Pagina 1 van 2

F11 520i/523i/528i

Geplaatst: 17 aug 2015, 12:20
door Petrolhead1234
Dag,

ben aan het rondkijken voor een BMW F11. Weet alleen nog niet wat de motorkeuze gaat worden. Wordt het een 4 of 6 cillinder? Is het verbruik van een 523i/528i veel hoger dan een 520i? Valt het verbruik,bij normaal, rijgedrag mee of tegen? Is het verschil, qua vermogen, tussen een 523i en 528i groot? Is +/- 100.000 km voor een benzine 6 cillinder veel? Hangt natuurlijk af van het onderhoud en dergelijke, maar ben tocht benieuwd naar jullie ervaringen.
Waar gaat jullie voorkeur naar uit? Handbak of automaat. Ik hoor goeie dingen over de , meen ik, 8 traps automaat.

Hebben jullie nog verder dingen waar ik op zou moet letten?

Alvast bedankt!

Re: F11 520i/523i/528i

Geplaatst: 17 aug 2015, 13:25
door Edgar1234
Ik heb geen ervaring met de benzineversies van de F11, heb zelf een F11 4 cilinder 520d en had achteraf toch liever een 6 cilinder gehad.

Voor de automaat geldt eigenlijk voor elke auto in deze klasse, als je die niet neemt is hij onverkoopbaar... los van dat je in zo'n auto toch niet wilt schakelen ;-)

Veel succes met je zoektocht!

Re: F11 520i/523i/528i

Geplaatst: 17 aug 2015, 19:28
door avdakker
Hier ook automaat liefhebber. Handbakken blijven gewoon niet populair bij dit type wagens.
Kwa motor hangt het ook een beetje af met wat je nu hebt. Ben je een 4 cilinder gewend dan zou een 4 cilinder een optie kunnen zijn. Ben je een 6 cilinder gewend dan zou ik ook de 6 cilinder nemen mits je hem betaalbaar vind.

Verbruik ter vergelijking:
Ik had een E61 530D 6 cilinder waarmee ik circa 600km op een tank reed
Nu een F11 520D 4 cilinder waarmee ik een 850km op een tank rijd (zelfde inhoud)

Het scheelt wel degelijk, en je rijd nu eenmaal ook anders met een 6 cilinder als met een 4 cilinder. Uiteraard kun je er zuiniger of schaarser mee rijden maar zo rijd ik er mee en dus een realistische weergave.
Succes met je zoektocht.

Re: F11 520i/523i/528i

Geplaatst: 17 aug 2015, 19:52
door Quadrantz
Zelf rij ik een E61 (3L diesel) dus over een F11 kan ik nog weinig zeggen ;).

Voor het verbruik kijk ik altijd op spritmonitor.de. De F11 komt nog niet zo veel voor op deze site maar de volgende gemiddeldes zie ik:

F11 520i (184pk): 1 op 11,3
F11 528i (245pk): 1 op 10,4

Met deze gegevens zou ik eerder voor een 6 cilinder gaan, het zijn zware jongens en dan is wat meer vermogen wel lekker. Verschil in verbruik valt me reuze mee.

Succes ermee :duim:

Re: F11 520i/523i/528i

Geplaatst: 17 aug 2015, 21:36
door Marcel535i
Ik ben zeer tevreden over mijn 6 cyl. 3l, twin-turbo / 535i, perfecte motor, die is het uiteindelijk na mijn zoektocht geworden die ook begon bij een 520i en 528i. Geen enkele spijt gehad, behalve dan de geluidsinstallatie!
Mijn verbruiksmeter staat over lange tijd gemeten op 9.5L / 100km, maar is dat zo belangrijk op een auto
die meer dan 4000 euro per jaar afschrijft? die paar honderd euro extra brandstof! Je krijgt er een hoop lol voor terug. Automaat is echt super, fantastisch, geweldig.......ik heb daar nooit ruzie mee, hij schakelt zeer smooth.
Handshifters gebruik ik nooit (meer) en ik wil nooit meer terug naar een handbak als alternatief voor de 8speed automaat. Succes bij de zoektocht en de prijs kan je drukken met een relatief hoge dKM stand, die motor heeft daar echt geen last van.

Re: F11 520i/523i/528i

Geplaatst: 18 aug 2015, 00:07
door Source
100.000 km voor een benzine motor is echt niet veel.
Zo'n auto moet je met een automaat nemen. Handbak rijdt voor geen meter gezien het formaat van de auto. 8 traps automaat vs 6 versnellingen.

Re: F11 520i/523i/528i

Geplaatst: 18 aug 2015, 08:09
door Eddytoo
Ik rij met die 528i 6 cyl 9l/100 km. Dan rij ik relatief rustig.
Die auto smeekt om een automaat, los van daar de middenconsole spuuglelijk is bij de handgeschakelde versie.

Re: F11 520i/523i/528i

Geplaatst: 18 aug 2015, 09:57
door Petrolhead1234
Allen,

Bedankt voor jullie reacties. Na het lezen van de verschillende berichten neig ik naar een 8 trapsautomaat. Vooral de opmerkingen:
-dat de automaat "smooth' reageert en;
-"in zo'n grote auto wil je geen handbak rijden" en
-"verkoopt beter" heeft bij mij de doorslag gegeven om voor een automaat te gaan.

Nu de volgende stap (we komen er wel :gekdoen:) Wordt het een 523i of 528i?

Ter vergelijking:
-523i: 150 kW (204 pk) met 270 Nm aan koppel
-528i: 190 kW (258 pk) met 310 Nm aan koppel

Is het verschil van 54 pk in de praktijk merkbaar? Een 528i is in verhouding iets duurder dan een 523i. Is die 54 pk het geld waard?

Opties die ik echt een "must" vind:
-M-Pakket: hebben mensen hier ervaring mee? Is het knetterhard of valt het mee? Daarnaast vind ik het mooier/agressiever uit zien.
-Comfortseats: zit volgens mij heerlijk;
-Xenon- verlichting: duhhhhhh;
-Panoramadak: is relaxed met de zomer;
-Als het kan een Harman en Kardon soundsysteem :love: :love: :love: :love:
Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien of niet aan heb gedacht?

Alvast bedankt :duimen:

Re: F11 520i/523i/528i

Geplaatst: 18 aug 2015, 11:25
door BMW530xdrive
De 528i had tot eind 2011 258PK geloof ik, daarna is het 245PK geworden (6-->4 Cyl).

Op papier lopen de prestaties van de 523i en de 528i (258PK versie) best flink uiteen.

topsnelheid 234 km/h VS 250 km/h
infoacceleratie 8,2 s VS 6,7 s

Tja, dingen die je over het hoofd ziet....dat is natuurlijk persoonlijk.

Op een dag zoals vandaag wordt ik er weer aan herinnerd waarom ik xDrive heb gekozen. Met die nattigheid komt die van mij zonder enig probleem rap van zijn plek. Mijn collega met praktisch dezelfde motor klaagt dat bij hem af en toe de achterkant uitbreekt en dat bij het wegrijden de wagen ook af en toe doorslipt.

Daarnaast is voor mij de automaat een must, Navi Professional een absolute aanrader en sport/comfortstoelen.
Qua audio heb ik nog steeds spijt dat er bij mij uitsluitend stereo in zit. Binnenkort maar eens een setje BavSound speakers uit de VS laten overkomen.

Re: F11 520i/523i/528i

Geplaatst: 18 aug 2015, 11:30
door avdakker
De sportstoelen zitten ook niet slecht hoor. Weet niet waar je woont maar anders mag je best een keer in de mijne rijden.

