Bronko - 523i touring '98
Geplaatst: 15 aug 2015, 23:33
Hallo, ik volg al een aantal jaren dit forum en rij al weer bijna 3 jaar rond in een 523i touring met handbak uit april 1998.
Auto eind oktober 2012 gekocht en inmiddels 50.000 km mee gereden. Heerlijke km's!
Ik woon in de buurt van Eindhoven en gebruik BMW scanner, voor diagnose/resetten/coderen.
Ben verder ook actief op e39 forum in Duitsland.
Stats over 50.000 km:
Verbruik: ca 1:10, met veel ritten minder dan 10 km
Beste: 1:14, met ca 100 km/h van Eindhoven naar Slagharen
Vakantie's: ca 1:11, met 5 personen en helemaal volgeladen
Olieverbruik: nihil, hoef tussen de beurten nooit bij te vullen.
Natuurlijk al diverse (hier bekende) zaken tegengekomen en opgelost. Met dank aan oa dit forum!
Direkt na aanschaf gedaan in 2012:
- storing airbag verholpen van airbag sensormat (door weerstand + diode vervangen)
- remblokken rondom nieuw
- visco koppeling FAN
- Thermostaat + behuizing
- LCM programmeren op touring (stond op sedan, waardoor 3e remlicht steeds knipperde)
- egel vervangen
In 2013, bij storing.
- ABS sensor LA vervangen
- Accu
- weerstanden van de electrische fan (wist ik al bij aankoop)
2014:
Koelwaterverlies verholpen ivm lekke radiator
- waterpomp (nu met stalen schoepen)
- radiator
- 4 rubbers waarmee subframe aan carrosserie zit vervangen (hydrau-lagers)
- 6 bougies
- luchtfilter
- doorsolderen losse contacten op printplaat radio (lekstroom, waardoor de accu snel leeg was)
Diverse kleine zaken, gelijk met een APK gedaan:
- olie niveau sensor (vervangen door gebruikte), de oude gaf steeds de melding dat ik het oliepeil moest controleren en oliepeil was dan steeds goed.
- bedieningspaneel ramen in bestuurdersdeur, schakelaar voor achterblokkering was afgebroken (vervangen door gebruikte)
- raammotor LA (vervangen door gebruikte)
- nieuwe remschijven achter
2015:
- kabeltje achteruitrijverlichting bij achterklepscharnier gesoldeerd
- katalysator vervangen (was van binnen los gaan zitten en rammelde daardoor)
Verder elk jaar een olieservice (olie+filter), gelijk met de APK.
Groeten!
Auto eind oktober 2012 gekocht en inmiddels 50.000 km mee gereden. Heerlijke km's!
Ik woon in de buurt van Eindhoven en gebruik BMW scanner, voor diagnose/resetten/coderen.
Ben verder ook actief op e39 forum in Duitsland.
Stats over 50.000 km:
Verbruik: ca 1:10, met veel ritten minder dan 10 km
Beste: 1:14, met ca 100 km/h van Eindhoven naar Slagharen
Vakantie's: ca 1:11, met 5 personen en helemaal volgeladen
Olieverbruik: nihil, hoef tussen de beurten nooit bij te vullen.
Natuurlijk al diverse (hier bekende) zaken tegengekomen en opgelost. Met dank aan oa dit forum!
Direkt na aanschaf gedaan in 2012:
- storing airbag verholpen van airbag sensormat (door weerstand + diode vervangen)
- remblokken rondom nieuw
- visco koppeling FAN
- Thermostaat + behuizing
- LCM programmeren op touring (stond op sedan, waardoor 3e remlicht steeds knipperde)
- egel vervangen
In 2013, bij storing.
- ABS sensor LA vervangen
- Accu
- weerstanden van de electrische fan (wist ik al bij aankoop)
2014:
Koelwaterverlies verholpen ivm lekke radiator
- waterpomp (nu met stalen schoepen)
- radiator
- 4 rubbers waarmee subframe aan carrosserie zit vervangen (hydrau-lagers)
- 6 bougies
- luchtfilter
- doorsolderen losse contacten op printplaat radio (lekstroom, waardoor de accu snel leeg was)
Diverse kleine zaken, gelijk met een APK gedaan:
- olie niveau sensor (vervangen door gebruikte), de oude gaf steeds de melding dat ik het oliepeil moest controleren en oliepeil was dan steeds goed.
- bedieningspaneel ramen in bestuurdersdeur, schakelaar voor achterblokkering was afgebroken (vervangen door gebruikte)
- raammotor LA (vervangen door gebruikte)
- nieuwe remschijven achter
2015:
- kabeltje achteruitrijverlichting bij achterklepscharnier gesoldeerd
- katalysator vervangen (was van binnen los gaan zitten en rammelde daardoor)
Verder elk jaar een olieservice (olie+filter), gelijk met de APK.
Groeten!