Pagina 1 van 2
Plan om over te stappen van een e60 naar een f10
Geplaatst: 08 okt 2015, 19:16
door Oguzhan
Hallo leden.
Ik rij momenteel een bmw 5-serie e60 530D uit 2005. Nu ben ik eigenlijk van plan om over te stappen naar een f10. Ik twijfel zo nog over een benzine of diesel motor. Wil eigenlijk wel weer 6 in lijn motor hebben, dus eigenlijk een 528i of een 530d. Hebben jullie enige ervaringen met overstappen van een e60 naar een f10 zijn er dingen die je mist of wat betreft opties wat een must is. En wat betreft kracht/koppel/comfort hoe is dit jullie bevallen.
Alvast bedankt.
Re: Plan om over te stappen van een e60 naar een f10
Geplaatst: 08 okt 2015, 22:12
door vijfje
De nieuwere 528i's zijn 4 cilinders. Ben zelf overgestapt van een e61 535d naar een f11 535i. Wat ik best wel mis is de kracht van de diesel bij lage toeren. Wat ik helemaal niet mis is die rauwe diesel start.
Re: Plan om over te stappen van een e60 naar een f10
Geplaatst: 09 okt 2015, 15:26
door Oguzhan
Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken de kracht van de 3 liter motoren van de e60/61 zijn hele sterke motoren. Maar ik neem aan dat de f10 ook uiterst goed presteert als we uitgaan van een 3 liter diesel motor.
Bedankt voor je reactie.
Re: Plan om over te stappen van een e60 naar een f10
Geplaatst: 10 okt 2015, 18:58
door Wing
Ik ben van een E61 535D overgestapt naar een F11 530D. Hoewel deze iets minder vermogen heeft dan mijn vorige auto voelt hij wel sneller aan. Ik denk ook mede dankzij de 8-traps automaat. Inmiddels heb ik hem ook laten tunen naar 300 pk's en 620Nm's. Het inhalen in nu helemaal een feest;-). En, hij is duidelijk zuiniger dan mijn e61 .. mede dankzij de tuning rij ik circa 15% tot 20% zuiniger. Afgelopen woensdag naar Nieuwegein geweest. Rustig met het verkeer meerijden bracht 6 liter op de 100 km's met zich mee. Dat is een mooie waarde voor zo'n grote auto denk ik.
Ik vind de automaat erg fijn schakelen. Fijner dan die van de e61 hoewel die ook niet slecht was.
Mocht je voor een benzine kiezen: zorg dat je de 6-cilinder neemt ... een 4-pitter past naar mijn mening niet bij deze klasse auto .. ik heb overigens ook met een 523i 6-cilinder proefgereden. Reed niet verkeerd maar de pit heb ik wel gemist. maar dat kan ook door een slomme vorige eigenaar veroorzaakt zijn .. Ik heb ooit een V70 2.0 van de dealer mee gehad op onze vakantie naar Italiƫ omdat onze 1 week oude V50 het begaf nog voordat we het land uit waren .. Op de heenweg was de 2.0 niet vooruit te branden. Op de terugweg reed hij redelijk vlot
Re: Plan om over te stappen van een e60 naar een f10
Geplaatst: 11 okt 2015, 08:30
door avdakker
Ik ben van een 530D E61 naar een 520D F11 gegaan. Ja ik mis de 6 cilinder en nee, ik vind de 2 ltr diesel zeker niet traag. Na tuning heeft ook deze een 225Pk bij 460nM wat an sich zeker niet slecht is.
Met de 6 cilinder heb je wat meer koppel beschikbaar maar ook bij een 530D zit je met een turbogat. Het mooiste aan de 6 cilinder is natuurlijk het geluid. Nu heb ik nog nooit een biturbo gehad dus ik kan niet oordelen over een 535D etc.
Ik zou eigenlijk best wel eens willen rijden in een 525D met de 2.0 motor welke dan een biturbo heeft. Dat zou het turbogat flink ten goede komen. Uiteraard zal ik toch ook weer proberen bij mijn volgende bolide over een 2 jaartjes te zoeken naar een 6 cilinder maar toch.
Het comfort van de F types is flink verbeterd ten opzichte van de E types. De automaat is werkelijk heerlijk. Ik heb dan een sportautomaat wat ook in de 2 ltr erg lekker werkt. Ik moet er wel bij zeggen dat ik erg veel in de sportstand rijd om toch het koppel wat meer beschikbaar te houden. Dat is dan weer de mindere kant van de 2 ltr zullen we maar zeggen.
Het grote voordeel is dan wel weer dat hij lekker zuinig kan rijden. Ik heb zo afgelopen vakantie in Italie met de cruise control een 1200km per tank kunnen rijden. Das toch lekker zuinig in mijn ogen.
In het dagelijks leven haal ik een 800km met een tank diesel maar dat komt ook een beetje door mijn rijstijl.
Van iedere wagen en motor is natuurlijk iets te zeggen. Maar om nu direct een 2 ltr te laten staan als de wagen verder erg mooi is (dat was mijn keuze) vind ik persoonlijk niet verstandig. Gewoon een keer mee rijden dan kun je voor jezelf uitmaken of het prettig is of niet. Hoe dan ook, het F type is werkelijk een genot om in te rijden.
Re: Plan om over te stappen van een e60 naar een f10
Geplaatst: 24 okt 2015, 17:25
door Oguzhan
Dag leden.
Inmiddels besloten om opzoek te gaan naar een 528i of een 535i wel 1 met een 6 in lijn, zoek eigenlijk dus 1 tussen de 2010 en 2013. Waar ik eigenlijk mee zit is het volgende ik rij nu aardig wat minder met de auto en komt een benzine op jaarbasis 900 euro goedkoper uit, dus was de keuze snel gemaakt om opzoek te gaan naar een benzine met redelijk lage km-stand. Ik heb de verschillen van de 528i met 258pk en 535i met 306 pk opgezocht. In koppel kracht komt uiteraard de 535i mooi op voorsprong (theoretisch) en het verbruik ligt redelijk bij elkaar in de buurt. Binnen bebouwde kom zou een 528i 1 op 11.3 moeten rijden en een 535i 1 op 10.. Echter ben ik nog opzoek naar wat leuks maar of het een 528i of 535i gaat worden weet ik helaas nog niet.
Bedankt allen voor jullie reacties.
Re: Plan om over te stappen van een e60 naar een f10
Geplaatst: 24 okt 2015, 21:47
door vijfje
Binnen de bebouwde kom 1 op 10 met een 535i is wel erg optimistisch. Ik kom eerder op 1 op 7...
Re: Plan om over te stappen van een e60 naar een f10
Geplaatst: 25 okt 2015, 18:56
door bmw530i
Dat ga je echt niet halen, ik heb een e60 530i gehad met 258pk met 70dkm op de klok en reed er rustig mee maar met korte stukjes echt gewoon 1 op 6,5 tot 1 op 7,5, en op de snelweg 1 op 10 a 11 zuiniger kreeg ik hem niet.
Daar zal de f10 echt niet ver vanaf zitten. Ik rij nu een e60 530d lci en die is veeel zuiniger. Rij maar 11dkm per jaar maar dan is de diesel al goedkoper en rijd fijner.
Re: Plan om over te stappen van een e60 naar een f10
Geplaatst: 25 okt 2015, 23:40
door Oguzhan
Ik heb dit eerder op een review gelezen vandaar dus de waardes. Nou komt voor mij eigenlijk een diesel niet uit omdat ik op jaarbasis ongeveer 13000 kilometer rij. Via een calculator kwam uit dat een benzine dan nog op jaar basis ruim 900 euro goedkoper uitkomt. Wel heb ik ingevoerd dat de 535i dan gemiddeld 1 op 10 gaat verbruiken en de 530d 1 op 15.
Re: Plan om over te stappen van een e60 naar een f10
Geplaatst: 26 okt 2015, 09:44
door Bart70
Die waardes ga je met de benzine niet halen tenzij je heel veel snelweg rijd, reviews zijn ook vaak nep en kun je geen peil op trekken.
Re: Plan om over te stappen van een e60 naar een f10
Geplaatst: 26 okt 2015, 11:10
door Quadrantz
Ook 1 op 15 bij de diesel ga je niet halen met veel korte ritten...
Re: Plan om over te stappen van een e60 naar een f10
Geplaatst: 26 okt 2015, 12:59
door chrisb
Bij die berekeningen wordt alleen rekening gehouden met verbruik en wegenbelasting. Maar zijn de kosten qua onderhoud van een diesel niet hoger dan die van een benzine?
Re: Plan om over te stappen van een e60 naar een f10
Geplaatst: 26 okt 2015, 13:15
door BMW530xdrive
Voor de vergelijking zou ik de fabriekswaardes opgeven, niet data uit reviews of persoonlijke ervaringen. Dan weet je in namelijk wel zeker dat de verbruikstests onder dezelfde laboratorium omstandigheden is uitgevoerd (appels met appels).
Voor de daadwerkelijke keuze en de bijbehorende verbruiktscijfers zou ik naar brandstofverbuik.com gaan of een vergelijkbare site. Daar heb je een grotere verzameling aan meetgegevens.
Met de verbruiksgegevens vanuit brandstofverbruik, kom ik bij een vergelijking tussen de 530i en 530d op ~270 euro voordeel uit voor de benzine. Het break-even punt ligt op ongeveer 18.000km. Die 900,- die jij noemt kan ik niet echt terugherleiden.
Re: Plan om over te stappen van een e60 naar een f10
Geplaatst: 14 nov 2015, 23:31
door bmw530i
Het breekpunt ligt toch wel lager als 18000km ik kwam bij mijn berekening twee jaar geleden op 11500km.
530i met 1 op 7 gepakt en 530d 1 op 9 dacht ik.
De praktijk was bij mijn 1 op 6,5 bij 530i en 530d 1 op 11 op korte stukjes.
Lange stukken 1 op 10 530i 1 op 17 530d.
Dit gaat over een e60 zal bij een f10 niet ver uitelkaar liggen.
Re: Plan om over te stappen van een e60 naar een f10
Geplaatst: 15 nov 2015, 08:57
door BMW530xdrive
F10 530d 258pk is een stuk zuiniger (1l:100km) dan dezelfde F10 530d met 245pk. Die van mij (258pk) komt nog niet eens in de buurt van 1:9, eerder 1:16 gecombineerd (veel snelweg). Gisteren Landgraaf-Schiphol tegen een gemiddelde van 1:18, natuurlijk wel geen gekke dingen gedaan, gewoon rustig aan.