Pagina 1 van 2

V-Power diesel slecht voor PFL motoren!?!

Geplaatst: 15 jan 2009, 22:23
door bibic
Beste leden

Ik wilde deze topic even onder aandacht brengen. Ikzelf heb sinds aanschaf E46 V-power getankt en heb niets gemerkt van minder herrie of lager verbruik, verbruik met v-power zat tegen de 6.8 /7.0 nu heb ik sinds kort gewone Shell diesel getankt en het verbruik ligt nu lager, namelijk 6.4 met de zelfde kilometers/rijstijl. Wel roet de auto nu ietsjes meer met gewone diesel.

In dat topic word gesproken over pumpeduse (ik lees verstuivers) dit zit toch ook in de PFL diesels? En dus niet in die nieuwe fancy common rails:P

Ik zou zeggen, lees het topic ff goed door (helaas Audi forum) en geef je mening hierover.

Re: V-Power diesel slecht voor PFL motoren!?!

Geplaatst: 15 jan 2009, 22:51
door Grunnbimmer
BMW heeft nooit Pumpedusen gebruikt..... Dit zijn pompverstuivers die met met een nog hogere inspuitdruk werken.
Iedere verstuiver heeft dus zijn eigen pomp.
VAG is de enige die bij mijn weten dit systeem heeft gebruikt. Het maakte de TDI's iets zuiniger en nog lawaaiiger dan ze al waren. :)

Re: V-Power diesel slecht voor PFL motoren!?!

Geplaatst: 15 jan 2009, 22:58
door Patron
maar ik heb net gekeken bij autoweek (niet echt te vertrouwen daar niet van) en daar stond bij de fl common rail en bij de pfl directe inspuiting.. dus geen common rail.. welke dan wel? :?

Re: V-Power diesel slecht voor PFL motoren!?!

Geplaatst: 15 jan 2009, 23:03
door bibic
Grunnbimmer schreef:BMW heeft nooit Pumpedusen gebruikt..... Dit zijn pompverstuivers die met met een nog hogere inspuitdruk werken.
Iedere verstuiver heeft dus zijn eigen pomp.
VAG is de enige die bij mijn weten dit systeem heeft gebruikt. Het maakte de TDI's iets zuiniger en nog lawaaiiger dan ze al waren. :)
lawaaiiger zijn ze zeker!
Maare hoe zit het dan met de brandstofpomp? Deze word dan toch ook niet voldoende gesmeerd met zwavel arme diesel...?

Re: V-Power diesel slecht voor PFL motoren!?!

Geplaatst: 15 jan 2009, 23:16
door Mario TT
Dit heb ik van een BMW expert:

1. Vpower wordt in Duitse bladen erg slecht aangeschreven.
2. Zijn ervaringen met Vpower Diesel zijn ronduit slecht, motoren lopen beter op normale diesel. Met name injectoren krijgen het zeer zwaar te verduren met vpower door zijn toevoegingen. De FL modellen zijn NOG gevoeliger daar op vanwege de directe inspuiten en omdat ze per arbeidsslag 2x inspuiten ipv de 1x inspuiten bij de common rail , of de PreFL.

Ik rij het goedkoopste van het goedkoopste diesel, en tja natuurlijk heb ik een kapotte HD pomp gehad maar dat is gewoon normaal bij mijn kilometer stand. Verders heb ik een verbruik van gemiddeld 1 op 20-22 en 1 op 17-18 als ik met gierende banden een tank leeg rij. Hij start goed, loopt goed en rookt niet overtollig.
Hij rookte in het begin wel zeker als ik veel rustig aandeed maar sinds ik Kroon olie gebruik is het roken een heel stuk minder geworden als ik volgas weg rij.
Ik heb Vpower niet geprobeerd, dit wilde ik wel maar heb ik niet gedaan na bovenstaand verhaal. En ik ga het ook niet proberen.

