Aankooptips BMW 118i uit 2006
Aankooptips BMW 118i uit 2006
Goedemorgen,
Na een E39 gereden te hebben heb ik uitstapjes gemaakt naar een Volkswagen en Ford maar momenteel kriebelt het weer om een BMW te rijden. Mijn keuze is gevallen op een 1-serie.
Momenteel ben ik al wezen kijken bij een 1-serie, het betreft een 118i uit 2006. De auto is ingevoerd vanuit Duitsland en er staat 106xxx op de teller. De auto heeft diverse leuke opties als xenon, stoelverwarming e.d. De kleur is monaco blauw.
Nu heb ik her en der wat berichten gehoord over de distributieketting van deze modellen. Het type motor is de N46B20. Navraag bij de dealer leerde mij dat van dit betreffende chassisnummer geen terugroepactie is geweest.
Daarnaast 'hoorde' ik de banden bij de proefrit en voelde ik een trilling in de benen van 80 km/h. Op het balanceerapparaat zag ik wel dat de banden wat 'vlakke' kanten hebben van het stil staan. De garagehouder had het erover dat je dit er vanzelf weer uit rijdt. Is dit ook zo?
Wie heeft er verder nog tips voordat ik over ga tot de definitieve aankoop van deze 1-serie?
Na een E39 gereden te hebben heb ik uitstapjes gemaakt naar een Volkswagen en Ford maar momenteel kriebelt het weer om een BMW te rijden. Mijn keuze is gevallen op een 1-serie.
Momenteel ben ik al wezen kijken bij een 1-serie, het betreft een 118i uit 2006. De auto is ingevoerd vanuit Duitsland en er staat 106xxx op de teller. De auto heeft diverse leuke opties als xenon, stoelverwarming e.d. De kleur is monaco blauw.
Nu heb ik her en der wat berichten gehoord over de distributieketting van deze modellen. Het type motor is de N46B20. Navraag bij de dealer leerde mij dat van dit betreffende chassisnummer geen terugroepactie is geweest.
Daarnaast 'hoorde' ik de banden bij de proefrit en voelde ik een trilling in de benen van 80 km/h. Op het balanceerapparaat zag ik wel dat de banden wat 'vlakke' kanten hebben van het stil staan. De garagehouder had het erover dat je dit er vanzelf weer uit rijdt. Is dit ook zo?
Wie heeft er verder nog tips voordat ik over ga tot de definitieve aankoop van deze 1-serie?
- mieske90
- BimmerPortal Team
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Aankooptips BMW 118i uit 2006
haha toch een beetje het BMW-virus te pakken
het klinkt als een nette wagen met niet veel kilometers.
de distributieketting "problemen" is bij de N47 blok volgens mij niet bij de N46 blokken.
over de vlakke banden zou ik niet weten misschien kun je dat bij een bandenboer na vragen.
het klinkt als een nette wagen met niet veel kilometers.
de distributieketting "problemen" is bij de N47 blok volgens mij niet bij de N46 blokken.
over de vlakke banden zou ik niet weten misschien kun je dat bij een bandenboer na vragen.
Re: Aankooptips BMW 118i uit 2006
Bedankt voor je reactie mieske. Wat ik in de jaren zonder BMW vooral merkte is het windgeruis en motorgeluid van andere auto's op de snelweg. Het is allemaal zo gehorig terwijl een BMW heerlijk ontspannen rijdt.
Re: Aankooptips BMW 118i uit 2006
Vlakke kanten van wat langer stilstaan rij je er inderdaad over het algemeen er wel weer uit.
Mij baart alleen zorgen dat wanneer hij zolang heeft stilgestaan er vlakke kanten op de banden zijn ontstaan, hoe de onderhoud in de afgelopen periode was.
Laat in ieder geval de olie en filters en de remvloeistof zo snel mogelijk vervangen.
Is er ook een complete historie bij (incl. duitse historie), zodat je zeker bent van een eerlijke kilometerstand?
Het breken van een distributieketting geldt volgens mij inderdaad voor de 4 cilinder dieselblokken uit een bepaalde tijdsspanne, maar ook voor de 4-cilinder benzine blokken.
Wel heb ik begrepen is dat de kettingspanner van de N46B20 blokken nog wel eens vervangen mogen worden. Maar dat is volgens mij niet zo zeer een terugroepactie geweest.
