high pitch fluittoon tijdens accelereren

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
B.I.Jager

high pitch fluittoon tijdens accelereren

Bericht door B.I.Jager » 29 aug 2015, 22:16

Mijn 328i heeft al tijden last van vage fluit geluiden uit het inlaat traject. Ik kan er niet echt mijn vinger op leggen.

Op het moment dat ik accelereer, is er op de achtergrond een vaag en heel hoog fluit geluidje hoorbaar. Het lijkt vanonder het dashboard te komen, maar wanneer je goed luistert onder de motorkap tijdens gas geven, dan komt het duidelijk uit het inlaat traject.
Op het moment dat ik dan even het gas los laat, stopt het geluid onmiddellijk. Wanneer ik vervolgens het gas weer bedien is het geluid meteen weer aanwezig. Bediening van de gasklep heeft dus direct invloed op het geluid.
Wanneer de auto dan op cruise snelheid is dan verdwijnt het geluid weer. Er is GEEN merkbaar vermogensverlies of inhouden.

Een aantal maanden geleden heb ik een aantal dingen vervangen die verband hadden met eerdere vacuüm lekkages. En Vanos problemen.

* Vanos revisie + vervangen van alle aanverwante O-ringen
* nieuwe vacuümslang van brandstofdruk regelaar naar CCV
* nieuw luchtverdeelstuk voor de CCV op het inlaatspruitstuk (upgrade ivm niet meer leverbare verbindingsslangen)
* nieuwe verbindingsslang van de CCV naar het lucht verdeelstuk samen met de retourslang
* nieuwe pakkingen voor de DISA, LMM en het gasklephuis
* nieuwe rubber mof voor de stationaire stelmotor
* nieuwe inlaatslangen van luchtfilter naar gasklep
* 3 nieuwe blinde vacuüm stoppen voor achterop het inlaatspruitstuk
* nieuw kleppendekselpakking
* gasklep gereinigd
* DISA op werking gecontroleerd

(Tegelijkertijd vervangen:

* koppeling + vliegwiel
* motorsteunen)

De CCV zelf en 2 andere slangen waren 2 maanden daarvoor al eens vervangen.

Het geluidje lijkt de laatste tijd erger te worden.

Vandaag heb ik dus alles weer eens bekeken. Er lekt duidelijk iets, maar ik kan niets vinden met de rooktester en ook optisch is er niets mis met de slangen of andere nieuw gemonteerde onderdelen. Daarnaast heb ik alle koppelingen nogmaals aangedrukt en heb ik de O-ringen van het verdeelstuk nogmaals vernieuwd maar zonder resultaat.
(realtime)Uitlezen geeft geen storingen.

Heeft iemand nog een idee?

Daarnaast is de motor tijdens stationair een beetje onrustig. Hij schommelt niet merkbaar in toeren maar je kan de motor, zo nu en dan zien schudden en dat voel je ook wanneer je voor een stoplicht stil staat. Bij een goed warme motor is dit niet meer aanwezig.
Dit is gekomen na de Vanos revisie. Maar nogmaals er zijn geen storingen of vermogensverlies.

Kan een falende nokkenas sensor of bobine bv. invloed hebben op het lopen zonder een storing te geven?

PBMotorsport

Re: high pitch fluittoon tijdens accelereren

Bericht door PBMotorsport » 08 sep 2015, 21:10

Www.pmotorsport.nl

Email me maar voor nummer

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”