E92 trillen in stuur bij 80-90 km/h
E92 trillen in stuur bij 80-90 km/h
Hoi, ik heb al enige tijd last van trillen in het stuur bij mijn 335i coupe. Ik heb een paar maanden geleden 4 nieuwe dunlops 225/40 18 laten monteren op mijn originele velgen en heb sinds een paar weken erg veel last van trillen in het stuur bij 80 tot 90 km/h. Ik ben al enkele malen teruggeweest naar het bandenbedrijf om de wielen opnieuw te laten balanceren, de laatste keer op een ander balanceerapparaat, maar het blijft erin zitten.
Het bandenbedrijf heeft wel geconstateerd dat de achtervelgen iets krom zijn, maar ik voel het trillen alleen in de voorwielen.
Bij het remmen voel ik geen trillingen, dus ik verdenk de schijven niet.
Heeft iemand hiermee ervaring en een mogelijke oorzaak? Ik heb het ook een keer bij een e39 gehad, waarbij zo'n beetje de hele voortrein is vervangen zonder resultaat, dus ik wil deze weg niet nog een keer bewandelen.....
Alvast bedankt,
Het bandenbedrijf heeft wel geconstateerd dat de achtervelgen iets krom zijn, maar ik voel het trillen alleen in de voorwielen.
Bij het remmen voel ik geen trillingen, dus ik verdenk de schijven niet.
Heeft iemand hiermee ervaring en een mogelijke oorzaak? Ik heb het ook een keer bij een e39 gehad, waarbij zo'n beetje de hele voortrein is vervangen zonder resultaat, dus ik wil deze weg niet nog een keer bewandelen.....
Alvast bedankt,
Re: E92 trillen in stuur bij 80-90 km/h
Waarom denk je aan de draagarmrubbers? Kan dit een oorzaak zijn van het trillen bij deze snelheid?
Re: E92 trillen in stuur bij 80-90 km/h
Er zijn vele mogelijke oorzaken, waarvan dat er eentje is, motorsteunen kom ik hier ook nog weleens tegen.
Re: E92 trillen in stuur bij 80-90 km/h
Ik ben heel lang met dit probleem bezig geweest,..
4 nieuwe banden,
nieuwe schijven en blokken
spoorstangen'\ stabilisators rubbers gesmeerd
div keer balanceren. 2 verschillende bedrijven
2 keer uitlijnen (totaal 4 uur bezig geweest) (ook vanwege iets naar rechts trekken)
uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat het alleen gebeurt als de auto 2 dagen of langer stilstaat. (oprit is niet vlak)
ik heb dan de eerste 10 km trillingen , met name tussen 60-80 - 90
op een gegeven moment worden de trillingen minder
het heeft iets te maken met de banden.... ik weet alleen niet wat... maar zodra ze op temp komen rollen ze trilling arm.. (hier en daar een klein beetje door het wegdek)
De onderstellen van BMW zijn erg gevoelig. weggedrag is super. Maar daardoor voel je al alle kleine mankementen gelijk op. Als de auto al een beetje speling heeft in een rubber. kun je dat al waarnemen. terwijl bij andere auto's je dit niet eens merkt.. Ik heb toen met mijn e46 meer dan 1000 euro aan het onderstel laten vervangen. maar ik bleef wel trillingen houden... niet veel en niet hinderlijk. Maar als je het eenmaal weet, ga je erop letten....
Ik kan je wel aanraden om de auto uitlijning te laten controleren...
4 nieuwe banden,
nieuwe schijven en blokken
spoorstangen'\ stabilisators rubbers gesmeerd
div keer balanceren. 2 verschillende bedrijven
2 keer uitlijnen (totaal 4 uur bezig geweest) (ook vanwege iets naar rechts trekken)
uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat het alleen gebeurt als de auto 2 dagen of langer stilstaat. (oprit is niet vlak)
ik heb dan de eerste 10 km trillingen , met name tussen 60-80 - 90
op een gegeven moment worden de trillingen minder
het heeft iets te maken met de banden.... ik weet alleen niet wat... maar zodra ze op temp komen rollen ze trilling arm.. (hier en daar een klein beetje door het wegdek)
De onderstellen van BMW zijn erg gevoelig. weggedrag is super. Maar daardoor voel je al alle kleine mankementen gelijk op. Als de auto al een beetje speling heeft in een rubber. kun je dat al waarnemen. terwijl bij andere auto's je dit niet eens merkt.. Ik heb toen met mijn e46 meer dan 1000 euro aan het onderstel laten vervangen. maar ik bleef wel trillingen houden... niet veel en niet hinderlijk. Maar als je het eenmaal weet, ga je erop letten....
Ik kan je wel aanraden om de auto uitlijning te laten controleren...
BMW e91 LCI 320da Individual
Re: E92 trillen in stuur bij 80-90 km/h
Mag ik vragen welk merk banden je hebt laten monteren? Ik zou me ook kunnen voorstellen dat dit per merk verschilt.
Re: E92 trillen in stuur bij 80-90 km/h
Wat izzy beschrijft klinkt gewoon als 'vierkante banden'. Door de druk van het lange stilstaan zijn je banden niet perfect rond meer.
Na een poosje gereden te hebben vormen ze weer terug waardoor je afwijking weg is. Sommige type banden zijn hier erg gevoelig voor. Heb je wel eens een iets hogere bandenspanning geprobeerd?
Na een poosje gereden te hebben vormen ze weer terug waardoor je afwijking weg is. Sommige type banden zijn hier erg gevoelig voor. Heb je wel eens een iets hogere bandenspanning geprobeerd?
Re: E92 trillen in stuur bij 80-90 km/h
Ja dat heb ik ook al geprobeerd, van 2,0 tot 2,5 bar. Maakt geen enkel verschil. Wat wel vreemd is is dat het niet altijd even erg is.
Re: E92 trillen in stuur bij 80-90 km/h
Hmm ik zou overwegen of je van iemand een set velgen + banden (misschien een winterset) kunt lenen om te kijken of het probleem dan weg is.
Mocht het dan weg zijn kun je de rest van het onderstel uitsluiten en zal het in je velg/band zitten.
Mocht het dan weg zijn kun je de rest van het onderstel uitsluiten en zal het in je velg/band zitten.
Re: E92 trillen in stuur bij 80-90 km/h
Bridgestone Potenza RE050A RFT * markering. 225-45-17 WAddi 535d schreef:Mag ik vragen welk merk banden je hebt laten monteren? Ik zou me ook kunnen voorstellen dat dit per merk verschilt.
Wel raar dat het bij jouw ook niet altijd even erg is...
BMW e91 LCI 320da Individual