520D: DPF vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
KMS
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jun 2012, 21:57

520D: DPF vervangen

Bericht door KMS » 10 jul 2015, 18:29

Dag allemaal,

Nu heb ik al veel gelezen over (verstopte) roetfilters, maar ik vind mijn situatie toch eigenaardig (auto heeft 190.000km):

Ik heb sinds enkele maanden het probleem dat mijn wagen soms last heeft van vermogenverlies. Het komt voor om de 3-4 weken en duurt ongeveer 10-15 minuten. Meestal valt het voor als ik langere tijd op de snelweg rijdt, ik kan dan gewoon 120 km/u rijden, maar optrekken gaat zeer moeizaam.

Mijn eerste gedacht was dat de motor aan het regenereren was, want ik heb hier en daar gelezen dat dat om 1000km (=3-4 weken voor mij) voorvalt. Ik heb echter pas last van vermogenverlies sinds enkele maanden. (zonder meldingen op de boardcomputer)

Nu reed ik zaterdag naar de Ardennen en ineens was het probleem er weer. Maar ik reed gewoon door, in de veronderstelling dat het na 10-15 min wel weer weg zou gaan. Het ging deze keer echter niet weg en werd alleen maar erger tot als ik op een gegeven moment geen 50km/u meer kon halen (kleine nuance: het was >35°C en ik had >400kg aan mensen aan boord) en ik kreeg toen de melding "Verhoogde uitstoot". Uiteindelijk de motor stilgelegd, enkele keren proberen herstarten, maar toerental kwam in neutraal niet hoger dan 2000rpm. Dan maar een uurtje gewacht, dan ging het iets beter en tegen 80km/u naar huis gereden.

Auto tot maandag laten staan, rit van 50km gedaan waarbij hij zonder veel moeite 120km/u kon halen, op CC blijven rijden met af en toe wat kortstondig inhouden (1-2 seconden) in het begin, maar tegen het einde van de rit bleek het probleem weer opgelost te zijn (melding van verhoogde uitstoot is tijdens deze rit ook weggegaan)...

Dan maar naar de dealer gereden om hem uit te lezen, met als verdikt: "Roetfiltersysteem" en 2 Gloeibougies (en een bijzonder hoge factuur voor de auto 3 minuten aan de computer te hangen en blijkbaar krijg je het rapport ook niet mee als je er niet expliciet achter vraagt).



Nu heb ik hierbij een paar concrete vragen:
1. Is zulk vermogenverlies normaal tgv een verstopte roetfilter? En vooral, dat hij 2 dagen later weer normaal rijdt? Is er mogelijk nog iets anders aan de hand?
2. Is het normaal dat ik hiervoor nooit een melding krijg via de boardcomputer, maar dat hij dat blijkbaar wel registreert?
3. Kan het veel kwaad om verder te rijden op de momenten dat er niets aan de hand is, in afwachting van het zoeken naar een oplossing?
4. Betreft de gloeibougies: Moet ik mij hier zorgen over maken? Auto start gewoon normaal alsof er niets aan de hand is (en startte en herstartte ook normaal de bewuste zaterdag).

Alvast bedankt!

Bjorn525d

Re: 520D: DPF vervangen

Bericht door Bjorn525d » 10 jul 2015, 19:42

Aantal weken terug gaf mijn auto aan "roetfilter" , maar hij bleef wel normaal rijden, niks vermogensverlies. Het betreft een 525d met 190.000 km

KMS
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jun 2012, 21:57

Re: 520D: DPF vervangen

Bericht door KMS » 10 jul 2015, 20:55

Dat kan misschien aan het onderhoudsinterval liggen (enkel en alleen gebaseerd op tijd)?
De mijne staat ook in de lijst voor binnen 34.000km, maar is nu al verstopt.
De jouwe staat in de lijst bovenaan, maar is nog lang niet verstopt wellicht.

Kuupertie
Berichten: 776
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: 520D: DPF vervangen

Bericht door Kuupertie » 11 jul 2015, 05:20

Mijne was bij 250K vol. Ligt ook aan je rijgedrag en de toestand van je auto. Als je auto nooit goed warm wordt, is je filter sneller vol bijvoorbeeld. Dit forum staat vol met info over het roetfilter, omdat iedere dieselrijder er mee zit.

Veel van dit forum hebben een bezoekje gebracht aan Erwin: http://www.roetfilter-verwijderen.com/
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: 520D: DPF vervangen

Bericht door Degids » 11 jul 2015, 09:27

Voordat je je laat verleiden tot het verwijderen van je roetfilter:
verbod op verwijderen roetfilters

KMS
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jun 2012, 21:57

Re: 520D: DPF vervangen

Bericht door KMS » 11 jul 2015, 10:46

Ik woon nu wel in België, maar de wetgeving hier lijkt mij niet echt duidelijk dus ik zou geen (al te grote) risico's willen nemen. Voor wat ik hier en elders op het internet kan lezen is mijn wagen EURO4 en kan die perfect zonder roetfilter. Hij is echter wel standaard met roetfilter uitgerust, waardoor het voertuig niet meer conform is als ik hem eruit haal (=> wellicht problemen op de keuring).

De veiligste oplossing lijkt mij gewoon een nieuwe roetfilter steken. Maar moet dit dan effectief de OEM roetfilter van BMW zijn (1400 euro)? Ik kwam nu toevallig hierop uit: http://webshop.dj-autoparts.be/onderdel ... nstallatie

Dit lijkt op een namaakonderdeel van het originele stuk. Kent iemand dit onderdeel? Te vertrouwen? Gaat de keuring hier mogelijk moeilijk over doen want het ziet er niet exact hetzelfde uit?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: 520D: DPF vervangen

Bericht door tom_il » 11 jul 2015, 10:59

Je geraakt perfect door de keuring hier in België, tenzij er iets mis is aan de wagen. Vraag is alleen hoe lang nog, ook hier zijn ze niet blind voor het masaal verwijderen van roetfilters.
Er word wel degelijk onderscheid gemaakt tussen een euro 4 auto met of zonder roetfilter bij bv de biv.
Laatst gewijzigd door tom_il op 12 jul 2015, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

KMS
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jun 2012, 21:57

Re: 520D: DPF vervangen

Bericht door KMS » 12 jul 2015, 14:03

Als ik de roetfilter wil vervangen door een nieuwe, moet er dan softwarematig/elektronisch nog iets gebeuren?

Het werk beperkt zich op het eerste zicht tot het los/vastvijzen van 8 bouten?

Gebruikersavatar
gk5
Berichten: 516
Lid geworden op: 09 jun 2012, 22:18
Locatie: Schaijk Noord Brabant

Re: 520D: DPF vervangen

Bericht door gk5 » 12 jul 2015, 14:49

Nieuwe roetfilter aanmelden.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.

KMS
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jun 2012, 21:57

Re: 520D: DPF vervangen

Bericht door KMS » 12 jul 2015, 15:48

En hoe gaat dat in zijn werk?
Laatst gewijzigd door Bart70 op 12 jul 2015, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”