Pagina 1 van 1

AIRCO e60 alweer LEEG; druktest was 99,9% !

Geplaatst: 12 sep 2015, 10:00
door Golddigger
Moe word je ervan....

In maart-2015 laten vullen, tevens fluorvloeistof toegevoegd, na 3 weken helemaal OK verklaard. Toch in JULI in Italiƫ weer bijna helemaal leeg en aldaar weer afgevuld. Wederom 99,9% drukbehoud in de statische test. Na vullen kwam de luchtstroom uit de dashboard opening uit op -8,5 graden, dus heerlijk verkoelend in de +40 graden die het nabij PISA was. Terug in NL bemerkte ik eind augustus dat het weer resoluut afgelopen was met de koelcapaciteiten van de Airco, en verlang ik naar een meer definitieve oplossing.

Is er iemand bekend met een NIET statische test, ofwel met draaiende motor en airco ?? Ik vermoed namelijk dat ik statisch kan blijven testen totdat ik een ons weeg, want ik hoor telkens hoe weinig lekverlies er optreedt !! Of zou het de aircopomp kunnen zijn die statisch geen enkele lek geeft, maar draaiende wel drukverlies oplevert ???

Graag jullie kennis of ervaringen, alvast hartelijk dank !!
:nee: :ja: :nee: :ja:

Re: AIRCO e60 alweer LEEG; druktest was 99,9% !

Geplaatst: 12 sep 2015, 10:02
door Patrick11021979
Als hij met fluor is afgevuld, zou je toch echt moeten kunnen zien waar hij lekt... 9 van de 10 keer is het de condensor bij zulke wagens...

grt

Re: AIRCO e60 alweer LEEG; druktest was 99,9% !

Geplaatst: 12 sep 2015, 10:07
door Golddigger
Hi Patrick, zo dacht ik ook.... maar het is niet waargenomen. Daarnaast komt een lek in de condensor aan het licht bij een statische test. Dus denk ik aan de aircopomp, maar da's vooralsnog geen zekerheid...

Re: AIRCO e60 alweer LEEG; druktest was 99,9% !

Geplaatst: 12 sep 2015, 21:26
door BMW530/1976
In mijn vrije uurtjes help ik in een garage bij een maat van me. Daar wordt regelmatig een airco gevuld wat ik zelf ook regelmatig doe. Dit probleem komt vaak voor dat bij de druk test geen verlies wordt waargenomen maar dan na een bepaalde tijd toch de boel leeg is. Wij testen met ongeveer 10 bar druk en wachten dan vaak 20 tot 25 minuten. Geen druk verlies betekent vullen als de klant verder geen klachten heeft verteld vooraf.

Het kan zijn dat er een klein lek is dat met de druktest niet ontdekt wordt omdat de druk waarmee getest wordt kleiner is dan de werkdruk van het aircosysteem zelf. Dat ligt meestal tussen de 15 en 20 bar.

Onze ervaring is dat de condenser toch in 99 procent van de gevallen de boosdoener is. De fluor blijft maar een korte tijd zichtbaar, ongeveer 2 a 3 weken. Dus na een paar maanden is de fluor niet meer te vinden en dan wordt vaak onterecht gezegt dat er geen lek is.

Ik denk dat je een lekke condenser hebt.

Groeten Bas

Re: AIRCO e60 alweer LEEG; druktest was 99,9% !

Geplaatst: 13 sep 2015, 13:33
door bmw530i
Het kan ook zijn dat je systeem niet goed koelt de fan bedoel ik en dan gaat het overdruk ventiel open.

Re: AIRCO e60 alweer LEEG; druktest was 99,9% !

Geplaatst: 13 sep 2015, 17:41
door BMW530/1976
Als de koelfan niet werkt gaat de airco niet eens aan. De fan moet het doen om de airco te laten werken.

Groeten Bas

Re: AIRCO e60 alweer LEEG; druktest was 99,9% !

Geplaatst: 13 sep 2015, 19:45
door M.arco
Heb je de test bij 1 bedrijf laten doen?

Re: AIRCO e60 alweer LEEG; druktest was 99,9% !

Geplaatst: 13 sep 2015, 23:22
door bmw530i
De fan hoor ik bij mijn bijna nooit draaien, maar het kan zijn dat het schakel relais van de fan kapot is en dan gooit hij het er toch uit. De fan wordt dan wel aangestuurd maar draait niet, namenlijk ook een keer bij een e39 mee gemaakt.