Olieverbruik en rook..
Olieverbruik en rook..
Hallo allemaal,
ik ben een nieuwe op dit forum en ik wil jullie graag een probleem voorleggen; Sinds een maand (4dkm) verbruikt mijn 320i (e91) relatief veel olie, zo'n liter op 1000km. Ook rookt de auto als je vanuit stationair ineens wat extra gas geeft. Nu heb ik al verhalen gelezen over uitgedroogde klepseals en carterventilatie. Maar voordat ik een dure reparatie laat doen, wil ik jullie vragen of één van jullie ervaringen heeft met de producten van Forte? Op hun site kwam ik dit tegen;
http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... ioner.html
Heeft iemand ervaring met dit product, met betrekking tot dit probleem?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
ik ben een nieuwe op dit forum en ik wil jullie graag een probleem voorleggen; Sinds een maand (4dkm) verbruikt mijn 320i (e91) relatief veel olie, zo'n liter op 1000km. Ook rookt de auto als je vanuit stationair ineens wat extra gas geeft. Nu heb ik al verhalen gelezen over uitgedroogde klepseals en carterventilatie. Maar voordat ik een dure reparatie laat doen, wil ik jullie vragen of één van jullie ervaringen heeft met de producten van Forte? Op hun site kwam ik dit tegen;
http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... ioner.html
Heeft iemand ervaring met dit product, met betrekking tot dit probleem?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Re: Olieverbruik en rook..
De 320i (N46) staat bekend om de problemen met de klepseals. Forte of andere producten lossen dit niet op evenals het gebruik van dikkere olie. Pak het probleem dus bij de bron aan. Dat heb ik zelf ook gedaan, een koprevisie dus.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Olieverbruik en rook..
Wat versta je onder koprevisie? Ik zou eens beginnen met alleen de klepseals. Lekker alles laten zitten.
De seals van mij 545 beginnen ook steeds erger te lekken. Heb om te proberen een inlaat en een uitlaat klepveer gedemonteerd en gemonteerd terwijl de kop er nog opzat en de nokkenassen op hun plek blijven zitten en dat is vrij lastig maar het gaat wel. Ik weet niet hoeveel ruimte je bij de zescilinder hebt maar ik zou de kop lekker laten zitten en alleen de seals vervangen. Dan ben je met een dagje werk weer klaar en kun je zien of je alsnog de kop er helemaal af trekt.
De seals van mij 545 beginnen ook steeds erger te lekken. Heb om te proberen een inlaat en een uitlaat klepveer gedemonteerd en gemonteerd terwijl de kop er nog opzat en de nokkenassen op hun plek blijven zitten en dat is vrij lastig maar het gaat wel. Ik weet niet hoeveel ruimte je bij de zescilinder hebt maar ik zou de kop lekker laten zitten en alleen de seals vervangen. Dan ben je met een dagje werk weer klaar en kun je zien of je alsnog de kop er helemaal af trekt.
Re: Olieverbruik en rook..
Met koprevisie bedoel ik nieuwe klepseals, nieuwe klepgeleider, kleppen slijpen. Misschien een verkeerde woordkeuze van mij geweest om dit zo te noemen. De n46 is overigens een 4 cylinder en geen 6. Er is ook een optie om alleen de klepseals te vervangen dmv perslucht zodat de kleppen niet naar beneden vallen is zeker goedkoper maar niet elke garage zal dit doen.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: 09 jul 2009, 18:15
Re: Olieverbruik en rook..
Mij valt sinds vandaag hetzelfde op.
4 dagen geleden een oliebeurtje laten doen.
Castrol 0W30 eruit, en 5W30 erin.
Km stand is 115.000 km, 320i E90 uit 2005.
En vanmiddag inderdaad wat rook na ff stationair stil staan.
Voorheen nooit gezien, en olieverbruik was1 ltr op 30.000 km.
Bij volgas of lekker doortrekken geen rook.
Olienivo is ook goed, niet te hoog. Een streepje onder max.
Raar dat het opeens optreed na een oliewissel ???
Is er een manier om andere oorzaken uit te sluiten ?
