E61 535d motorolie temperatuur laag
E61 535d motorolie temperatuur laag
Beste forummers,
Heb een probleem en kom er niet echt uit. In mijn E61 535d wordt mijn olietemperatuur niet warmer dan 47 graden. Mijn koelvloeistof temperatuur is rond de 96 graden. Dacht dat het aan de thermostaat lag maar heb deze vervangen. Probleem is helaas niet opgelost.
Heb met DIS een logging gedaan tijdens het rijden ongeveer 30 min maar mijn motorolie temp blijft hij aangeven 47 graden. Los daarvan als ik de onder de motorkap voel dan is mijn blok wel gloeiend heet. Motorolie is ook netjes op peil.
Enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Weet eerlijk gezegd niet meer waar ik moet zoeken.
Heb een probleem en kom er niet echt uit. In mijn E61 535d wordt mijn olietemperatuur niet warmer dan 47 graden. Mijn koelvloeistof temperatuur is rond de 96 graden. Dacht dat het aan de thermostaat lag maar heb deze vervangen. Probleem is helaas niet opgelost.
Heb met DIS een logging gedaan tijdens het rijden ongeveer 30 min maar mijn motorolie temp blijft hij aangeven 47 graden. Los daarvan als ik de onder de motorkap voel dan is mijn blok wel gloeiend heet. Motorolie is ook netjes op peil.
Enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Weet eerlijk gezegd niet meer waar ik moet zoeken.
Laatst gewijzigd door djvirus op 02 aug 2015, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW UITLEZEN(E,F,G series), CODING, PROGRAMMING
FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay
FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Olietemp volgt de koelvloeistof met een vertraging.
Dermate groot verschil lijkt mij onmogelijk na 30min.
Zelfs 96°c koelvloeistof heb ik nog niet gezien, 90°c is hij bij mij.
Het enigste wat de koelvloeistof doet opwarmen is de motor, maw een probleem kan er niet zijn.
Eerlijk gezegd was ik er van overtuigd dat er geen olietemp sensor is.
Dermate groot verschil lijkt mij onmogelijk na 30min.
Zelfs 96°c koelvloeistof heb ik nog niet gezien, 90°c is hij bij mij.
Het enigste wat de koelvloeistof doet opwarmen is de motor, maw een probleem kan er niet zijn.
Eerlijk gezegd was ik er van overtuigd dat er geen olietemp sensor is.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Vreemd. Wel raar dat DIS mijn olietemp laag aangeeft als ik de temperatuur opvraag. Net weer gereden. Koelvloeistof geeft nu 90 graden aan maar olietemp blijft 47 graden aangeven terwijl de blok echt heet is.
BMW UITLEZEN(E,F,G series), CODING, PROGRAMMING
FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay
FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Hoe betrouwbaar is de olietemperatuursensor nog? Misschien dat de NTC weerstand in de sensor kapot is gegaan en bij oplopende temperatuur steeds meer gaat afwijken.
Een klein barstje in het binnenste van de sensor zou dit kunnen veroorzaken.
In mijn vorige auto bleek dit ook het geval, alleen dan bij de koelwatersensor. Bij koude motor waren de gemeten waardes perfect en naarmate de motor warmer werd, ging hij steeds verder afwijken. Ook de motor liep hierdoor anders.
Sensor vervangen en probleem was opgelost! van buiten aan de oude sensor was verder niets raars te zien.
Een klein barstje in het binnenste van de sensor zou dit kunnen veroorzaken.
In mijn vorige auto bleek dit ook het geval, alleen dan bij de koelwatersensor. Bij koude motor waren de gemeten waardes perfect en naarmate de motor warmer werd, ging hij steeds verder afwijken. Ook de motor liep hierdoor anders.
Sensor vervangen en probleem was opgelost! van buiten aan de oude sensor was verder niets raars te zien.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
@thijs ergens vermoedde ik ook de olietempsensor. Ga deze maandag maar vervangen. Het zou idd een defecte sensor kunnen zijn. Maar staat dit los van het feit dat de motor zo warm aanvoelt na een rit? Je zou haast denken dat de motor ook koud zou moeten aanvoelen bij zo'n lage temp.
