Pagina 1 van 1

E61 530D koelwater lekkage

Geplaatst: 05 nov 2015, 20:28
door bash
Het viel mij vanmiddag op dat er een plasje onder de auto ligt, na controle bleek dit koelvloeistof te zijn.

Ik heb de motorafdekplaat verwijdert en de auto goed warm gereden, bij inspectie onder de motorkap zie ik nergens een spoor van lekkage. Motor, slangen en bodemplaat (waar zichtbaar) vanuit de motorruimte gezien zijn kurkdroog.

Zoals ik nu kan beoordelen lekt de koelvloeistof naar buiten bij de opening voor de olie aftapplug. Als ik op dit punt een looplamp onder de auto plaats zie ik in de motorruimte geen duidelijk licht van de looplamp, enkel een een beetje strooilicht.

Heeft iemand enig idee waar deze lekkage kan wegkomen? zit er nog ergens een slang die vanuit de motorruimte niet zichtbaar is? ik ruik nergens koelvloeistof dus het lijkt mij van een plek te komen waar het niet al te heet wordt,

Re: E61 530D koelwater lekkage

Geplaatst: 03 dec 2015, 22:22
door Bmw e61-545i
Ik denk van de water pomp?
Zie ja daar toevallig een druppel aan een boutje hangen?
Het kan de rubber o-ring zijn tussled waterpomp en Blok.

Maar goed ik kan het niet zien vanaf hier.
Suc6 met zoeken, waar het vandaan komt.

Re: E61 530D koelwater lekkage

Geplaatst: 04 dec 2015, 07:44
door Sjonnie
Bij mij lekte de sensor in de onderste slang naar de radiateur, en alleen als hij goed warm was.
Nieuwe sensor erin gezet en probleem was over.

Even de auto op de krik zetten, steunpootjes eronder en de afdekking loshalen. Is zo gepiept en dan kun je beter zien waar het vandaan komt.

Re: E61 530D koelwater lekkage

Geplaatst: 04 jan 2016, 22:52
door bash
Sorry voor de late reactie, erg druk geweest de laatste tijd.

Het probleem zat in de aansluiting tussen de bovenste waterslang en de motor (waterhuis noemde mijn garage het)
De lekkage was alleen waarneembaar na langere ritten en was zeer minimaal (0,25 liter in 1500km)

Morgen en woensdag krijgt de Bmw de nodige liefde: automaat krijgt een beurt, kleine beurt, roetfilter wordt verwijdert en uitgeschreven. Nog even blankingplates plaatsen en alle (preventieve) onderhoud is weer up-to-date.

De afvoerslangen van het panoramadak en de aanzuigslang van de compressor zijn ook al aangepakt.

Ben nu toch wel blij dat ik een keurig (dealer) onderhouden auto met een relatief lage km-stand (199.000km op dit moment) heb gekocht, op de kleine lekkage na een uiterst betrouwbare auto, dit geeft tenminste ruimte voor preventief onderhoud.