525i voor het eerst OBD uitgelezen en...
Geplaatst: 25 aug 2015, 15:31
Hallo mede BMW liefhebbers.
Onlangs heb ik mij voorgesteld als nieuw forum lid en trotse bezitter van een e34 sedan en een e39 touring.
viewtopic.php?f=698&t=45844
Inmiddels zijn we zo'n acht weken verder en wordt het tijd voor een korte update:
Een dag of twee nadat ik me had voorgesteld was de automaatbak in noodloop. We hadden toen een kleine 200km gereden met de nieuwe aanwinst. Redelijke deuk in het vertrouwen.
Uitlezing door dealer conclusie: Automaatbak is FUBAR. Dus: Vervangen. Kostenplaatje incl. olien en werkuren zo'n 4700 euri's. (En dan was het zelfs nog een gereviseerde ruilbak.)
Uiteraard de verkoper gebeld, merkspecialist handelaar, en uitgelegd hoe de vlag erbij hing.
Hij pakte het erg sportief op en is de auto de zelfde dag nog komen ophalen in Z-Limburg (100km rijden) met een auto-ambulance. Een kleine week later had ik hem weer terug, met een andere automaatbak eronder. Nieuwe transmissie-olie etc. De 'originele' bak lagen stukken metaal in en er was geen beginnen meer aan.
Toen moesten we nog op vakantie, en er stond zo'n 1300km enkele reis op de planning.
We zijn beiden nogal avontuurlijk ingesteld, mijn vrouw en ik en we hadden zoiets van; als er niks mis gaat is het geen avontuur dus we wagen het erop.
De heenreis is zo goed als probleemloos gegaan, werkelijk een genot om met cruisecontrol door het centraal massief te zoeven en alleen maar te hoeven sturen. Ik zeg zo goed als, want bij aankomst op bestemming bleek dat onderweg de accu was overgekookt. Die is op vakantie met hulp van de ANWB vervangen en gemeten (laadspanning bij verhoogd toerental bleef max. 13,8V dus ik ga er van uit dat het stomme pech was en de accu gewoon end of life was)
Ook merkte ik op vakantie een twee- of drietal keren dat bij het intrappen van het gaspedaal, wegrijden vanuit stilstand, het toerental inzakte en twee keer zelfs de motor afsloeg. Heel rustig gasgeven en ik kon wel gewoon wegrijden. Dit is iets eenmaligs geweest en is sinds die tijd niet meer teruggekomen.
We zijn nu weer een paar weken thuis en aan het werk en onlangs sloeg de schrik me weer om het hart toen mijn vrouw zei dat ze weer "getriebenotprogramm" in het display had zien staan.
Ik ben zelf op onderzoek gegaan en de auto rijd en schakelt prima, maar soms, zeg maar een op de drie, vier keer bij het afzetten van de motor komt hij met de melding "getriebenotprogramm"
Bij opnieuw starten is de melding weg en zit hij ook niet in de noodloop. Schakelt verder ok voor zover ik kan beoordelen. (gevoel)
Alles in ogenschouw genomen vond ik het toch tijd voor een second opinion en heb ik mijn collega gevraagd of hij met zijn ODB-kastje mijn auto eens wilde uitlezen.
Ik was bang dat ik een beerput van ellende zou opentrekken en dat zou blijken dat ik me gruwelijk miskocht had.
Er kwamen, schrik niet: 22 fouten uit.
Ik ging er vanuit dat er ook opgeslagen fouten instonden en dit was ook het geval, m.n. de verlichting (11 stuks)
Dus na een eerste inspectie hebben we de fouten gereset, en gekeken wat er nog overbleef nadat we vervolgens de motor een tijdje lieten lopen.
Op dit moment zijn er nog de volgende fouten aanwezig:
Motor:
* Activering electrische koelvloeistofthermostaat
* Sensor positie uitlaatnokkenas, signaalfout
* Nokkenassignaal, inlaat
Instrument (instrument (Instrumentencluster) - Diagnose)
* Storing in EGS-signal of EGS-programma
* Regeleenheid; interne fout
Versnellingsbak (EGS (Automatische transmissie) - Diagnose)
* Contact versnellingskeuze
Airbags (Airbag - Diagnose)
* Accu positieve aansluiting isolatie 1; weerstand te laag hoog - Aanwezig
* Crash telegram geheugen, tenminste een telegram opgeslagen - Intermitterend
* Regeleenheid; interne fout - Intermitterend
Multifunctie (Chassis - EHC (Electronische hoogteregeling))
* Fout regulatietijd, eenzijdig
Multifunctie (verlichtingscentrum - LRA (Verticale richting koplamp))
* Unknown fault code
Best wel wat fouten zoals jullie zien en ik ben momenteel een tikje getemperd in mijn enthousiasme voor wat betreft deze wagen.
Waar ik mij het meeste zorgen over maak is die melding "getriebenotprogramm"
Zou dat verband kunnen hebben met de nokkenaspostitiesensoren? Dat inlkaat en uitlaat toerental niet overeenkomen en daardoor de bak "beschermd" moet worden?
Ik ben dankbaar voor elk stukje advies, ook over de andere fouten die in het system aanwezig zijn.
Heren, (en dame wellicht) bedankt voo rjullie tijd en ik wacht gespannen af op jullie reacties!
