan naar met name BMW veruckter op het duitse forum. Ik had moeite met pdf te uploaden dus bij deze link:
PDF BESTAND OLABSCHEIDER te downloaden bij post bmw verruckter
http://www.motor-talk.de/forum/bmw-r6-d ... ml?page=11
PUMA MASNAHME te downloaden bij post van zinnik
http://www.motor-talk.de/forum/bmw-r6-d ... ml?page=47
PDF BESTAND AIRFILTER CHANGE van cappy0815
http://www.bimmerboard.de/BMW/Luftfilte ... 20Zyl..pdf
of
http://www.e60-forum.de/thread.php?thre ... ce0f03e938
PRODUCT COMPLETE FILTER BEHUIZING
http://www.car-parts24.com/OElabscheide ... e38-e53-X5
Het vervangen heb ik gedaan via de airfilter change pdf. Goed te doen, alleen alles in elkaar en uit elkaar halen had ik zo'n 2 uur werk.
Nadien deze vervangen te hebben moet om de 30.000 tot 50.000 km alleen het filter vervangen worden
Nu heb ik verder niet heel veel verstand van auto’s dus ik weet niet of alles klopt, ik ben benieuwd naar de reacties.