4 dagen geleden een oliebeurtje laten doen.
Castrol 0W30 eruit, en 5W30 erin.
Km stand is 115.000 km, 320i E90 uit 2005.
En vanmiddag inderdaad wat rook na ff stationair stil staan.
Voorheen nooit gezien, en olieverbruik was1 ltr op 30.000 km.
Bij volgas of lekker doortrekken geen rook.
Olienivo is ook goed, niet te hoog. Een streepje onder max.
Raar dat het opeens optreed na een oliewissel ???
Is er een manier om andere oorzaken uit te sluiten ?
BMW 3.18i E30
BMW 3.25i Cabrio E30
BMW M3 E36
BMW 3.28i Cabrio E36
BMW 3.18D E46
BMW 3.20i E90
BMW 3.20I F30 Lux. Line
BMW 2.20i M-sport F23
BMW 3.25i Cabrio E30
BMW M3 E36
BMW 3.28i Cabrio E36
BMW 3.18D E46
BMW 3.20i E90
BMW 3.20I F30 Lux. Line
BMW 2.20i M-sport F23
- Superretard
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 13 mei 2015, 10:07
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: Olieverbruik en rook..
Ik heb ook hetzelfde probleem gehad. Carterventilatie lek. Hoog olieverbruik en rook bij gas intrappen na even stationair gelopen te hebben. Ook bij bijna stilstand een oliegeur in de auto.
Nieuw carterventilatie, de geur is aanzienlijk minder geworden, veel olie zit nog in de inlaat dus dat zal naarmate de motor warm word eruit gaan.
Heb nu al zon 800km gereden en de motor een paar keer losgetrokken. Nog steeds een rookwolk na even stationair gelopen te hebben. ik weet niet hoeveel olie er nog in de inlaat zit.
Nieuw carterventilatie, de geur is aanzienlijk minder geworden, veel olie zit nog in de inlaat dus dat zal naarmate de motor warm word eruit gaan.
Heb nu al zon 800km gereden en de motor een paar keer losgetrokken. Nog steeds een rookwolk na even stationair gelopen te hebben. ik weet niet hoeveel olie er nog in de inlaat zit.
Re: Olieverbruik en rook..
Ga er maar vanuit dat het je klepseals zijn. Dat beetje olie dat nog in je spruitstuk blijft hangen is er met een km of 100 echt wel uit. Overigens zou ik(terug naar probleem 1) wanneer verder alles goed loopt eerst alleen je klepseals doen. Tenzij je al 300K + op de klok hebt staan en dan nog. Bij hele hoge km standen zou ik of een complete revisie doen als je de auto wil houden danwel ook alleen de seals. Heeft weinig zin om een koprevisie te doen op een blok dat al redelijk uitgelubberd is.
Klepseals zijn een kwaaltje. Gewoon wat munten in je zak houden en alleen dat doen. Maar dat moet je zelf weten natuurlijk.
Klepseals zijn een kwaaltje. Gewoon wat munten in je zak houden en alleen dat doen. Maar dat moet je zelf weten natuurlijk.
Re: Olieverbruik en rook..
Yep klepseals worden hard door soms verkeerde oliën mede door extra toevoegingen in de olie tegenwoordig. Rubbers kosten niet veel maar, montage is veel werk daarom ook vrij duur operatie.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: 09 jul 2009, 18:15
Re: Olieverbruik en rook..
Afgelopen weekend rondom Brussel in de file gestaan, nou dat was een drama.
Als ik ff stilstond, en dan optrok kwam er een flinke rookpluim uit de uitlaat.
Ik vind het alleen zo raar dat het van het een op het andere moment is begonnen.
Niet geleidelijk aan dus.
Morgenmiddag een afspraak bij de garage, dan ff alle opties bekijken.
Wat is het verschil (in werk en kosten) tussen alleen de klepseals doen, en een volledig koprevisie ?
Volgens mij doen niet alle garage's alleen de seals, meestal moet de kop eraf.