Mvg, Rick
P.s. de e34 rijd als een trein, handgeschakeld, soepel, heerlijk, wat een tank..>!
Onlangs heb ik mij voorgesteld als nieuw forum lid en trotse bezitter van een e34 sedan en een e39 touring.
viewtopic.php?f=698&t=45844
Inmiddels zijn we zo'n acht weken verder en wordt het tijd voor een korte update:
Een dag of twee nadat ik me had voorgesteld was de automaatbak in noodloop. We hadden toen een kleine 200km gereden met de nieuwe aanwinst. Redelijke deuk in het vertrouwen.
Uitlezing door dealer conclusie: Automaatbak is FUBAR. Dus: Vervangen. Kostenplaatje incl. olien en werkuren zo'n 4700 euri's. (En dan was het zelfs nog een gereviseerde ruilbak.)
Uiteraard de verkoper gebeld, merkspecialist handelaar, en uitgelegd hoe de vlag erbij hing.
Hij pakte het erg sportief op en is de auto de zelfde dag nog komen ophalen in Z-Limburg (100km rijden) met een auto-ambulance. Een kleine week later had ik hem weer terug, met een andere automaatbak eronder. Nieuwe transmissie-olie etc. De 'originele' bak lagen stukken metaal in en er was geen beginnen meer aan.
Toen moesten we nog op vakantie, en er stond zo'n 1300km enkele reis op de planning.
We zijn beiden nogal avontuurlijk ingesteld, mijn vrouw en ik en we hadden zoiets van; als er niks mis gaat is het geen avontuur dus we wagen het erop.
De heenreis is zo goed als probleemloos gegaan, werkelijk een genot om met cruisecontrol door het centraal massief te zoeven en alleen maar te hoeven sturen. Ik zeg zo goed als, want bij aankomst op bestemming bleek dat onderweg de accu was overgekookt. Die is op vakantie met hulp van de ANWB vervangen en gemeten (laadspanning bij verhoogd toerental bleef max. 13,8V dus ik ga er van uit dat het stomme pech was en de accu gewoon end of life was)
Ook merkte ik op vakantie een twee- of drietal keren dat bij het intrappen van het gaspedaal, wegrijden vanuit stilstand, het toerental inzakte en twee keer zelfs de motor afsloeg. Heel rustig gasgeven en ik kon wel gewoon wegrijden. Dit is iets eenmaligs geweest en is sinds die tijd niet meer teruggekomen.
We zijn nu weer een paar weken thuis en aan het werk en onlangs sloeg de schrik me weer om het hart toen mijn vrouw zei dat ze weer "getriebenotprogramm" in het display had zien staan.
Ik ben zelf op onderzoek gegaan en de auto rijd en schakelt prima, maar soms, zeg maar een op de drie, vier keer bij het afzetten van de motor komt hij met de melding "getriebenotprogramm"
Bij opnieuw starten is de melding weg en zit hij ook niet in de noodloop. Schakelt verder ok voor zover ik kan beoordelen. (gevoel)
Alles in ogenschouw genomen vond ik het toch tijd voor een second opinion en heb ik mijn collega gevraagd of hij met zijn ODB-kastje mijn auto eens wilde uitlezen.
Ik was bang dat ik een beerput van ellende zou opentrekken en dat zou blijken dat ik me gruwelijk miskocht had.
Er kwamen, schrik niet: 22 fouten uit.
Ik ging er vanuit dat er ook opgeslagen fouten instonden en dit was ook het geval, m.n. de verlichting (11 stuks)
Dus na een eerste inspectie hebben we de fouten gereset, en gekeken wat er nog overbleef nadat we vervolgens de motor een tijdje lieten lopen.
Op dit moment zijn er nog de volgende fouten aanwezig:
Motor:
* Activering electrische koelvloeistofthermostaat
* Sensor positie uitlaatnokkenas, signaalfout
* Nokkenassignaal, inlaat
Instrument (instrument (Instrumentencluster) - Diagnose)
* Storing in EGS-signal of EGS-programma
* Regeleenheid; interne fout
Versnellingsbak (EGS (Automatische transmissie) - Diagnose)
* Contact versnellingskeuze
Airbags (Airbag - Diagnose)
* Accu positieve aansluiting isolatie 1; weerstand te laag hoog - Aanwezig
* Crash telegram geheugen, tenminste een telegram opgeslagen - Intermitterend
* Regeleenheid; interne fout - Intermitterend
Multifunctie (Chassis - EHC (Electronische hoogteregeling))
* Fout regulatietijd, eenzijdig
Multifunctie (verlichtingscentrum - LRA (Verticale richting koplamp))
* Unknown fault code
Best wel wat fouten zoals jullie zien en ik ben momenteel een tikje getemperd in mijn enthousiasme voor wat betreft deze wagen.
Waar ik mij het meeste zorgen over maak is die melding "getriebenotprogramm"
Zou dat verband kunnen hebben met de nokkenaspostitiesensoren? Dat inlkaat en uitlaat toerental niet overeenkomen en daardoor de bak "beschermd" moet worden?
Ik ben dankbaar voor elk stukje advies, ook over de andere fouten die in het system aanwezig zijn.
Heren, (en dame wellicht) bedankt voo rjullie tijd en ik wacht gespannen af op jullie reacties!
Mvg, Rick
P.s. de e34 rijd als een trein, handgeschakeld, soepel, heerlijk, wat een tank..>!