Pagina 1 van 2
ombouw naar rechtsgestuurd sportinterieur -> airbag issue
Geplaatst: 28 okt 2015, 12:57
door MeesterPieter
Ik heb een engels sportinterieur in mijn coupe gezet, accu netjes afgekoppeld gehad tijdens wisselen maar daarna toch airbag lampje.
vervolgens bedacht ik me dat een engelse auto wellicht iets anders ingeregeld is mbt airbagsensoren, op de bestuurdersstoel is een airbagsensor natuurlijk niet perse nodig, en dat gaat dan dus fout.
kortom, zit er verschil in of..?
Re: ombouw naar rechtsgestuurd sportinterieur -> airbag issu
Geplaatst: 28 okt 2015, 13:44
door Richel88
Ja zit idd verschil. In jouw huidige bestuurderstoel (in engeland de passagier stoel) zit een sensormat, welke de bezetting aangeeft. Je huidige passagiersstoel (de engelse bestuurdersstoel) zit een dergelijk mat niet inderdaad.
Oplossing : airbagcanceler plaatsen (paar euro). Een dergelijke canceler geeft aan dat de stoel continu bezet is.
Re: ombouw naar rechtsgestuurd sportinterieur -> airbag issu
Geplaatst: 28 okt 2015, 14:27
door MeesterPieter
thx, duidelijk, kan ik toevallig niet de draadjes van de sensor van mijn oude stoel doorverbinden ofzo, anders maar zo'n canceller bestellen ergens.
Re: ombouw naar rechtsgestuurd sportinterieur -> airbag issu
Geplaatst: 28 okt 2015, 20:15
door Richel88
Ja hoor zou ook kunnen. Echter is dit meer werk, en wellicht net zo duur..
Daarnaast nog geen garantie dat het werkt, de sensormatjes gaan nogal eens kapot namelijk.
Re: ombouw naar rechtsgestuurd sportinterieur -> airbag issu
Geplaatst: 28 okt 2015, 21:03
door daNpy
Je airbag computer heb je niet aangepast?
Leipe sh**. Dat gaat echt goed mis bij een ongeluk....
Re: ombouw naar rechtsgestuurd sportinterieur -> airbag issu
Geplaatst: 28 okt 2015, 23:37
door Jeremy
Tuurlijk niet. Het enige wat 'anders' is is dat het detectiematje in de verkeerde stoel zit. Een canceler zal het probleem gewoon oplossen.
Re: ombouw naar rechtsgestuurd sportinterieur -> airbag issu
Geplaatst: 29 okt 2015, 07:38
door daNpy
Nouja, de stuur airbag, waar nu de passagier zit, wordt na een ms of 15 gevuurd.
Daar zit nu de passagier, waar de airbag normaal pas na een 40ms gevuurd wordt. De passagier is dus nog naar voren aan het bewegen terwijl de airbag al lang uit is, en knalt door een lege zak met zijn kop op het dashboard. De bestuurder ondertussen, zit vlakbij het stuur waar de airbag pas na 40ms uit komt. Die knalt dus eerst met zijn bek op het stuur, waarna de airbag in zijn gezicht uitklapt. Een verbrand gezicht is het gevolg, maar dat voel je toch niet want je breekt meteen je nek.
Leuk he, spelen met airbags. Wat kan daar nou mis mee gaan.

Re: ombouw naar rechtsgestuurd sportinterieur -> airbag issu
Geplaatst: 29 okt 2015, 08:48
door MeesterPieter
waarom zou de mat onder de stoel bepalen hoe snel de airbag af gaat, die kijkt toch enkel of er iemand op de stoel zit ja/nee. de airbag module kom ik toch niet aan
Re: ombouw naar rechtsgestuurd sportinterieur -> airbag issu
Geplaatst: 29 okt 2015, 09:10
door Richel88
Inderdaad even het topic doornemen danpy, gaat over de sensormat... deze meet enkel of de stoel bezet is of niet.. Airbag modules oid worden helemaal niet aangepast.
Mocht je de werking van de canceler willen testen, volgens mij is deze uit te lezen (occupied).
Re: ombouw naar rechtsgestuurd sportinterieur -> airbag issu
Geplaatst: 29 okt 2015, 13:34
door Marcel RSD
Ik denk dat daNpy wel een punt heeft hier. Als de airbagmodule instellingen anders zijn voor LHD en RHD dan moet je deze toch omcoderen.
Dat dit niets te maken heeft met deze melding is daar aan toe. Maar je mag hem wel dankbaar zijn dat hij je ook op dit punt wijst.
Re: ombouw naar rechtsgestuurd sportinterieur -> airbag issu
Geplaatst: 29 okt 2015, 15:06
door Richel88
Punt is dat er helemaal niets aan de airbagmodule, airbags of module gewijzigd is. Enkel een ander interieur waarbij de bezettingsmat nu ontbreekt...
Re: ombouw naar rechtsgestuurd sportinterieur -> airbag issu
Geplaatst: 29 okt 2015, 15:15
door Robbrand89
Het punt is dat de linkse airbags te snel af gaan nu en de rechtse te langzaam omdat de computer nog steeds rekent met een stuur aan de linkerzijde, met mogelijk dodelijke gevolgen..... Dus dit moet wel degelijk omgezet worden. Tenzij ze al in de kabelboom omgedraaid zitten dan gaat het waarschijnlijk wel goed.
Re: ombouw naar rechtsgestuurd sportinterieur -> airbag issu
Geplaatst: 29 okt 2015, 15:38
door matheeuwissen
De computer is niks aan veranderd. Er zijn enkel twee stoelen verwisseld, waarbij in de ene stoel een mat zit en de andere niet. Er is niks aangepast waardoor de computer ineens denk dat er rechts een stuur zit ipv links. In de stoelen zelf zit namelijk geen module.
Re: ombouw naar rechtsgestuurd sportinterieur -> airbag issu
Geplaatst: 29 okt 2015, 19:12
door daNpy
Op een of andere manier was ik in de veronderstelling dat het stuur ook ook verwisseld wat, oftewel het complete interieur
Excuus hiervoor.
Als je inderdaad alleen de stoelen hebt gewisseld moet het niet zo'n probleem zijn, zolang de sensor mat nog rechts ligt is het qua detectie geen probleem, maar als de detectie in de buckle en/of in de stoel zelf zit dus wel; want inderdaad zit deze detectie niet aan de bestuurderszijde (enkel voor de gordel).
Ik zou hem sowieso even uit laten lezen want misschien is er elders iets beschadigd met het in en uit bouwen en nu zitten we maar te gokken wat het kan zijn

Re: ombouw naar rechtsgestuurd sportinterieur -> airbag issu
Geplaatst: 29 okt 2015, 19:44
door MeesterPieter
Ja ik heb ook zo'n obd scanner/resetter maar die is al een tijd niet gebruikt en nu heeft ie er opeens geen zin meer in, eerst maar ff zon canceller scoren
krijg nu een link error met de obd scanner.. (ding is voorheen veelvuldig op de auto gebruikt, dus vreemd dat ie het opeens niet meer doet)