BMW UITLEZEN(E,F,G series), CODING, PROGRAMMING
FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay
FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Ik betwijfel ook ten zeerste of er wel een olie temp sensor in onze auto's zit. Ik ben het nergens tegen gekomen in het geheime menu en ook niet in Torque (OBD II scanner app).
Is DIS officiële BMW scan programmatuur? Het lijkt wel alsof DIS ergens een waarde vandaan pakt en deze als olie temp vertaalt.
Is DIS officiële BMW scan programmatuur? Het lijkt wel alsof DIS ergens een waarde vandaan pakt en deze als olie temp vertaalt.
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Hallo beste djvirus,
Ik heb eigenlijk dezelfde optie als Tom_il.
De temperatuur sensor voor de olie, indien aanwezig uiteraard.
De temperatuur van de KVS is wel in orde.
Ik heb dus even gekeken, of er een olie temperatuur sensor is gemonteerd!
Ik kan u dus mededelen, dat er een gecombineerde olie/koelvloeistof temperatuur sensor is gemonteerd.
De sensor heeft het onderdeel nummer: 13 62 1 433 076 deze sensor kost dus € 20,98 exclusief BTW.
Tel de BTW er bij op, en u heeft ongeveer de dealer prijs in NL.
Toevoeging van mij:
Ik heb eens gekeken bij Offenga, de BMW specialist.
Deze heeft de sensor op voorraad, van het merk Febi.
De Febi olie/kvs sensor heeft als artikel nummer : FB 29344.
Deze sensor heeft ook een BMW nummer nl. 13 62 1 433 076 en 13 62 0 150 974
De kosten van deze gecombineerde sensor bedragen. € 10,50 en heeft dus nog 1 sensor op voorraad.
Maar dan heb ik echter nog wel een vraagje, hoe komt het, dat er in het topic een temperatuur genoemd word van 47 graden Celsius, hoe is dit gemeten, als ik vragen mag.
Is dit gegeven door DIS gegeven, of door een meter op het dashboard?
Als de temperatuur door een meter afgelezen kan worden op het dashboard, dan is er een olie temperatuur sensor.
Is dit gegeven naar buiten gebracht door het programma DIS, dan zal het anders zijn.
Ik ben erg benieuwd naar de vervolg reacties.
Want het lijkt mij onmogelijk, dat de olie temperatuur zo ver achter blijft, ten opzichte van de KVS temperatuur!
Het blok is dus gewoon heet, zoals de TS het vertelt, ik ben dus heel erg benieuwd.
Ik hoop echter, dat dit probleem is opgelost.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik heb eigenlijk dezelfde optie als Tom_il.
De temperatuur sensor voor de olie, indien aanwezig uiteraard.
De temperatuur van de KVS is wel in orde.
Ik heb dus even gekeken, of er een olie temperatuur sensor is gemonteerd!
Ik kan u dus mededelen, dat er een gecombineerde olie/koelvloeistof temperatuur sensor is gemonteerd.
De sensor heeft het onderdeel nummer: 13 62 1 433 076 deze sensor kost dus € 20,98 exclusief BTW.
Tel de BTW er bij op, en u heeft ongeveer de dealer prijs in NL.
Toevoeging van mij:
Ik heb eens gekeken bij Offenga, de BMW specialist.
Deze heeft de sensor op voorraad, van het merk Febi.
De Febi olie/kvs sensor heeft als artikel nummer : FB 29344.
Deze sensor heeft ook een BMW nummer nl. 13 62 1 433 076 en 13 62 0 150 974
De kosten van deze gecombineerde sensor bedragen. € 10,50 en heeft dus nog 1 sensor op voorraad.
Maar dan heb ik echter nog wel een vraagje, hoe komt het, dat er in het topic een temperatuur genoemd word van 47 graden Celsius, hoe is dit gemeten, als ik vragen mag.
Is dit gegeven door DIS gegeven, of door een meter op het dashboard?
Als de temperatuur door een meter afgelezen kan worden op het dashboard, dan is er een olie temperatuur sensor.
Is dit gegeven naar buiten gebracht door het programma DIS, dan zal het anders zijn.
