F11 528i vastgelopen motor
Geplaatst: 17 sep 2015, 13:42
Ter lering en vermaak mijn verhaal:
In april 2013 mijn 528i Touring gekocht bij de dealer in Essen, Duitsland. Auto was van 11-2011 en km stand toen 11.000. Altijd zeer veel plezier van gehad tot afgelopen vakantie.
Deze zomer hebben wij onze caravan opgehaald op Corsica en zijn we doorgereisd naar Sardinië. Net zo'n 50 km voor aankomst sloeg de motor af. Ik reed op dat moment 100km/h. De automatische versnellingsbak schoot in N dus ik kon rustig uitrollen. Stuur- en rembekrachtiging werkte normaal en het display gaf aan iets van 'voorzichtig uitrijden en neem contact op met dealer'. Ik dacht zelf even stoppen, motor starten, en weer door. Helaas, motor deed niets meer.
Al snel bleek er een serieus probleem en de auto werd op transport gezet. Ik heb verzocht om de bolide te brengen naar de dealer waar ik hem heb aangeschaft, met het vertrouwen daar het beste te worden geholpen.
BMW Essen kwam na analyse met de mededeling dat er ijzerdeeltjes in de motor was aangetroffen. Motor niet meer handmatig te draaien; vastgelopen. Zij konden verder geen onderhoudgeschiedenis traceren en daarom geen garantie of coulance. Indicatie kosten: € 12.000,-.
Met enige verbazing heb ik gereageerd (auto is 3,5 jaar oud!) en aangetoond welk onderhoud was gepleegd (olieverversing + filter op km stand 52.000 en vervanging remblokken). Mijn zwakke punt is dat dit niet bij de BMW-dealer was gedaan. Reden hiervan is dat ik in het verleden een keer een slechte ervaring heb gehad met de dealer en sindsdien bij een zeer goed aangeschreven monteur mijn onderhoud laten doen.
BMW Essen heeft het voorgelegd aan BMW AG en daaruit kwam het standpunt dat het onderhoud niet op het juiste moment gepleegd was. Dit had namelijk binnen 30.000 km na de laatste oliewissel (dat lag op de 11.000 op het moment van aankoop). Mijn moment van oliewissel lag op 40.000 nadien en dat is meer dan 1/3 overschrijding.
Ik heb vervolgens aangegeven dat het raar is dat in mijn auto de servicebehoefte "oliewissel' op 50.000km stond. Hierop wordt echter verder niet ingegaan. Men wacht nu op mijn antwoord of ik de reparatie wil of niet.
In april 2013 mijn 528i Touring gekocht bij de dealer in Essen, Duitsland. Auto was van 11-2011 en km stand toen 11.000. Altijd zeer veel plezier van gehad tot afgelopen vakantie.
Deze zomer hebben wij onze caravan opgehaald op Corsica en zijn we doorgereisd naar Sardinië. Net zo'n 50 km voor aankomst sloeg de motor af. Ik reed op dat moment 100km/h. De automatische versnellingsbak schoot in N dus ik kon rustig uitrollen. Stuur- en rembekrachtiging werkte normaal en het display gaf aan iets van 'voorzichtig uitrijden en neem contact op met dealer'. Ik dacht zelf even stoppen, motor starten, en weer door. Helaas, motor deed niets meer.
Al snel bleek er een serieus probleem en de auto werd op transport gezet. Ik heb verzocht om de bolide te brengen naar de dealer waar ik hem heb aangeschaft, met het vertrouwen daar het beste te worden geholpen.
BMW Essen kwam na analyse met de mededeling dat er ijzerdeeltjes in de motor was aangetroffen. Motor niet meer handmatig te draaien; vastgelopen. Zij konden verder geen onderhoudgeschiedenis traceren en daarom geen garantie of coulance. Indicatie kosten: € 12.000,-.
Met enige verbazing heb ik gereageerd (auto is 3,5 jaar oud!) en aangetoond welk onderhoud was gepleegd (olieverversing + filter op km stand 52.000 en vervanging remblokken). Mijn zwakke punt is dat dit niet bij de BMW-dealer was gedaan. Reden hiervan is dat ik in het verleden een keer een slechte ervaring heb gehad met de dealer en sindsdien bij een zeer goed aangeschreven monteur mijn onderhoud laten doen.
BMW Essen heeft het voorgelegd aan BMW AG en daaruit kwam het standpunt dat het onderhoud niet op het juiste moment gepleegd was. Dit had namelijk binnen 30.000 km na de laatste oliewissel (dat lag op de 11.000 op het moment van aankoop). Mijn moment van oliewissel lag op 40.000 nadien en dat is meer dan 1/3 overschrijding.
Ik heb vervolgens aangegeven dat het raar is dat in mijn auto de servicebehoefte "oliewissel' op 50.000km stond. Hierop wordt echter verder niet ingegaan. Men wacht nu op mijn antwoord of ik de reparatie wil of niet.