Mij baart alleen zorgen dat wanneer hij zolang heeft stilgestaan er vlakke kanten op de banden zijn ontstaan, hoe de onderhoud in de afgelopen periode was.
Laat in ieder geval de olie en filters en de remvloeistof zo snel mogelijk vervangen.
Is er ook een complete historie bij (incl. duitse historie), zodat je zeker bent van een eerlijke kilometerstand?
Het breken van een distributieketting geldt volgens mij inderdaad voor de 4 cilinder dieselblokken uit een bepaalde tijdsspanne, maar ook voor de 4-cilinder benzine blokken.
Wel heb ik begrepen is dat de kettingspanner van de N46B20 blokken nog wel eens vervangen mogen worden. Maar dat is volgens mij niet zo zeer een terugroepactie geweest.
Re: Aankooptips BMW 118i uit 2006
@ beens1
Olie, filters e.d. wordt inderdaad sowieso vervangen. Historie is er ook bij, incl. Duitse facturen en volledig ingevulde boekjes.
Die distributieketting zit me nog steeds niet lekker..
Olie, filters e.d. wordt inderdaad sowieso vervangen. Historie is er ook bij, incl. Duitse facturen en volledig ingevulde boekjes.
Die distributieketting zit me nog steeds niet lekker..
- mieske90
- BimmerPortal Team
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Aankooptips BMW 118i uit 2006
Ik zou even rechtsboven de zoek functie gebruiken.
Er is namelijk een topic die het precies allemaal uitlegt.
Ook precies welke type motoren er last van hebben en welke niet.
Heb je anders een foto van de motor, dan is snel te zien of dat het een "probleem" blok is of niet
Er is namelijk een topic die het precies allemaal uitlegt.
Ook precies welke type motoren er last van hebben en welke niet.
Heb je anders een foto van de motor, dan is snel te zien of dat het een "probleem" blok is of niet
Re: Aankooptips BMW 118i uit 2006
Mieske90, heb je enig idee waar ik dat kan vinden. Via de zoekfunctie krijg ik niks.. Een foto heb ik op dit moment helaas niet.
- mieske90
- BimmerPortal Team
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Aankooptips BMW 118i uit 2006
ik zou ever dit topic topic doorlezen hierin wordt alles in besproken waar je op moet letten
Re: Aankooptips BMW 118i uit 2006
Mm, thanks. Lees daar echter niks over de 118i motor..
- mieske90
- BimmerPortal Team
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Aankooptips BMW 118i uit 2006
dat topic gaat eigenlijk in het algemeen voor de aankoop van een 1-serie.
er wordt wel het ketting probleem besproken.
er wordt wel het ketting probleem besproken.
Re: Aankooptips BMW 118i uit 2006
Echter niet heel uitgebreid. Anyways, bedankt voor de link. Kan je verder nog iets met de foto van de motor?
- mieske90
- BimmerPortal Team
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Aankooptips BMW 118i uit 2006
nee niet echt kan de voorkant van de motor niet zien.
Re: Aankooptips BMW 118i uit 2006
Een betere foto heb ik helaas niet..
Het is trouwens wel een handgeschakelde zesbak. Ik zie dat deze alleen in 2006 en 2007 geleverd is. Mogelijk dat dit verschil maakt?
Het is trouwens wel een handgeschakelde zesbak. Ik zie dat deze alleen in 2006 en 2007 geleverd is. Mogelijk dat dit verschil maakt?
Re: Aankooptips BMW 118i uit 2006
De 1 series hebben nog wel eens last van een slecht massavliegwiel en CDV (voor het beschermen van het differentieel bij het op laten komen van de koppeling). Dit doet vaak meer kwaad dan goed. Kwaal: met koude motor wegrijden lijkt net of de auto bokt en af gaat slaan. Het koppelingspedaal klappert. Vooral diesels hebben hier last van, maar ook komt het af en toe voor bij benzine modellen.
De regensensor wil ook wel eens ' kapot' gaan. De intervalfunctie werkt dan slecht. Bij zachte regen gaan de ruitenwissers dan veel te snel, of ze herkennen de vele regen juist helemaal niet.
De regensensor wil ook wel eens ' kapot' gaan. De intervalfunctie werkt dan slecht. Bij zachte regen gaan de ruitenwissers dan veel te snel, of ze herkennen de vele regen juist helemaal niet.