Ik ben erg benieuwd naar de vervolg reacties.
Want het lijkt mij onmogelijk, dat de olie temperatuur zo ver achter blijft, ten opzichte van de KVS temperatuur!
Het blok is dus gewoon heet, zoals de TS het vertelt, ik ben dus heel erg benieuwd.
Ik hoop echter, dat dit probleem is opgelost.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Deze sensor blijkt maar 2 pinnen te hebben.
Dus maar 1 signaal. Specifieke olie temp sensor is dus niet aanwezig.
Wat DIS hier heeft weet ik niet.
Mij is het ook niet duidelijk wat de begin uitlezing is en hoe snel hij naar 47 gaat.
Zorgen zou ik mij zeker niet maken, hij komt mooi op 90°c en dat is perfect. Meer kan je niet verwachten.
Trouwens de streepjes op de toerenteller gaan mee met de watetemp, als er een aparte olietemp was zouden deze toch hiermee mee laten bewegen ?
Dus maar 1 signaal. Specifieke olie temp sensor is dus niet aanwezig.
Wat DIS hier heeft weet ik niet.
Mij is het ook niet duidelijk wat de begin uitlezing is en hoe snel hij naar 47 gaat.
Zorgen zou ik mij zeker niet maken, hij komt mooi op 90°c en dat is perfect. Meer kan je niet verwachten.
Trouwens de streepjes op de toerenteller gaan mee met de watetemp, als er een aparte olietemp was zouden deze toch hiermee mee laten bewegen ?
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Ik ging er gemakshalve van uit dat de temperatuur van 47 graden werd uitgelezen. Hoe anders kun je de temperatuur van de motorolie bepalen? Anders dan na een rit direct aftappen en meten.
Mechanisch gezien zou het bijna niet mogelijk kunnen zijn dat de olie zo koud blijft, de zuigers worden ten slotte ook gekoeld met olie dus de temperatuur zou na 30 minuten toch al behoorlijk hoog moeten oplopen...
Mechanisch gezien zou het bijna niet mogelijk kunnen zijn dat de olie zo koud blijft, de zuigers worden ten slotte ook gekoeld met olie dus de temperatuur zou na 30 minuten toch al behoorlijk hoog moeten oplopen...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
- Edward320d
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 01 jan 2012, 12:39
- Locatie: Oost Nederland
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Zou het kunnen zijn dat de sensor onder in de carterpan die het niveau meet ook de temperatuur meet? Ik heb deze sensor recent vervangen ivm met een melding in de i-drive van een defecte niveau sensor.
BMW E60 530d High Executive
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Hallo beste forum leden,
Gezien dat ik dit onderdeel met onderdeel nummer van de BMW site heb geplukt.
Is dit geheel correct, dit onderdeel met onderdeel nummer 13 62 1 433 076 betreft dus een gecombineerde olie/kvs temperatuursensor. ( Dit onderdeel nummer, dat heb ik verbeterd ). Gelukkig werd ik er op gewezen door forum lid Source, chapeau.
Dus, in feite zou deze BMW dus ook een olie temperatuurmeter moeten hebben, want anders heeft het geen enkele zin, om een combi sensor te gebruiken.
Dat zou dan wel een hele grote misser zijn van BMW!
Google dit onderdeel nummer maar eens, u zult versteld staan! BMW onderdeel nummer 13 62 1433 076.
Dat heb ik dus allemaal al gedaan, voor de echte zekerheid, en dit onderdeel staat dus te boek als combisensor olie/kvs temperatuur sensor. Ja, ook zelfs in de US.
Ik ga nooit over een nacht ijs, en wil dus net zoals u, de echte zekerheid.
Of, kijkt u eens op de site van Offenga.
Als beide sites waar ik dit onderdeel met het juiste onderdeel nummer naar voren haal, dan lijkt het mij zeer sterk, dat de beide sites het mis zullen hebben.
Dat denk ik dus niet.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Gezien dat ik dit onderdeel met onderdeel nummer van de BMW site heb geplukt.
Is dit geheel correct, dit onderdeel met onderdeel nummer 13 62 1 433 076 betreft dus een gecombineerde olie/kvs temperatuursensor. ( Dit onderdeel nummer, dat heb ik verbeterd ). Gelukkig werd ik er op gewezen door forum lid Source, chapeau.
