Pagina 1 van 1

E46 EML storing

Geplaatst: 24 sep 2015, 15:11
door roderickbmw
Beste allen,

Onlangs heb ik een E46 320i uit Duitsland geïmporteerd (bj2002). De auto geeft al een tijdje sporadisch EML storingen. Zoals eerder op dit forum beschreven is gaat ie dan idd in limp mode. Na uitlezen bleken er fouten in gasklephuis en lmm. Beide zijn inmiddels vervangen maar het probleem is nog niet weg. Na herstarten is het probleem vaak verdwenen. De auto staat bij de garage maar ik vroeg me af of een van jullie een idee heeft wat het probleem kan zijn.

Hoor heel graag van jullie!

Mvg Roderick

Re: E46 EML storing

Geplaatst: 25 sep 2015, 18:12
door BimmerThijs
Bij mijn auto kwam het EML lampje ook af en toe even aan, om soms gelijk weer uit te gaan.
0-ringen van de nokkenassensoren+solenoids vervangen voor een paar euro, en de slang links naast de olievuldop schoongemaakt (naam vergeten) want daar zaten oliesporen aan.

Daarna liep 'ie weer als een naaimachientje:)

Re: E46 EML storing

Geplaatst: 28 sep 2015, 15:12
door roderickbmw
Thanks voor je reactie. De nokkenassensor is ook al vervangen (gaf ie ook een foutmelding voor)....

Re: E46 EML storing

Geplaatst: 23 okt 2015, 14:30
door roderickbmw
Na een heel traject bij de garage nog steeds geen oplossing gevonden.

Update:
De storing komt nog steeds uit het gasklephuis. EML lampje gaat branden en auto geeft in de storing aan een andere hoeveelheid lucht te krijgen dan deze verwacht bij gemeten gasklepstand. Storing heeft geen rechtstreekse aanleiding (gas los of wat dan ook).

Uitgevoerd:
Gasklephuis vervangen, nieuwe software, LMM vervangen, nokkenassensor, carterventilatie vervangen, alle lucht/vacuumslangen gecontroleerd op lekkage met rookmachine kleine lekjes gevonden en gedicht.

Heeft iemand een idee waar de oorzaak van dit probleem nog zou kunnen liggen?

Re: E46 EML storing

Geplaatst: 23 okt 2015, 15:37
door rob75
Bij deze motoren wordt de gasklep elektronisch aangestuurd door het gaspedaal. Er zit geen kabel tussen pedaal en gasklep. De ECU moet dus weten of de stand van de gasklep overeenkomt met die van het pedaal. Daar zou een oorzaak kunnen zitten.
De hoeveelheid lucht wordt gemeten door de LMM en in combinatie met de inspuitduur zodanig geregeld dat er een goed mengsel ontstaat. De lambda controleert dan of dit ook klopt. Ook hier geldt dat de lambdaregeling en LMM samenhangen. Dus ook dat moet gecontroleerd worden. Met name een lambdasonde kan roet in het eten geven wanneer ze op leeftijd komen.

Succes,
Rob