Auto heeft pas 110.000 km gelopen, is nog zo fris als een hoentje, op de rook na dan ;-)
Als ik ff stilstond, en dan optrok kwam er een flinke rookpluim uit de uitlaat.
Ik vind het alleen zo raar dat het van het een op het andere moment is begonnen.
Niet geleidelijk aan dus.
Morgenmiddag een afspraak bij de garage, dan ff alle opties bekijken.
Wat is het verschil (in werk en kosten) tussen alleen de klepseals doen, en een volledig koprevisie ?
Volgens mij doen niet alle garage's alleen de seals, meestal moet de kop eraf.
Auto heeft pas 110.000 km gelopen, is nog zo fris als een hoentje, op de rook na dan ;-)
BMW 3.18i E30
BMW 3.25i Cabrio E30
BMW M3 E36
BMW 3.28i Cabrio E36
BMW 3.18D E46
BMW 3.20i E90
BMW 3.20I F30 Lux. Line
BMW 2.20i M-sport F23
BMW 3.25i Cabrio E30
BMW M3 E36
BMW 3.28i Cabrio E36
BMW 3.18D E46
BMW 3.20i E90
BMW 3.20I F30 Lux. Line
BMW 2.20i M-sport F23
Re: Olieverbruik en rook..
het is sterk afhankelijk hoe de vorige eigenaar met de auto is om gegaan. Vorige 2 e46 facelift auto's had 1 het niet en andere wel. De overgang naar e90 heb ik bewust gekozen om geen 316, 318, 320 te kopen om dit probleem en ook de vanos met ketting problemen. Mijn advies is ga naar BMW en leg het uit en mogelijk kunnen zij zonder te veel demontage het voor je oplossen. Persoonlijk zou ik in deze stadium alleen klepseals laten doen.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
- Superretard
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 13 mei 2015, 10:07
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: Olieverbruik en rook..
JWtje schreef:Ga er maar vanuit dat het je klepseals zijn. Dat beetje olie dat nog in je spruitstuk blijft hangen is er met een km of 100 echt wel uit. Overigens zou ik(terug naar probleem 1) wanneer verder alles goed loopt eerst alleen je klepseals doen. Tenzij je al 300K + op de klok hebt staan en dan nog. Bij hele hoge km standen zou ik of een complete revisie doen als je de auto wil houden danwel ook alleen de seals. Heeft weinig zin om een koprevisie te doen op een blok dat al redelijk uitgelubberd is.
Klepseals zijn een kwaaltje. Gewoon wat munten in je zak houden en alleen dat doen. Maar dat moet je zelf weten natuurlijk.
Ik neem aan dat dat naar mij bedoelt was?

Gelukkig heb ik nog BOVAG garantie dus dat word van de week bellen.
Bedankt!
Re: Olieverbruik en rook..
Mijn 545 ging dat ook van het ene op het andere moment doen dus dat kan.Beamer AR15 schreef:Afgelopen weekend rondom Brussel in de file gestaan, nou dat was een drama.
Als ik ff stilstond, en dan optrok kwam er een flinke rookpluim uit de uitlaat.
Ik vind het alleen zo raar dat het van het een op het andere moment is begonnen.
Niet geleidelijk aan dus.
Morgenmiddag een afspraak bij de garage, dan ff alle opties bekijken.
Wat is het verschil (in werk en kosten) tussen alleen de klepseals doen, en een volledig koprevisie ?
Volgens mij doen niet alle garage's alleen de seals, meestal moet de kop eraf.
Auto heeft pas 110.000 km gelopen, is nog zo fris als een hoentje, op de rook na dan ;-)
- Superretard
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 13 mei 2015, 10:07
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: Olieverbruik en rook..
Ik heb van een monteur gehoord dat het ook aan mijn oliedrop afdichting kan liggen, aangezien mijn carterventilatie kapot was. Ik heb dus even lopen pielen en een iets dikker rubbertje ertussen gedaan. Ik heb er nu 1 dag opzitten met zon 60km. Ik ruik minder olie als voorheen en de dikke rookwolk is ook stevig verminderd, dus ik heb vandaag maar even een nieuwe dop bestelt voor het blok.