Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Twijfel, twijfel... zal ik er een lang verhaal van maken of een kort? Ach wat, dan maar een lang verhaal.
Aangezien de M25B25 van mijn 97-er Touring ergens vorig jaar besloot dat het wel genoeg was geweest en er een dramatisch einde aan maakte met een onverklaarbare en onherstelbare pingelschade op cilinder 5 heb ik samen met een vriend de motor er uit gehaald en vervolgens de auto een tijdje aan de kant geschoven uit pure ergernis. Je verzint het toch niet, dat ik na bijna 20 jaar vrijwel exlcusief oudere Alfa's rijden en dan een keer 'vreemdgaan' omdat die Italianen geen RWD stations hebben gebouwd mijn eerste echte motorschade moet meemaken met nota bene het merk met 'Motoren' in de naam...?
Enfin, omdat ik nou eenmaal moeilijk afscheid kan nemen van rollend oud ijzer en ik een zwak heb voor auto's die een ander al lang had opgegeven, heb ik dan toch maar een M52B28 op de kop getikt. Deze zit er nu dan ook in, en ik ben in de verloren uurtjes een en ander aan het afbouwen/aansluiten. Gek genoeg houd ik een vacuumaansluiting over onder het inlaatspruitstuk - dat zal me leren om samen met iemand anders de uitbouw te doen, want zelf label ik altijd alles. Er bungelt voor zo ver ik kan zien echter nergens een los slangetje in de motorruimte.
Het gaat om één van de 2 aansluitingen met de kleinste diameter, waar er 3 bij elkaar zitten. Eentje daarvan heb ik op de brandstofdrukregelaar aangesloten. Alle andere zichtbare slangen zitten keurig op hun plekje, maar waar o waarvoor dient toch die ene aansluiting?
Fotootje had ik gemaakt, maar dankzij de ge-wel-di-ge kwaliteit van de Samsung-telefoon gaat die mijn verhaal niet veel duidelijker maken.
Hopelijk weet één van de echte kenners wat ik nu niet heb aangesloten.
Aangezien de M25B25 van mijn 97-er Touring ergens vorig jaar besloot dat het wel genoeg was geweest en er een dramatisch einde aan maakte met een onverklaarbare en onherstelbare pingelschade op cilinder 5 heb ik samen met een vriend de motor er uit gehaald en vervolgens de auto een tijdje aan de kant geschoven uit pure ergernis. Je verzint het toch niet, dat ik na bijna 20 jaar vrijwel exlcusief oudere Alfa's rijden en dan een keer 'vreemdgaan' omdat die Italianen geen RWD stations hebben gebouwd mijn eerste echte motorschade moet meemaken met nota bene het merk met 'Motoren' in de naam...?
Enfin, omdat ik nou eenmaal moeilijk afscheid kan nemen van rollend oud ijzer en ik een zwak heb voor auto's die een ander al lang had opgegeven, heb ik dan toch maar een M52B28 op de kop getikt. Deze zit er nu dan ook in, en ik ben in de verloren uurtjes een en ander aan het afbouwen/aansluiten. Gek genoeg houd ik een vacuumaansluiting over onder het inlaatspruitstuk - dat zal me leren om samen met iemand anders de uitbouw te doen, want zelf label ik altijd alles. Er bungelt voor zo ver ik kan zien echter nergens een los slangetje in de motorruimte.
Het gaat om één van de 2 aansluitingen met de kleinste diameter, waar er 3 bij elkaar zitten. Eentje daarvan heb ik op de brandstofdrukregelaar aangesloten. Alle andere zichtbare slangen zitten keurig op hun plekje, maar waar o waarvoor dient toch die ene aansluiting?
Fotootje had ik gemaakt, maar dankzij de ge-wel-di-ge kwaliteit van de Samsung-telefoon gaat die mijn verhaal niet veel duidelijker maken.
Hopelijk weet één van de echte kenners wat ik nu niet heb aangesloten.
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Ben geen kenner, maar op het inlaatspruitstrk van m'n Z3 (M54B30) was deze aansluiting afgedopt.
http://www.bmwetk.info/onderdelen-catal ... 11/11_2203
Misschien dat voor jouw de online ETK ook uitkomst kan bieden.
JCK
http://www.bmwetk.info/onderdelen-catal ... 11/11_2203
Misschien dat voor jouw de online ETK ook uitkomst kan bieden.
