Pagina 1 van 1
Onderhoud
Geplaatst: 20 jul 2015, 09:10
door Johan6
Hallo,
Een vraag wat is een logische kmstand dat de olie moet worden ververst.
Ik hou alles bij in een exel-bestand en heb nu +/- 27.000km gereden en het ORANJE lampje brandt nu.
Het gaat om een 525d, 2001
Re: Onderhoud
Geplaatst: 20 jul 2015, 09:24
door Vliet
De auto houdt dit zelf bij aan de hand de gereden kilometers en hoe ze gereden zijn (snelweg/binnendoor). Dus bij oranje is het tijd om een afspraak te maken.
Re: Onderhoud
Geplaatst: 20 jul 2015, 09:43
door Johan6
Okido..
Die afspraak maak ik bij mezelf,
Maar had verwacht dat ik wel een 30.000 / 35.000km kon uithouden met oliewissel.
Maar begrijp aan jou bericht dat dit vrij normaal is..
(het zijn over het algemeen snelweg kilometers)
Re: Onderhoud
Geplaatst: 20 jul 2015, 11:13
door W_B
Ik had ook een 525D. En deze interval is vrij normal. Ik deed het ook tussen de 28 en 30k.
Re: Onderhoud
Geplaatst: 22 jul 2015, 16:54
door Jos535i
In ieder geval zou ik minimaal een maal per jaar de olie verversen, zeker als je veel korte ritten maakt.
Groet, Jos
Re: Onderhoud
Geplaatst: 25 jul 2015, 22:04
door AndyE28
Mij wordt geadviseerd eens in de 2 jaar de olie te verversen. We zijn geen veelrijder, <10 pjr.
Re: Onderhoud
Geplaatst: 26 jul 2015, 07:04
door AdE39
Hallo beste Andy,
Als u 10.000 km op jaar basis rijd, dan zou ik elk jaar de olie verversen.
Ik zelf rijd net 4.000 km op jaar basis, en ik ververs dus elk jaar.
Het zijn dan wel lange stukken, boodschappen doen we met de auto van mijn vrouw.
Ik bezuinig dus ook niet op de olie, ik zelf gebruik voor de BMW Kroon olie SpecialSynt MSP 5W-40.
Een Full synthetische olie, en ik moet zeggen, dat deze erg goed is, geen verbruik met deze kilometers.
Af en toe hebben we wel eens een uitschieter, dan halen we soms de 15.000 op jaar basis, en ook dan geen verbruik van de olie, tenminste niet noemenswaardig, zo rond de 1/4 liter.
De motor in de E39 is de M54B25, en ik moet zeggen, dat dit een hele goede motor is.
Ik ga er van uit, dat wanneer er veel korte ritten gemaakt worden, dat de motor niet helemaal op bedrijfs temperatuur komt, en dat dit weer de yellow sludge veroorzaakt, het condens wat zich met de olie mengt.
Vaak te zien onder aan de olievuldop en in de carter ontluchting/olieafscheider.
Hier moet men voorzichtig mee zijn, want condens/water, dat smeert de lagers niet, dat vernielt de lagers.
Hier zou ik dus eerder de olie gaan verversen.
Maar dat moet een ieder zelf weten, wanneer men de olie vervangt.
Het is dus maar een geste van mij.
Kies dan wel voor een kwaliteit olie.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad