Pagina 1 van 2

Hoog accu ontlading

Geplaatst: 24 aug 2015, 15:42
door Bmw 525 Berline
Vandaag kreeg ik voor het eerst de melding dat ik een hoog accu ontlading had. Auto startte zonder problemen. Daarna nog paar keer gestart en geen enkel probleem. Melding is ook niet meer teruggekomen. In totaal 2x dus wel.

Nu.. ben garage geweest voor accu te laten meten en hun zeiden dat de accu op 373 stond dus aan de zwakkere kant want het zou iets van 850 moeten zijn. Ik heb deze batterij nu iets van 3 jaar denk of iets minder. Wat wel een oorzaak wss kan zijn dat de batterij zo zwak is dat ik de laatste tijd zeer weinig km's doe omdat mijn werk dichtbij is. Tja.. kan moeilijk 'zomaar' km's gaan doen hé om batterij toch te herladen??

Jongens moet ik mij nu zorgen maken of niet om deze melding? Toevallig moet ik 's morgens even op en af naar Düsseldorf dus panikeer wat.. .

Re: Hoog accu ontlading

Geplaatst: 24 aug 2015, 16:03
door tom_il
Deze melding komt wanneer de wagen in rust is er een te hoge accu ontlading is.
Wil niet zeggen dat dat de accu te zwak is. Meestal is een extern apparaat de oorzaak of een andere zeer grote kanshebber is een defect IBS (Intelligente Batterij sensor).
De originele accu's toch een jaar of 6 mee. Welke staat erin ?

Re: Hoog accu ontlading

Geplaatst: 24 aug 2015, 16:21
door Bmw 525 Berline
Is geen originele. En die IBS.. dat is een kabel zeker?

Re: Hoog accu ontlading

Geplaatst: 24 aug 2015, 18:32
door 525i
heb hetzelfde probleem gehad.
accu af en toe aan de druppellader hangen heeft bij mij het probleem verholpen.
zorg dat je accu vol geladen wordt door een goede accu lader en houd hem daarna op peil door de accu af en toe op te laden met een druppellader.

Re: Hoog accu ontlading

Geplaatst: 24 aug 2015, 21:15
door Knakkel
Ga maar op en neer naar Dusseldorf, prima stukkie om op te laden.
Als je daarna weer korte stukjes doet, zul je merken dat het weer een hele tijd duurt voordat de accu weer meld dat ie bijna leeg is.

Re: Hoog accu ontlading

Geplaatst: 24 aug 2015, 21:40
door tom_il
Naar ik begrijp is de foutmelding niet "Platte batterij" maar "hoge accu ontlading"

In Engels meen ik.dat de foutmelding "low battery" en "high battery discharge is"

Re: Hoog accu ontlading

Geplaatst: 24 aug 2015, 21:54
door Bmw 525 Berline
525i schreef:heb hetzelfde probleem gehad.
accu af en toe aan de druppellader hangen heeft bij mij het probleem verholpen.
zorg dat je accu vol geladen wordt door een goede accu lader en houd hem daarna op peil door de accu af en toe op te laden met een druppellader.
Doe jij dan ook veel te weinig km's en te korte ritten dat je jouw batterij moet opladen met een acculader en hem op peil houden met een druppellader? Want normaal gezien als je genoeg km's doet en lang genoeg ritten zou het vanzelf moeten opladen toch?
Knakkel schreef:Ga maar op en neer naar Dusseldorf, prima stukkie om op te laden.
Als je daarna weer korte stukjes doet, zul je merken dat het weer een hele tijd duurt voordat de accu weer meld dat ie bijna leeg is.
Is afgezegd zeg man verd*****!! :) :) Voor de rest doe ik eig veel te weinig km's en veel te korte ritten.. . Ik zal in't weekend eens voltanken en 'zomaar' eens naar Berlijn rijden en terug.. :) :) :)
tom_il schreef:Naar ik begrijp is de foutmelding niet "Platte batterij" maar "hoge accu ontlading"

In Engels meen ik.dat de foutmelding "low battery" en "high battery discharge is"
Dus jij bedoelt dat laden met een acculader en daarna 'op peil houden' met een druppellader hier niet van toepassing is?

Toevallig is de accu dus ook te zwak. Zoals ik eerder had vermeld heb ik de batterij laten meten en hun kwamen uit op 373 terwijl het rond de 850 moet!

Re: Hoog accu ontlading

Geplaatst: 25 aug 2015, 19:41
door Knakkel
Ik snap eerlijk gezegd de opmerking niet, Berline. " zomaar" wat km maken is toch geen straf ??

Re: Hoog accu ontlading

Geplaatst: 25 aug 2015, 20:02
door 525i
Klopt ik rij ook te weinig km waardoor de accu te weinig bijgeladen wordt.
Nu af en toe aan de lader en de accu blijft op peil.
Auto's van dit kaliber hebben gewoon teveel elektronica aan boord en zijn niet gebouwd om kleine stukjes te rijden, dit probleem heeft niet alleen bmw maar ook mercedessen en audi's.
mensen die voldoende KM's rijden kampen dan inderdaad niet met dit probleem.



In jouw geval zou ik eerst beginnen met het simpele zoekwerk;

1. Ga bij een garage of dynamo specialist langs en laat nameten of je Dynamo voldoende bijlaad.

2. Zo ja, gewoon je accu volladen en bijhouden met een druppellader, na een maand of 2 even weer je accu nameten en kijken wat voor waarden deze heeft, indien je dynamo niet voldoende bijlaad is dit de boosdoener

Daarnaast het volgende; als je accu onder een bepaald niveau is (dus te weinig AH koudestart zoals dat genoemd wordt) dan kan je dynamo hem niet meer op niveau brengen en moet je hem gewoon aan een goede accu lader aanluiten om hem weer op peil te krijgen.


Bmw 525 Berline schreef:
525i schreef:heb hetzelfde probleem gehad.
accu af en toe aan de druppellader hangen heeft bij mij het probleem verholpen.
zorg dat je accu vol geladen wordt door een goede accu lader en houd hem daarna op peil door de accu af en toe op te laden met een druppellader.
Doe jij dan ook veel te weinig km's en te korte ritten dat je jouw batterij moet opladen met een acculader en hem op peil houden met een druppellader? Want normaal gezien als je genoeg km's doet en lang genoeg ritten zou het vanzelf moeten opladen toch?
Knakkel schreef:Ga maar op en neer naar Dusseldorf, prima stukkie om op te laden.
Als je daarna weer korte stukjes doet, zul je merken dat het weer een hele tijd duurt voordat de accu weer meld dat ie bijna leeg is.
Is afgezegd zeg man verd*****!! :) :) Voor de rest doe ik eig veel te weinig km's en veel te korte ritten.. . Ik zal in't weekend eens voltanken en 'zomaar' eens naar Berlijn rijden en terug.. :) :) :)
tom_il schreef:Naar ik begrijp is de foutmelding niet "Platte batterij" maar "hoge accu ontlading"

In Engels meen ik.dat de foutmelding "low battery" en "high battery discharge is"
Dus jij bedoelt dat laden met een acculader en daarna 'op peil houden' met een druppellader hier niet van toepassing is?

Toevallig is de accu dus ook te zwak. Zoals ik eerder had vermeld heb ik de batterij laten meten en hun kwamen uit op 373 terwijl het rond de 850 moet!

Re: Hoog accu ontlading

Geplaatst: 25 aug 2015, 20:13
door tom_il
Voordat je begint met telkens een druppellader aan te hangen moet je eerst checken of de auto in slaap gaat, en er geen verbruikers zijn die de accu leeg trekken tijdens rust.
De IBS staat ervoorbekend dat deze defect kan geraken en de wagen tekens uit zijn slaapstand kan halen waardoor de accu leeg raakt.

Ik doe ook korte afstanden woon op 3km van mijn werk, maar heb geen problemen
Alleen mijn vorige accu die 8j oud was gaf problemen maar na 8j kan dit verwachten.

Google maar eens op : "e60 battery drain issue" , pagina's vol. Meestal de IBS die de oorzaak is.
https://www.google.com/search?q=e60+bat ... 8&oe=utf-8

Re: Hoog accu ontlading

Geplaatst: 26 aug 2015, 07:39
door Bart70
:stupid:

Re: Hoog accu ontlading

Geplaatst: 26 aug 2015, 12:10
door Robert65
Ik heb ondertussen 3 keer deze melding gekregen; 2 keer terecht en 1 keer vreemd.
1e keer: accu nagenoeg overleden ==> accu vervangen, melding weg
2e keer: sluiting in schakelaar achterruitje (E61) ==> schakelaar vervangen en melding weg
3e keer: na loshalen en weer aansluiten accupool; bij het daarna starten verscheen deze melding 1 keer, maar daarna niet meer gezien. Ik vermoed (ook gezien de verdere antwoorden hier) dat dat een bug in de IBS is geweest.

Voor mijzelf hou ik aan dat de incidentele/sporadische melding een bug of hik in het systeem is. Als die wederkeert, heb ik wel wat om uit te zoeken

Re: Hoog accu ontlading

Geplaatst: 31 aug 2015, 22:59
door Bmw 525 Berline
Jongens.. , na een paar serieus lange ritten van in totaal paar honderd km's hoopte/dacht/wou ik dat mijn batterij terug wat opgeladen was maar na het vandaag nog laten gemeten te hebben stond het op 373 wat wil zeggen dat het geen enkele re*t heeft uitgemaakt of ik wat lange ritten doe vanaf nu of niet!

Garagist zei dat de batterij gewoon dood is gegaan omdat ik al een lange tijd alleen maar "om de kerk/moskee/.. " rij! Hij raadt mij aan om zo snel mogelijk een nieuwe erin te steken want volgens hem ga ik één van deze weleens startproblemen krijgen. Hij beweert zelfs als ik met zo'n zwakke accu blijf rondrijden de 'accumodule' kapot kan gaan en dat ik dan zwaar in de sh*t zit?? Kan iemand dit aub bevestigen??

Hij heeft mij ook paar maal achter mekaar laten starten en terug stoppen want hij beweerde dat ik na de 4de maal wel tekenen zou zien van een zwakke batterij maar heb het zeker 6x gedaan en hij startte toch gewoon lekker... .

Ps: had eerder nog nooit van een "accumodule" gehoord en dat dit dan ook weleens kapot kan gaan.. . Is dit iets zo duur?? Of zoveel werk? En zijn er idd ook mensen waar het bij kapot gegaan is want ik persoonlijk heb het nog niet gehoord.. .

Re: Hoog accu ontlading

Geplaatst: 02 sep 2015, 18:28
door Patrick11021979
Bij de dealer/ bmw specialist met de juiste diagnose apparatuur, kan zo zien wat de oorzaak is van de melding die je krijgt. Er is precies uit te lezen wat het probleem is. Of het nu aan korte ritten ligt, of dat je accu sterk veroudert is of dat er ergens een lekstroom is, dit is allemaal te zien aan de hand een zogenaamde "energiediagnose", zoals het genoemd wordt bij BMW....

Re: Hoog accu ontlading

Geplaatst: 04 sep 2015, 22:07
door Knakkel
Ik sluit me aan bij de energiediagnose van Patrick. Dat getal van 373 ziet er misschien beroerd uit voor een accu die 850 zou moeten leveren, maar ik zou toch eerst eens de gegevens uit je IBS willen zien.
Iemand met INPA zou dit voor je kunnen uitlezen, hierin kun je perfect de SoH en SoC zien over meerdere dagen.
Ook kun je met een energiediagnose direct zien of eer een te hoge ruststroom is, waaraan ik in jouw geval sterk twijfel. Verder heb ik ook nog nooit gehoord van een accumodule, misschien was het wel bangmakerij.
Als je hierna toch nog twijfelt, en er toch een nieuwe accu in wilt hebben, zou ik voor een originele BMW accu van het type AGM gaan. Deze is beter bestand tegen diepe ontlading oftewel, vaak korte stukjes rijden (mits correct aangemeld en ingeleerd) Ik zou me niet zoveel zorgen maken :duim:


PS:
SoH = State of Health (gezondheidstoestand)
SoC = State of Charge (ladingstoestand)