JCK
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet.
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Helaas, dat helpt niet. Wat ik nog vergeten was te vermelden is dat ik realoem.com al had geraadpleegd. Voor nu heb ik de aansluiting ook afgedopt, en ik verwacht dat de motor dan in ieder geval moet kunnen lopen. Welk systeem er dan eventueel onderdruk mist, merk ik dan wellicht vanzelf.
Het plan is om het ding toch ergens deze week een keer te laten lopen en hem dan voor de keuring te gooien, want ik wil hem eigenlijk nog zijn 'Ring-ontmaagding geven voor het seizoen sluit.
Het plan is om het ding toch ergens deze week een keer te laten lopen en hem dan voor de keuring te gooien, want ik wil hem eigenlijk nog zijn 'Ring-ontmaagding geven voor het seizoen sluit.
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Zie in de online ETK dat het spruitstuk zelf nogal afwijkt van die van de Z3, maar er zit wel eenzelfde dop op, #3 in de tekening, of heb je die al geplaatst? Is zo'n dingetje wat je snel kwijtraakt.
Afdoppen kan minder kwaad dan open laten, starten en als het niet klopt, krijg je vast een melding via OBD moet er dan achter te komen zijn, wat er aan de hand is.
JCK
Afdoppen kan minder kwaad dan open laten, starten en als het niet klopt, krijg je vast een melding via OBD moet er dan achter te komen zijn, wat er aan de hand is.
JCK
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet.
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Laatste slangetje is voor je uitlaat klep, die komt via een vacuum pot met terugslag klep, en gaat vervolgens helemaal maar achteren.
Heb hem bij mij ook afgeblokt omdat ik andere sierstukken heb en daardoor mijn uitlaat klep vervallen is.
Is een klep op de einddemper. Die dicht is bij lage toeren en opengaat bij hoge
Heb hem bij mij ook afgeblokt omdat ik andere sierstukken heb en daardoor mijn uitlaat klep vervallen is.
Is een klep op de einddemper. Die dicht is bij lage toeren en opengaat bij hoge
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Aha, there comes the monkey out of the sleeve. Deze auto heeft volgens mij een gemodificeerde uitlaat en dan kan die klep wel eens verwijderd zijn. De vacuumpot met terugslagklep zat er namelijk ook al niet op, en de aansluiting op het spruitstuk was ook niet afgedopt. Valse lucht dus. Nu weet ik dus ook waar die vacuumpot voor bedoeld is die ik in één van de dozen met spullen bij het M52B28-blok heb gevonden.
Bedankt voor het antwoord!
Morgenavond ga ik de EWS denk ik maar eens vervangen (zit achter het dashboardkastje, toch?), de radiateur terugzetten, koelvloeistof er in laten lopen, en dan zou er theoretisch gestart moeten kunnen worden.
Bedankt voor het antwoord!
Morgenavond ga ik de EWS denk ik maar eens vervangen (zit achter het dashboardkastje, toch?), de radiateur terugzetten, koelvloeistof er in laten lopen, en dan zou er theoretisch gestart moeten kunnen worden.
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
EWS vervangen?
Reden van vervanging en wat ga je precies vervangen? Puur een kastje wisselen gaat hij niet van starten. (Als het niet overeenkomt met sleutel en DME)
Reden van vervanging en wat ga je precies vervangen? Puur een kastje wisselen gaat hij niet van starten. (Als het niet overeenkomt met sleutel en DME)
One life, live it!
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Daarom dus vervangen: ik heb de complete set (DME, EWS, sleuteltransponder) van de M52B28.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 16 sep 2015, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Tip: Als hij niet start is het mogelijk noodzakelijk met INPA je EWS opnieuw te laten synchroniseren met elkaar.
Dan weet je dat alvast voordat je een hartverzakking krijgt...
Dan weet je dat alvast voordat je een hartverzakking krijgt...
One life, live it!
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Mijn hart zit ondertussen vrij goed vast wat dat betreft, in de Alfaatjes al motorswaps genoeg gedaan en mezelf aan het schrikken gemaakt...
Wel een interessante tip, want waarom zouden die componenten opnieuw gesynchroniseerd moeten worden? Als back-up houd ik er dan het spul van de M52B25 wel bij, want daar zal-ie ongetwijfeld ook op lopen.
Wel een interessante tip, want waarom zouden die componenten opnieuw gesynchroniseerd moeten worden? Als back-up houd ik er dan het spul van de M52B25 wel bij, want daar zal-ie ongetwijfeld ook op lopen.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 16 sep 2015, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Als het zooitje los is geweest van elkaar wilt dit nog weleens geen goedkeuring geven tot starten. Zodoende dat het kan zijn dat je moet synchroniseren.
Als de oude motor uit je 323i komt en gebruik maakt van een siemens DME kan het zomaar zijn dat deze daar ook mooi op loopt. Mocht je zeker willen weten of dat gaat als probeersel/back up (als je bijv afhankelijk bent van die auto) kan je het beste morgen bellen met advanced engineering in barendrecht. Aan de hand van de DME nummers kunnen ze vertellen of het werkt.
Zelf ben ik van een 2,0 naar een 2,8 gegaan en deze heeft tijdelijk op de 2,0 DME gereden. En dat werkte goed. (vooraf laten uitzoeken) Had toen even geen andere keus omdat de auto de volgende dag gewoon weer mee naar werk moest.
Leuk weetje: ondanks de 2,0 DME hield ik een Z4 3,0 facelift bij.
Als de oude motor uit je 323i komt en gebruik maakt van een siemens DME kan het zomaar zijn dat deze daar ook mooi op loopt. Mocht je zeker willen weten of dat gaat als probeersel/back up (als je bijv afhankelijk bent van die auto) kan je het beste morgen bellen met advanced engineering in barendrecht. Aan de hand van de DME nummers kunnen ze vertellen of het werkt.
Zelf ben ik van een 2,0 naar een 2,8 gegaan en deze heeft tijdelijk op de 2,0 DME gereden. En dat werkte goed. (vooraf laten uitzoeken) Had toen even geen andere keus omdat de auto de volgende dag gewoon weer mee naar werk moest.
Leuk weetje: ondanks de 2,0 DME hield ik een Z4 3,0 facelift bij.
One life, live it!
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Nou, vanavond had ik dan weer een uurtje tijd, dus snel de radiateur gemonteerd en koelvloeistof er in. Eerst de DME/EWS/transponder van de M52B28 geprobeerd. Geen enkele reactie van de motor, dus het synchronisatieverhaal zou me parten kunnen spelen. Vervolgens het zaakje van de M52B25 weer gemonteerd, en nu ging de motor dan toch rond. Echter, aanslaan ho maar. Vreemd. Er werd wel brandstofdruk opgebouwd, maar het leek er op dat er geen vonk was. Voor de hand liggende verdachte: de BDP-sensor. Die dus maar vervangen door die van het originele blok (da's trouwen geen pretje, met het inlaatspruitstuk op zijn plek. En dan zeggen ze dat het aan een Alfa lastig sleutelen is...). Nog altijd niet aanslaan - en toen was de tijd en vooral ook mijn fantasie en motivatie op. Het lijkt wel haast alsof er ergens een massa-aansluiting mist, maar alles is keurig netjes aangesloten zoals het hoort, voor zo ver ik kan beoordelen. Deze auto is me gewoon niet goed gezind tot nu toe. Balen.
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Ook je oude EWS situatie is nu los geweest. Ook die zorgt nu voor een startblokkering.
Even INPA eraan hangen en grote kans dat hij na synchronisatie meteen start.
Even INPA eraan hangen en grote kans dat hij na synchronisatie meteen start.
One life, live it!
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Er is wel een verschil: met de oude EWS gaat de motor rond, met de nieuwe niet.
Is er ergens een bron voor INPA? Want dat moet ik dus eventueel op locatie zien te krijgen...
Is er ergens een bron voor INPA? Want dat moet ik dus eventueel op locatie zien te krijgen...
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Daar zeg je wat...
INPA is software waar je mee kan uitlezen/dingen aanpassen. Je kan ze wel on line vinden maar durf niet te zeggen welke je moet hebben. Volgens mij word het ook niet aangeraden om dit zo te posten. Misschien dat er iemand in de omgeving een laptopje heeft en even langs kan wippen?
INPA is software waar je mee kan uitlezen/dingen aanpassen. Je kan ze wel on line vinden maar durf niet te zeggen welke je moet hebben. Volgens mij word het ook niet aangeraden om dit zo te posten. Misschien dat er iemand in de omgeving een laptopje heeft en even langs kan wippen?
One life, live it!