Hoog olieverbruik en blauwe rook
Geplaatst: 26 jul 2015, 17:36
Hallo,
Ik heb sinds kort een BMW 318i uit 2002. Heerlijke auto om in te rijden.
Het is mijn eerste duitse auto.
Tijdens de proefrit bleek dat de remmen niet goed functioneren. Als je remde dan kwam het pedaal weer omhoog en remde daardoor erg slecht. Door de garage is de hoofdrem cilinder vervangen en daarbij ook de vacuĆ¼m pomp.
Verder niks geks gezien. Auto liep verder goed.
Toen ik na een paar dagen de auto kon ophalen, begon hij dezelfde avond ineens grijs blauwe rook uit te spuwen!
Meteen de garage gebeld en die vertelden dat er injector cleaner door de benzine zat. dat zou wel eens die grijs/blauwe walm kunnen geven. Advies van de garage was om even door te rijden tot de volgende tankbeurt.
Na even een stukje op de snelweg te hebben gereden, was het roken voorbij.
Nu blijkt dat als de auto een tijdje stationair staat de draaien, dat er een beetje grijzige rook met een sterke katalysator lucht vrij komt. Als ik dan weg rijdt, komt er een blauwe pluim uit de uitlaat. Hoe langer de auto stationair staat te draaien, of laag in de toeren draait, hoe meer blauwe rook er uit de uitlaat komt.
Na even doorrijden is dit weer verdwenen. De ene keer doet hij het wel met optrekken en de andere keer komt er niks uit de uitlaat.
Ik heb de auto bij een vriend uit laten lezen. Er stonden een aantal storingen in:
2852 - Vanos; referentiesensor
2738 - Katalysator Cilinderrij 1
2760 - Secundair Luchtinjectiesysteem ( cilinderrij 1)
272A - Meervoudige mengaanpassing, Blok 1: regelgrens 1 bereikt
Na een reset bleef de vanos senor staan. De rest is niet meer terug gekomen. Motorstorings lampje brandde niet!
Besloten om een nieuwe referentie sensor te bestellen. Deze was nog niet binnen gekomen.
Gewoon woon werk verkeer gereden. Ongeveer 80 kilometer op een dag. gemiddelde snelheid van 90 km/h. Na 2 dagen brandde het motorstorings lampje. Na de garage gegaan waar deze auto gekocht is en die heeft hem uitgelezen. Hier kwam de melding kleppen sensor en lamda sonde. De laatst genoemde heeft de computer getriggerd. De computer is weer gereset en toen bleef de kleppen sensor weer staan. Daarna nog gevraagd over de blauwe rook die ook nog steeds niet verdwenen was. Advies was waarschijnlijk nog een restje injector cleaner.
Na een paar dagen rijden lichtte het motorstorings lampje weer op. Dit keer P0171 melding.
Na de derde tankbeurt rookt de auto helaas nog steeds blauw. Het olieverbruik is 1L op ongeveer 600 kilometer...
Het betreft een N42 B20A motor met net 200.000 km op de teller. En een automatische versnellingsbak.
Heeft iemand advies?
Groet Herman
Ik heb sinds kort een BMW 318i uit 2002. Heerlijke auto om in te rijden.
Het is mijn eerste duitse auto.
Tijdens de proefrit bleek dat de remmen niet goed functioneren. Als je remde dan kwam het pedaal weer omhoog en remde daardoor erg slecht. Door de garage is de hoofdrem cilinder vervangen en daarbij ook de vacuĆ¼m pomp.
Verder niks geks gezien. Auto liep verder goed.
Toen ik na een paar dagen de auto kon ophalen, begon hij dezelfde avond ineens grijs blauwe rook uit te spuwen!
Meteen de garage gebeld en die vertelden dat er injector cleaner door de benzine zat. dat zou wel eens die grijs/blauwe walm kunnen geven. Advies van de garage was om even door te rijden tot de volgende tankbeurt.
Na even een stukje op de snelweg te hebben gereden, was het roken voorbij.
Nu blijkt dat als de auto een tijdje stationair staat de draaien, dat er een beetje grijzige rook met een sterke katalysator lucht vrij komt. Als ik dan weg rijdt, komt er een blauwe pluim uit de uitlaat. Hoe langer de auto stationair staat te draaien, of laag in de toeren draait, hoe meer blauwe rook er uit de uitlaat komt.
Na even doorrijden is dit weer verdwenen. De ene keer doet hij het wel met optrekken en de andere keer komt er niks uit de uitlaat.
Ik heb de auto bij een vriend uit laten lezen. Er stonden een aantal storingen in:
2852 - Vanos; referentiesensor
2738 - Katalysator Cilinderrij 1
2760 - Secundair Luchtinjectiesysteem ( cilinderrij 1)
272A - Meervoudige mengaanpassing, Blok 1: regelgrens 1 bereikt
Na een reset bleef de vanos senor staan. De rest is niet meer terug gekomen. Motorstorings lampje brandde niet!
Besloten om een nieuwe referentie sensor te bestellen. Deze was nog niet binnen gekomen.
Gewoon woon werk verkeer gereden. Ongeveer 80 kilometer op een dag. gemiddelde snelheid van 90 km/h. Na 2 dagen brandde het motorstorings lampje. Na de garage gegaan waar deze auto gekocht is en die heeft hem uitgelezen. Hier kwam de melding kleppen sensor en lamda sonde. De laatst genoemde heeft de computer getriggerd. De computer is weer gereset en toen bleef de kleppen sensor weer staan. Daarna nog gevraagd over de blauwe rook die ook nog steeds niet verdwenen was. Advies was waarschijnlijk nog een restje injector cleaner.
Na een paar dagen rijden lichtte het motorstorings lampje weer op. Dit keer P0171 melding.
Na de derde tankbeurt rookt de auto helaas nog steeds blauw. Het olieverbruik is 1L op ongeveer 600 kilometer...
Het betreft een N42 B20A motor met net 200.000 km op de teller. En een automatische versnellingsbak.
Heeft iemand advies?
Groet Herman