Kabelboom Kofferbakklep
Geplaatst: 25 jan 2009, 19:40
Gisteravond lichtte het gevreesde check-control schermpje weer eens gezellig op, achterlicht kapot
Bleek ditmaal het achterlicht rechtsachter op de klep te zijn, maar het bolletje was helaas nog heel, en als BMW bezitter weet je dan wel hoe laat het is: tijd voor gezeur.
Vandaag eens verder gekeken, en dit is de draadboom die in die zwarte slurf naar de kofferbakklep gaat:
(|
Ipv. een middag lekker autopoetsen werd dat dus een middag met de soldeerbout in de kofferbak liggen
Uiteindelijk 5 draden vervangen en de rest opgelapt met isolatietape.
Na wat googelen blijkt dat dit met name op de E36 een bekend probleem is, door het constante buigen van de kabels scheurt de isolatie op een gegeven moment, en breekt uiteindelijk de kabel. Als je pech hebt krijg je ook nog eens kortsluiting en smelten je kabels van voor tot achter of vliegt je auto in de fik x|
Blijkbaar heeft BMW het nog niet geleerd, want ook voor de E46 zijn er genoeg meldingen.. alleen is er voor de E36 een reparatieset in de vorm van het stuk kabelboom dat de klep in gaat, maar voor de E46 kan ik alleen de complete kabelboom in de kofferbak vinden... a 283 Euro ex x|
Weet iemand of er voor de E46 toch een reparatieset is? Want ik heb mijn probleem dan wel tijdelijk verholpen, uiteindelijk zullen ook de overige kabels gaan scheuren..
Verder zou ik iedereen willen adviseren om eens een kijkje in die slurf te nemen (bij mij zaten de problemen behoorlijk diep weggestopt, precies op het punt waar de kabel in het chassis verdwijnt), als je kortsluiting krijgt ben je verder van huis...
Bleek ditmaal het achterlicht rechtsachter op de klep te zijn, maar het bolletje was helaas nog heel, en als BMW bezitter weet je dan wel hoe laat het is: tijd voor gezeur.
Vandaag eens verder gekeken, en dit is de draadboom die in die zwarte slurf naar de kofferbakklep gaat:
(|
Ipv. een middag lekker autopoetsen werd dat dus een middag met de soldeerbout in de kofferbak liggen
Uiteindelijk 5 draden vervangen en de rest opgelapt met isolatietape.
Na wat googelen blijkt dat dit met name op de E36 een bekend probleem is, door het constante buigen van de kabels scheurt de isolatie op een gegeven moment, en breekt uiteindelijk de kabel. Als je pech hebt krijg je ook nog eens kortsluiting en smelten je kabels van voor tot achter of vliegt je auto in de fik x|
Blijkbaar heeft BMW het nog niet geleerd, want ook voor de E46 zijn er genoeg meldingen.. alleen is er voor de E36 een reparatieset in de vorm van het stuk kabelboom dat de klep in gaat, maar voor de E46 kan ik alleen de complete kabelboom in de kofferbak vinden... a 283 Euro ex x|
Weet iemand of er voor de E46 toch een reparatieset is? Want ik heb mijn probleem dan wel tijdelijk verholpen, uiteindelijk zullen ook de overige kabels gaan scheuren..
Verder zou ik iedereen willen adviseren om eens een kijkje in die slurf te nemen (bij mij zaten de problemen behoorlijk diep weggestopt, precies op het punt waar de kabel in het chassis verdwijnt), als je kortsluiting krijgt ben je verder van huis...