Dus, in feite zou deze BMW dus ook een olie temperatuurmeter moeten hebben, want anders heeft het geen enkele zin, om een combi sensor te gebruiken.
Dat zou dan wel een hele grote misser zijn van BMW!
Google dit onderdeel nummer maar eens, u zult versteld staan! BMW onderdeel nummer 13 62 1433 076.
Dat heb ik dus allemaal al gedaan, voor de echte zekerheid, en dit onderdeel staat dus te boek als combisensor olie/kvs temperatuur sensor. Ja, ook zelfs in de US.
Ik ga nooit over een nacht ijs, en wil dus net zoals u, de echte zekerheid.
Of, kijkt u eens op de site van Offenga.
Als beide sites waar ik dit onderdeel met het juiste onderdeel nummer naar voren haal, dan lijkt het mij zeer sterk, dat de beide sites het mis zullen hebben.
Dat denk ik dus niet.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Laatst gewijzigd door AdE39 op 03 aug 2015, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Er staat een tikfout in het onderdeelnummer. Ik zie 443 en 433. Het moet dus 433 zijn. Het 2de nummer wat hierboven gepost is.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Hallo beste Source,
Helaas ben ik ook een mens, en geen computer.
Maar wees gerust, beide maken gelukkig fouten, zo ik ook, hihihihihihi...
Ik wens u een hele goede nacht toe, ik zal de tik/tic fout veranderen.
Ja, ik heb ook wel eens een tic, maar dat is helemaal niet vervelend, gelukkig.
Dank u, dat u dit heeft vermeld.
Met vriendelijke groet,
Ad
Helaas ben ik ook een mens, en geen computer.
Maar wees gerust, beide maken gelukkig fouten, zo ik ook, hihihihihihi...
Ik wens u een hele goede nacht toe, ik zal de tik/tic fout veranderen.
Ja, ik heb ook wel eens een tic, maar dat is helemaal niet vervelend, gelukkig.
Dank u, dat u dit heeft vermeld.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Hallo beste Edward,
Helaas heb ik dit niet na kunnen kijken, ik had er de tijd niet voor.
Hoe het dus is geregeld bij de 320D, dat zou ik nog moeten bekijken.
Maar dan zal ik meer gegevens nodig hebben, zoals het bjr, en de maand.
Ik zal u niet om het VIN code vragen, want dat vind ik te gevaarlijk.
Maar het type BMW, dat is dus een 320D, dan heb ik enkel het bjr. en de maand nodig.
Dan kan ik dat wel uitzoeken.
Maar een carter sensor, dat is vaak enkel voor het olie peil, verder niets.
Met vriendelijke groet,
Ad
Helaas heb ik dit niet na kunnen kijken, ik had er de tijd niet voor.
Hoe het dus is geregeld bij de 320D, dat zou ik nog moeten bekijken.
Maar dan zal ik meer gegevens nodig hebben, zoals het bjr, en de maand.
Ik zal u niet om het VIN code vragen, want dat vind ik te gevaarlijk.
Maar het type BMW, dat is dus een 320D, dan heb ik enkel het bjr. en de maand nodig.
Dan kan ik dat wel uitzoeken.
Maar een carter sensor, dat is vaak enkel voor het olie peil, verder niets.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: E61 535d motorolie temperatuur laag
Maar wat wil die omschrijving zeggen ?
Hij wordt toegepast in zowat alle BMW,s.
Is het een sensor die tegelijk olie en water meet ? Ik betwijfel het sterk.
Is het eentje die water en olie kan meten afhankelijk waar je hem plaatst ? Ik denk het.
Ik zie toch in elk geval maar 2 pinnen dus maar 1 uitlezing.
Hij wordt toegepast in zowat alle BMW,s.
Is het een sensor die tegelijk olie en water meet ? Ik betwijfel het sterk.
Is het eentje die water en olie kan meten afhankelijk waar je hem plaatst ? Ik denk het.
Ik zie toch in elk geval maar 2 pinnen dus maar 1 uitlezing.
525d E61 2007 pre-LCI