Re: V-Power diesel slecht voor PFL motoren!?!

Geplaatst: 16 jan 2009, 11:45
door Niels
Met mijn vorige auto (Golf TDI 90pk) heb ik zo'n 40 - 50dkm gereden op V-power en die reed daar merkbaar beter van. De brandstofpomp van de PFL blijft een zwak punt van de auto en zwavel heeft een licht smerende werking dus dat roept wel wat vraagtekens op zeg maar :roll: Omtrent de pomp kom ik vaak tegen dat tegen dat met name de elektronica de geest geeft en dan lijkt een gebrek zwavel me niet relevant. Daarnaast vraag ik me af of het verlies aan smering niet is gecompenseerd door een additief in V-power. Diesels werken met pompen en verstuivers welke best een beetje smering mogen gebruiken. Ik neem aan dat Shell dat zelf ook begrijpt ;) Aan de andere kant kom ik weer tegen dat V-power weer een reinigende werking heeft wat goed zou zijn voor de verstuivers.


Een motor die er na 5 tankbeurten V-power mee ophoudt vind ik een beetje een dubieus verhaal eerlijk gezegd :X

Re: V-Power diesel slecht voor PFL motoren!?!

Geplaatst: 16 jan 2009, 11:59
door Opt1mus
Niels schreef:Een motor die er na 5 tankbeurten V-power mee ophoudt vind ik een beetje een dubieus verhaal eerlijk gezegd :X
Ik tank al ruim 15mnd elke week 60ltr V-Power, (80K kilometers) als het slecht zou zijn had ik dat inmiddels wel gemerkt denk ik!

Re: V-Power diesel slecht voor PFL motoren!?!

Geplaatst: 16 jan 2009, 12:09
door Niels
Dan kan ik straks met een gerust hart de contactsleutel weer omdraaien :+

Re: V-Power diesel slecht voor PFL motoren!?!

Geplaatst: 16 jan 2009, 12:46
door Mario TT
Nou weet je wat het is , er zijn altijd goede en altijd slechte verhalen. Dat kan door een samenloop van omstandigheden, toeval of gewoon omdat het zo is (goed of slecht).

Ik wil wel eens weten of er mensen zijn die problemen hebben of hebben gehad terwijl ze vpower hebben gebruikt. Wat ik dus heb begrepen is dat met name de injectoren het absoluut niet fijn vinden.

Persoonlijk denk ik dat het wel een beetje geldklopperij is, maar goed dat is mijn mening. En iedereen heeft z`n eigen mening er over en dat respecteer ik. Wat ik me afvraag is wat er gebeurt als je nu ineens overstapt naar gewone diesel als je 16 maanden vpower hebt gebruikt.

Overigens over die HD pompen dat dat een zwak punt is bij de auto daar begin ik me steeds meer af te vragen. Waarom? Nou bij elke diesel gaat die pomp kapot.. dus ook bij een BMW. Het is een Boschpomp en die zit ook gewoon in andere Duitse auto`s. Dus tja, wat is zwak? Ik denk dat als er dingen aan je auto continu aan de lopende band kapot gaan dat het zwak is, maar hoeveel mensen hebben het nou gehad dat de pomp kapot ging en dat deze weer binnen 50.000km kapot ging? Ongetwijfeld wel iemand maar niet zoveel toch?? Ik denk dat er wel zwakkere delen aan een BMW zitten dan die ene pomp.

Re: V-Power diesel slecht voor PFL motoren!?!

Geplaatst: 16 jan 2009, 12:55
door jomeo
ik tank ook sinds een jaar al V.Power diesle.Ik ondervind er geen rare dingen aan.Ik vind dat de auto juist ietwat pitteger rijdt.En ik dacht dat het juist beter zou zijn voor de verstuivers en reiniger werking zou hebben.Tot nu heb ik er geen slechte ervaring mee.Maar ik ben echt benieuwd of het echt slecht kan zijn.

