Pagina 1 van 1

Vanos mysterie

Geplaatst: 11 aug 2015, 21:05
door mauzzie
Hallo e39 lovers, eindelijk is het zover ik heb haar gevonden. Een 523 uit 99 met 177 op de klok. Toen ik de proefrit maakte liep ze prachtig. De volgende dag was het aanzienlijk warmer en toen de motor op bedrijfstempratuur was begon het. Tussen de 1200 en 2100 slecht oppakken en het gevoel dat de motor smoort. Uit laten lezen en de vanos op uitlaatzijde kwam naar voren. De garage zag twee stekkers van de vanos los liggen. Die had ik over het hoofd gezien. Meldingen gewist en rijden maar. Geen merkbaar verschil helaas. Maar ik wilde net even de olie peilen en heb de motorruimte nog even goed bekeken, en een van de twee stekkers lag nog steeds (of alweer) los. Tussen de radiatorkap en de vanos. Maar vastgemaakt en bam. Ze start veel sneller. Pakt op als een malle en voelt als ik van een bmw 6 cilinder gewend ben. Heb net 20 kilometer gereden en ze gaat als een kogel.

Nu ben ik heel benieuwd wat de reden is dat deze stekkers los gemaakt kunnen zijn. Auto is dealer onderhouden op de laatste beurt na. Zou het een apk ding kunnen zijn voor de co waarde? Of toch een getrainde aap als monteur?

Re: Vanos mysterie

Geplaatst: 12 aug 2015, 06:35
door GreyCooperS
Iemand geweest die wist van de Vanos stuk was, en de stekkers heeft losgekoppeld.
Vanos revisie dus

Re: Vanos mysterie

Geplaatst: 12 aug 2015, 09:01
door mauzzie
Dat idee had ik dus ook, maar het verklaard niet waarom de motor nu zoveel beter loopt met de stekkers aangekoppeld. Ik heb reeds contact met P motorsport en wil m toch even na laten lopen. We zullen zien wat de uitkomst is.

Re: Vanos mysterie

Geplaatst: 12 aug 2015, 09:49
door AdE39
Goedemorgen, beste Mauzzie,

Daar bent u echt op de juiste plaats, voor een Vanos beoordeling. :duimen:
Dat komt echt gegarandeerd goed.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Vanos mysterie

Geplaatst: 19 aug 2015, 14:17
door mauzzie
Mysterie opgelost. Ik kom net thuis van een halve dag bij Patrick van Pmotorsport. Vanos was op, de inlaatzijde stond te dansen in de behuizing. Ook is de carterventilatie alsook de nokkenassensors (waarvan ik de uitlaatzijde van Patrick kado kreeg) vervangen. Tuurlijk moest ik even slikken van het totaalbedrag maar de auto die ik er voor terug heb is onherkenbaar. Verbruik is gezakt van ruim 1 op 10 naar iets meer dan 1 op 16. 3 liter per 100 km minder met de huidige brandstofprijs en ik heb de reparatie in 15.000 kilometer allen in brandstof terugverdient :gekdoen:

De oorzaak van het mysterie is de vorige verkoper. Die hebben de stekkers log gekoppeld om de storingen enigszins te maskeren, ik ben erin getrapt. Zegt helaas meer over hun dan over mij.

Genoeg gejankt, ik heb een heerlijke snorrende funfer en daar kan niets tegenop!

Re: Vanos mysterie

Geplaatst: 19 aug 2015, 15:14
door chrisb
Kijk dat is een positieve gedachten. Geniet er van :duim:

Re: Vanos mysterie

Geplaatst: 19 aug 2015, 16:51
door hj2
Lekker cruisen nu :-)

Re: Vanos mysterie

Geplaatst: 21 aug 2015, 09:58
door AdE39
Hallo beste Mauzzie,

Het kost een paar centen, maar je krijgt er wel weer een hele echte BMW voor terug! :duimen:

Dat deze reparatie zichzelf terug verdient, door de lagere brandstof verbruik, dat wist ik al.

Het enige wat u nog te wachten staat, dat is weer heerlijk cruisen met de beamer. :duimen:

Affijn, weer een heel erg mooie replay over een forum lid die bij PBMotorsport is geweest.

Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Vanos mysterie

Geplaatst: 22 aug 2015, 13:41
door PBMotorsport
Hij doet weer toppie kan weer 1000den kms cruisen nu :)

Re: Vanos mysterie

Geplaatst: 23 aug 2015, 14:39
door BartS
1 op 16 !?!? dat haal ik bij lange na niet met mijn 525i die ook een werkende vanos en Carter ventilatie heeft. 1 op 11 / 12 daar houd het wel mee op.

Re: Vanos mysterie

Geplaatst: 23 aug 2015, 15:28
door AdE39
Goedemiddag beste Bart,

Ik lees in de regel wat informatie, maar daar begrijp ik weinig van!
: 1 Op 16,3 liter per 100 km. minder brandstof!

Dus of het hier nu om minder brandstof gaat of zoooooooo zuinig, dat betwijfel ik.

Er staat dus niet dat de BMW 1op16,3 haalt, want dat bestaat gewoon niet,

Ik vind het al een hele prestatie om met mijn E39 touring met de M54B25 motor op de cruise 1 op 11 te halen.
Soms wel eens de 1 op 11,5 maar dan moet het weer wel rustig zijn! En, lange afstanden.

Dan maak te natuurlijk wel uit, wat de snelheid is.
Ik rijd op de snelweg vaak 130, indien toegestaan

Uiteraard zal de BMW met 90 km/h of 100 km/h wel zuiniger zijn, maar 1op 16, nee, dat gaat effe niet lukken.
Daar is de BMW te zwaar voor!

Fijne voortzetting van deze zondag.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Vanos mysterie

Geplaatst: 26 aug 2015, 15:33
door PBMotorsport
Mijn supercharged 330i met 423pk 1/16 met gemak :) bart kom anders keer buurten nog want zou die wel moeten halen ook

Re: Vanos mysterie

Geplaatst: 26 aug 2015, 17:41
door AdE39
Goede avond, beste PBMotorsport,

Ik ben al erg blij, dat mijn E39 touring met de M54B25 motor op de cruise met 130 net de 1 op 11,5 haalt.
En dit ook nog op lange afstanden.

Dus in feite zou deze ook richting deze verbruiks cijfers moeten/kunnen verbruiken!
Als dit zo is, dan heb ik wel een hele fijne en comfortabele rijdende BMW, enkel zou dan het verbruik wat betreurenswaardig zijn.
Ik vond het dus een net verbruik voor een dergelijke zware auto.
Dan heb ik me goed verkeken, als ik uw cijfers zo eens lees.

Overigens ben ik erg tevreden over deze BMW E39 touring.

Dan ben ik nu wel erg nieuwsgierig geworden, wat er dan eigenlijk mis is met deze BMW.
Kunt u dit veranderen?

Als dat zo is, dan zou ik een afspraak willen maken.
Enkel zit ik op een oproep te wachten van het ziekenhuis.

Eric uit Bosschenhoofd, heeft mij destijds over PBMotorsport verteld, bij u ook wel bekend.

Ik hoor het zeer gaarne van u.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Vanos mysterie

Geplaatst: 01 sep 2015, 11:23
door mauzzie
Zo volgens mij is het boeltje wel ingesleten en ingereden.

Heerlijk sleuren over het hele toerenbereik. Ik rijd al 6 jaar zonder boetes, maar vrees dat daar snel een einde aan gaat komen. :gek:

Na een bezoek aan de GP van Belgiƫ en twee tankjes brandstof verder is het verbruik gestabiliseerd op 8,0 liter per 100 kilometer. Dit is 1 liter op 12,5 kilometer. Dat is 2,5 kilometer meer dan ik met mijn e36 316 haalde!

Nu het ding maar eens poetsen en foto's plaatsen op de voorstelpagina.

Re: Vanos mysterie

Geplaatst: 01 sep 2015, 12:46
door Fellazini
Ik rijd ook een 523i en zit zo op een verbruik van 1 op 11,5 - 12km.
Dit is op cruise control bij een snelheid van om en nabij 140km/u.

Voorheen verbruikte hij meer maar dit bleek een defecte lambdasonde :gek: