Pagina 1 van 2
Km/h afwijking
Geplaatst: 14 okt 2015, 07:09
door Johan6
Hallo,
Een vraagje, ik vindt dat mijn snelheidsmeter wel erg veel afwijkt. (+/- 10 km/h, op GPS 11 km/h)
Ik weet dat er altijd een bepaalde afwijking in zit, maar vindt dit wel erg veel..
Iemand hier ervaring mee? of een oplossing??
E39 525d
2001
Re: Km/h afwijking
Geplaatst: 14 okt 2015, 07:57
door Bart70
Soms verkeerde bandenmaten er onder liggen ?
Re: Km/h afwijking
Geplaatst: 14 okt 2015, 08:11
door Johan6
Nee, zover ik weet is het standaard.. styling 83
Iets met een sensor(s) misschien?? (ik zeg ff wat in me opkomt)
Re: Km/h afwijking
Geplaatst: 14 okt 2015, 08:14
door Bart70
Hoeveel inch met welke maat banden ? Zou misschien sensor kunnen zijn maar denk ik niet. Zou het eerlijk gezegd verder niet weten.
Re: Km/h afwijking
Geplaatst: 14 okt 2015, 08:52
door Johan6
Zal ik ff moeten kijken naar de maten..
Maar is het normaal dat deze zoveel afwijkt, op de TomTom en GPSapp?? (iemand ervaring mee?)
Re: Km/h afwijking
Geplaatst: 14 okt 2015, 09:37
door matheeuwissen
Op welke snelheid? Afwijking is vaak gerelateerd aan de snelheid. Daarnaast idd even je bandenmaat bekijken.
Re: Km/h afwijking
Geplaatst: 14 okt 2015, 09:40
door De Kelt
Bij motoren gebruiken ze een Speedohealer:
https://www.mpartz.nl/speedohealer-p-20372
Zelf ook ingebouwd in het verleden op mijn motor. Je moet alleen wel weten waar de pulsgever zit. Deze Speedohealer wordt er tussen geplaatst en past de frequentie van de pulsen aan (instelbaar en je kunt ook zo bijvoorbeeld van mijlen naar KM omzetten). Geen idee of dit ook bij BMW werkt.
Is niet alleen de afwijking in de snelheid, maar denk ook aan de afgelegde KM's en beurten. Dus ipv 150.000km die je bijvoorbeeld nu op de klokken hebt, heeft ie er werkelijk 135.000km gelopen (bij zo'n 10% afwijking).
Re: Km/h afwijking
Geplaatst: 14 okt 2015, 09:53
door Johan6
matheeuwissen schreef:Op welke snelheid? Afwijking is vaak gerelateerd aan de snelheid. Daarnaast idd even je bandenmaat bekijken.
Heb nu aantal keren gemeten, bij elke snelheid de afwijking..
Bandenmaat: 205/65 R15
Re: Km/h afwijking
Geplaatst: 14 okt 2015, 09:57
door Johan6
De Kelt schreef:Bij motoren gebruiken ze een Speedohealer:
https://www.mpartz.nl/speedohealer-p-20372
Zelf ook ingebouwd in het verleden op mijn motor. Je moet alleen wel weten waar de pulsgever zit. Deze Speedohealer wordt er tussen geplaatst en past de frequentie van de pulsen aan (instelbaar en je kunt ook zo bijvoorbeeld van mijlen naar KM omzetten). Geen idee of dit ook bij BMW werkt.
Is niet alleen de afwijking in de snelheid, maar denk ook aan de afgelegde KM's en beurten. Dus ipv 150.000km die je bijvoorbeeld nu op de klokken hebt, heeft ie er werkelijk 135.000km gelopen (bij zo'n 10% afwijking).
Ik denk dat de kilometerstand wel klopt, boordcomputer geeft ook juiste waarde aan.
Het zit hem volgens mij puur in de snelheidsmeter.
Anders is jou optie een goede optie om te proberen.
Re: Km/h afwijking
Geplaatst: 14 okt 2015, 10:47
door matheeuwissen
Dus als je 5 kilometer rijdt, geeft hij 15 kilometer aan.. Als het echt consequent 10 km is, dan zit mogelijk gewoon je naald verkeerd. Want de afwijking bij 150 moet meer zijn dan bij 50.
Re: Km/h afwijking
Geplaatst: 14 okt 2015, 11:42
door dw70
Als je op de kilometerteller 100 rijdt, moet je in werkelijkheid tussen de 90 en 98 rijden. Deze maximale afwijking is wettelijk voorgeschreven. Je kilometerteller moet dus voorijlen op de werkelijk gereden snelheid. Men rijdt langzamer op de meter dan in werkelijkheid. Zo ver zo goed.
Je GPS aanduiding is ook niet heilig. Er is geen enkele aanwijzing dat deze de exacte snelheid aangeeft. Daar treedt dus ook al een afwijking op.
Het enige wat je BMW kan opbreken is je bandenmaat in combinatie met een te ruim afwijkende snelheidsmeter. 205/65 op 15" wielen. Dat zijn inderdaad de originele banden op de originele velg. Toch ziet hierin volgens jou een te grote afwijking. Nu wordt er voor de e39 door bandenfabrikanten ook de combinatie 225/60 aangeboden. En dat zou je snelheidsmeter nauwkeuriger maken vanwege de flink afwijkende omtreksnelheid. Een 60er band is sneller rond dan een 65er. Dat moet de snelheidsmeter positief beïnvloeden.
Aan je sensoren zal het vermoed ik niet liggen. Zou een van de 4 sensoren afwijken, hoe minimaal ook, grijpt ABS/DSC in want het denkt dat er iets aan de hand is. Alle sensoren generen "het signaal van de omtreksnelheid van de wielen" naar je ABS module, maar rechtsachter wordt gebruikt als "het signaal van je momentele snelheid" en zend dit door naar je DME. De DME is gekoppeld aan je cockpit (digitaal). Maar het signaal van linksachter gaat naar je cockpit om de snelheid aan te laten wijzen via je mechanische tacho. Alles via de ABS module (en andere modules). Dat gaat hem niet worden denk ik. Er brandt geen lampje ABS, er is niks aan de hand. Alle sensoren werken zonder afwijking.
Kom je uit bij het kalibreren van de snelheidsmeter. En volgens mij doet BMW dit niet. Wel kun je met VDO contact opnemen en dat gaat je tussen de 150 euro en veel meer geld kosten als ze er niet gelijk uitkomen.
En zomaar een andere meter installeren zonder software ingrepen gaat al helemaal niet. Dat wordt nog duurder.
Blijft het dus 130 op de teller rijden als je maar 120 mag. Of een lagere bandenmaat erop.
Re: Km/h afwijking
Geplaatst: 14 okt 2015, 13:33
door Patrickk
Ik heb dit ook met mijn e39, met OEM velgen en OEM maten winter en zomer banden
Als ik op de teller 108kmh rij, rij ik op GPS 100kmh.
@DW70, 205-65-15 of 225-60-15 maakt 650meter per uur uit. Daar los je die afwijking niet mee op.
Re: Km/h afwijking
Geplaatst: 14 okt 2015, 15:57
door De Kelt
dw70 schreef:Als je op de kilometerteller 100 rijdt, moet je in werkelijkheid tussen de 90 en 98 rijden. Deze maximale afwijking is wettelijk voorgeschreven. Je kilometerteller moet dus voorijlen op de werkelijk gereden snelheid. Men rijdt langzamer op de meter dan in werkelijkheid. Zo ver zo goed.
Off-topic:
Een snelheidsmeter mag nooit te weinig aangeven en maximaal 10% naar boven (eisen type goedkeuring motorvoertuig). Om geen risico te lopen (verschil banden/velgen) kiezen fabrikanten zelf ervoor om deze marge te gebruiken om altijd boven de minimale snelheid te zitten om aan hun type goedkeuring te voldoen. Het is dus geen wettelijk voorgeschreven afwijking (er is alleen een marge die ze kunnen hanteren).
Re: Km/h afwijking
Geplaatst: 14 okt 2015, 16:11
door dw70
Patrick, zeker gaat het niet dé oplossing bieden.
Bij 120 is het wel al een verschil van 1420 Meter wat minder wordt afgelegd in 1 uur. Met maar 5 mm hoogte verschil. Dat is veel hoor. Als je dit moet kruipen op je knieën.
Re: Km/h afwijking
Geplaatst: 14 okt 2015, 16:12
door dw70
De Kelt schreef:dw70 schreef:Als je op de kilometerteller 100 rijdt, moet je in werkelijkheid tussen de 90 en 98 rijden. Deze maximale afwijking is wettelijk voorgeschreven. Je kilometerteller moet dus voorijlen op de werkelijk gereden snelheid. Men rijdt langzamer op de meter dan in werkelijkheid. Zo ver zo goed.
Off-topic:
Een snelheidsmeter mag nooit te weinig aangeven en maximaal 10% naar boven (eisen type goedkeuring motorvoertuig). Om geen risico te lopen (verschil banden/velgen) kiezen fabrikanten zelf ervoor om deze marge te gebruiken om altijd boven de minimale snelheid te zitten om aan hun type goedkeuring te voldoen. Het is dus geen wettelijk voorgeschreven afwijking (er is alleen een marge die ze kunnen hanteren).
De meter moet meer aangeven dan de werkelijkheid. En het liefst exact. Maar dat lukt niet. De klant mag nooit de dupe worden als er op het bord staat vanaf hier 120 en hij zou op de snelheidsmeter 120 rijden en dat blijkt te hard te zijn. Daar moet bmw voor zorgen dat dit nooit gebeurt. Vandaar de benadering tussen de 90 en de 100 echte kilometers als de naald op 100 staat. Max 10% afwijking.