Wat ik nog op zou sommen mocht je het kunnen vinden:
- Tellerunit Black versie (mooier om te zien)
- Vanaf eind 2012 (LCI) zit er een ander navi systeem in (NBT unit met toutch controller)
- Sportautomaat (heeft een paar instelstanden meer)
- Multifunctioneel M stuur met flippertjes
- Chroom er af en dan alles in hoogglans zwart
- M nieren in het zwart
- breedsetje 8)
- HUD unit

Zonder M pakket zou ik nog niet eens omkijken naar een 5 serie. Of de prijs moet dermate interessant zijn dat ik dat pakket nog kan monteren.

Enne, moet je nagaan. De 520D (zoals ik heb) doet het na tuning ook in 7 seconden 8)

Re: F11 520i/523i/528i

Geplaatst: 18 aug 2015, 11:30
door --help
Als het financieel uit kan, sowieso de 28i nemen, is een groot verschil qua vermogen dus ja dat ga je zeker merken.

Re: F11 520i/523i/528i

Geplaatst: 19 aug 2015, 07:19
door Petrolhead1234
Wederom bedankt voor jullie reacties :zwaai:

Na het lezen van de verschillende reacties ben ik tot de volgende conclusie gekomen. Het wordt sowieso een touring ivm de kids en daarnaast vind ik de touring in zijn klasse het mooist :driving: Vanwege de goede ervaringen van verschillende gebruikers en recensies van Autoweek ga ik voor een 8 traps automaat. Moet dit zelf nog ervaren, ga dus eerst een proefrit maken ;) Het moet een exemplaar zijn met weinig kilometers (rond 60/70.000KM/ dealeronderhouden/NAP etc.). Verder als het budget het toelaat wil ik voor een 528I gaan. Zowel in Nederland als in Duitsland ben ik verschillende exemplaren tegengekomen. Het voordeel van Duitsland is dat de auto's rijker zijn uitgerust met weinig km's tegen een gunstig tarief. Nadeel is weer dat ik naar Duitsland moet reizen als ik de auto wil bezichtigen. Ach ja, als je iets wil hebben, dan moet je moeite doen :ja:

Net als bij mijn vorige auto, ben ik geduldig geweest. Daarnaast wacht ik ff tot de nieuwe 5 serie in productie gaat, waarschijnlijk volgend jaar. Dit is weer gunstig voor de prijs :ja:

Re: F11 520i/523i/528i

Geplaatst: 19 aug 2015, 11:43
door Degids
Petrolhead1234 schreef:Nadeel is weer dat ik naar Duitsland moet reizen als ik de auto wil bezichtigen.
Je vergeet een groter nadeel: geen garantie, of heel lastig te claimen garantie ivm de afstand. Aankoopkeuring lijkt mij ook een stuk lastiger te regelen in het buitenland.

Re: F11 520i/523i/528i

Geplaatst: 19 aug 2015, 13:02
door Petrolhead1234
Dat hangt er vanaf. Als je een auto in Duitsland koopt dan is de kans groot dat je kiest voor een Jahreswagen (2-3 jaar oud). Deze auto’s vallen altijd binnen de Europese fabrieksgarantie op auto’s. Over het algemeen vallen alle auto’s die niet ouder zijn dan 3 jaar onder de Europese fabrieksgarantie.

Heb je binnen deze 3 jaar problemen met de auto, dan kun je de auto onder de fabrieksgarantie bij de Nederlandse BMW dealer laten repareren. Deze dealer mag jou nooit weigeren.

Hoogstwaarschijnlijk zal ik de auto bij officiële BMW- dealer aanschaffen. Dan heb je "een beetje" de garantie dat je een betrouwbare auto koopt, waarmee niet gesjoemeld is met de km-stand. Zal niet zo snel gebeuren aangezien het terugdraaien van de km-stand een misdrijf is. Niettemin, moet je toch oppassen.

Re: F11 520i/523i/528i

Geplaatst: 19 aug 2015, 14:29
door Degids
Okay, als je 'm zo jong koopt, dan is dat gedekt.
Maar is het niet zo dat met hele jonge auto's, je een hele bult aan BPM moet betalen?