Pagina 1 van 1
Foutcode 2a99 krukaspositiesensor uitlaat nokkenas correlati
Geplaatst: 23 sep 2015, 22:20
door Kacperbmw5
Beste BMW vrienden.
2 weken geleden begon het allemaal ; ( .. grijze dagen veel regen en ja hoor ecu kapot door regenwater wat ergens tussendoor is gekomen.
Nieuwe ecu gekocht alles moest weer op nieuwe ingeleerd worden en gelukkig doen mijn beeemer het weer

... maar na 3 dagen krijg ik om de dag de motor lampje in brand met foutcode 2a99 krukaspositiesensor uitlaat nokkenas correlatie .. motor loopt gewoon goed stationair rijd verder ook goed.
Ben bij een BMW specialist geweest die aangeeft een beetje atf te mengen met motorolie 300 km rijden en vervolgens Oli en filter verversen ..... help?????? Heeft iemand zo iets meegemaakt of een oplossing voor me na m'n laatste reparatie ben ik behoorlijk huiverig geworden op elke piepje kraakje en lampjes.
Graag hoor ik van jullie
Re: Foutcode 2a99 krukaspositiesensor uitlaat nokkenas corre
Geplaatst: 23 sep 2015, 22:50
door Degids
Kan het niet gewoon de krukaspositiesensor zijn die vervangen moet worden? Het is niet ongewoon dat die dingen stuk gaan. Bij meerdere merken trouwens.
Re: Foutcode 2a99 krukaspositiesensor uitlaat nokkenas corre
Geplaatst: 24 sep 2015, 20:40
door Knakkel
Atf bijmengen? wat heeft dat met die sensors te maken?
Vreemde oplossing wat die specialist voorstelt, ik zou daar nog even mee wachten. De betreffende sensors eens loshalen en schoonmaken/inspecteren en ook de bedrading en stekkers. Als dat niet helpt, vervangen.
Btw, atf bij de motorolie toevoegen deden we vroeger, om tikkende klepstoters te "helpen". Motorolie word daar dunner van, dus let op

Re: Foutcode 2a99 krukaspositiesensor uitlaat nokkenas corre
Geplaatst: 25 sep 2015, 02:34
door JWtje
ATF is een hydrauliek olie met een zeer hoog reinigend vermogen en een hoge capaciteit om verontreinigingen op te lossen en op te nemen. Ik heb dat al bij meerdere motoren gedaan die echt helemaal vol met sludge zaten. Op deze manier krijg je de meeste zooi er wel uit maar het is geen wondermiddel. Om het te laten werken moet je ook wel flink wat ATF bijmengen meer 50/50.
ATF is geen motorolie en de oliefilm heeft ook niet de draagkracht die een motor nodig heeft dus het voorstel om er 300km mee te gaan rijden vind ik raar.
Back on topic. Ik zou ook eerst eens je krukas of nokkenaspositiesensor vervangen als er aangegeven wordt dat het euvel zich hier bevindt. De kwaliteit va je motorolie en alles wat daar in aanraking mee komt heeft geen zak te maken met de positie van je krukas t.o.v. je nokkenstok.
Re: Foutcode 2a99 krukaspositiesensor uitlaat nokkenas corre
Geplaatst: 25 sep 2015, 07:27
door Mr._T-Rex
Mij is altijd verteld dat de krus en nokkenassensor samenwerkende sensoren zijn. Als er 1 stuk is kan de ander zijn werk ook niet goed doen. Dat lijkt me hier vooral aan de hand (zoals ook hierboven al werd gesuggereerd).
Re: Foutcode 2a99 krukaspositiesensor uitlaat nokkenas corre
Geplaatst: 25 sep 2015, 10:37
door Kacperbmw5
Beste ... allereerste bedankt allemaal voor de info... ben gisteren bij een garage langs geweest en we hebben de inlaat en de uitlaat sensoren verwisseld van plek (ook kabels gecontroleerd en sensoren schoongemaakt) hij gaf een foutmelding op de positiesensor van de uitlaat aan ,, nu even paar dagen rijden en kijken als die terug komt of het van de uitlaat nog steeds is , of dat er miss iets is veranderd ,,, ook heb ik op advies van R&M Bmw specialist Leiderdorp doorgekregen om anders de vanos ventielen schoon te maken / eventueel vervangen ... we gaan het afwachten na het wisselen van de beide sensoren ,,, ik meld me zeker weer met het antwoord.
Re: Foutcode 2a99 krukaspositiesensor uitlaat nokkenas corre
Geplaatst: 25 sep 2015, 22:16
door Kacperbmw5
Beste .... helaas heeft het verwisselen van sensoren niks geholpen ,,, vandaag weer uitgelezen en weer die 2 fout codes ...nou merk ik wel dat de auto soms wat luider word en de trekkracht onderin is ook minder ,, de krukassensor is het helaas ook niet want dan zou die of niet aan willen of dan valt die uit ,, dus ik weet het nu ook nie meer ff zo 1.2.3

Re: Foutcode 2a99 krukaspositiesensor uitlaat nokkenas corre
Geplaatst: 27 sep 2015, 15:09
door JCK
Lijkt me niet dat het de sensor is, maar dat je het nu in het VANOS deel moet zoeken.
De nokkenas wordt versteld en de sensor kijkt of de verstelling klopt, zo niet krijg je de fout correlatie klopt niet.
Denk dat dit de reden is dat ze je in eerste instantie aanraden ATF bij te mengen om de verstelling gangbaar te krijgen.
JCK
Re: Foutcode 2a99 krukaspositiesensor uitlaat nokkenas corre
Geplaatst: 28 sep 2015, 11:06
door Kacperbmw5
Heren foutcode 2a87 2a99 hebben te maken met de vanos ventielen overigens genoemd als de magneetventiel solenoid een bekend probleem bij de bmw N52 motoren.
symptomen vermogen verlies onderin / bij schakelen een bonkend gevoel als de auto in de versnelling komt / hogere olie verbruik/ brandstofverbruik.
vanos ventielen zijn 2 ventielen voorop de kop van de motor makkelijk er bij te komen 2 boutjes losdraaien sleutel 10 en goed reinigen met remreiniger en luchtslang.
goed de O-ring invetten die er om heen zit /motor fluschen en de olie aftappen nieuwe filter en olie.

Re: Foutcode 2a99 krukaspositiesensor uitlaat nokkenas corre
Geplaatst: 28 sep 2015, 18:39
door thijsvanzwam
Even een kleine opmerking:
ATF is geen olie maar vloeistof voor hydraulische toepassingen. Het beschikt inderdaad over zeer goede reinigende eigenschappen maar is ook erg agressief. twee redenen waarom ATF niet in moderne motoren mag worden gegoten:
Ten eerste kan het de coating op de zuigerhemden aantasten, deze coating zorgt voor minder wrijving van de leibaan krachten door een smeerfilmpje vast te houden, dit filmpje is extreem dun en mag niet worden onderbroken.
Ten tweede is ATF niet geschikt om te verbranden, er lekt altijd een beetje olie langs de zuigers in de verbrandingsruimte, deze komt tot ontbranding en wordt in de uitlaat meegevoerd. ATF verbrand tot zeer grove asdeeltjes welke de katalysator kunnen laten verstoppen, overige uitlaatgassen concentreren zich dan meer op een minder verstopt gedeelte waardoor de temperatuur stijgt. De drager van de katalysator kan dan smelten waardoor deze niets meer doet en verstopt raakt. vervangen is dan de enige optie.
Bij oudere motoren zonder kat kon je er wel een beetje atf bij gooien, werkte ook ontzettend goed. De leibaan krachten zijn vele malen minder en de coating op de zuigers was er niet of van ander materiaal.
Ik werk als docent motorvoertuigentechniek op een ROC, wij hebben een stelling vol met zuigers, cilinders en katalysatoren van motoren welke een ATF beurtje hebben gehad... sommige zelfs bijna pijnlijk om te zien. Uiteraard kun je het smeersysteem reinigen, gebruik hiervoor de juiste middelen als Forte of B&G motorreinigers. Deze zijn getest op de huidige materialen waar motoren van worden gebouwd, iets duurder misschien in aanschaf maar uiteindelijk spaar je de kosten van een revisie uit!