Re: V-Power diesel slecht voor PFL motoren!?!

Geplaatst: 16 jan 2009, 13:44
door Niels
Mario, de pomp van een PFL is gewoon een zwak punt en het is zeker niet zo dat bij alle diesels de pomp het een keer begeeft zelfs niet bij een PFL. De FL met het commonrail systeem kent een dergelijk probleem niet en daarvan rijden er inmiddels ook wel genoeg rond met behoorlijk wat kilometers. Wel is het zo dat bij moderne diesel motoren relatief vaak dingen voorbij komen (vaker dan bij oudere!) zoals verstuivers en pompen. Een kennis van me heeft bij een leasemaatschappij gewerkt en die koopt daarom ook gewoon geen diesel weer om die reden. BMW is daarin dus zeker niet de enige, zelfs Toyota kwam in het lijstje voorbij.

Het is daarbij zeker interessant om te weten of dat het gevolg is van zwavel arme diesel of dat het gewoon een combi is van slechtere materialen, slecht gebruik en hoge drukken e.d.

Re: V-Power diesel slecht voor PFL motoren!?!

Geplaatst: 16 jan 2009, 16:14
door Mario TT
Je spreekt jezelf wel een beetje tegen Niels in het berichtje. Wat ik er uit snap is dat bij de PFL hij kapot gaat, en bij de FL komen die problemen niet voor. Dus een FL kent niet de situatie dat bij 2 ton de HD pomp kapot kan gaan?

Zoals je zegt komen er bij andere merken ook kapotte pompen voor.. zelfs bij toyota. Dus ik neem aan dat het wel klopt wat ik zeg en dat bij elke andere auto de pompen dus ook gewoon kapot gaan? Of trek ik nu de verkeerde conclusies?

Re: V-Power diesel slecht voor PFL motoren!?!

Geplaatst: 16 jan 2009, 17:05
door jomeo
Gewoon bij de dealer Kalfsbeek,Schiedam gebeld en gevraagd over de V.Power diesel.Volgens hem kan het geen enkel kwaad.Hij zegt wel op de hoogte te zijn van tegenstrijdige bedrichten hierover,maar nog geen bewijzen of gevallen ontdekt te hebben,waarbij het nadelige gevolgen zou hebben,dus jongens..........

Re: V-Power diesel slecht voor PFL motoren!?!

Geplaatst: 16 jan 2009, 18:12
door Mario TT
jomeo schreef:Gewoon bij de dealer Kalfsbeek,Schiedam gebeld en gevraagd over de V.Power diesel.Volgens hem kan het geen enkel kwaad.Hij zegt wel op de hoogte te zijn van tegenstrijdige bedrichten hierover,maar nog geen bewijzen of gevallen ontdekt te hebben,waarbij het nadelige gevolgen zou hebben,dus jongens..........
Zou ik ook zeggen want als er wat kapot gaat kom je bij hun terecht.. Je kan wel een dealer bellen maar je hebt altijd te maken met belangen die bedrijven hebben. Als jouw auto kapot gaat is het voor hun geld een pomp vervang je niet bij elke garage op de hoek, je hebt afstelgereedschap nodig. Maar ik zeg natuurlijk niet dat ze liegen, want je moet alles wel serieus nemen.

Re: V-Power diesel slecht voor PFL motoren!?!

Geplaatst: 16 jan 2009, 19:09
door bibic
Wat ik vooral vreemd vind, is dat er genoeg te vinden is over de nadelen van V-Power Diesel, in tegenstelling tot V-Power benzine bv. Ook kun je nauwelijks iets negatiefs vinden over Ultimate en of excelcuim...? Uitleg vragen aan de pomp over v-power heeft geen zin, en op de Shell website staan alleen gladde praatjes over hun product, geen specs. testen oid.... :?

Ik ben nog steeds van mening dat V-Power diesel vooral ontwikkeld is voor nieuwere diesel motoren.