Auto uitgelezen
Geplaatst: 20 nov 2015, 10:13
Hallo iedereen!
De auto is inmiddels bij een BMW gespecialiseerd bedrijf (geen dealer) geweest en uitgelezen met ISTA software.
Er stonden een aantal fouten in. Na het wissen bleef de excentrieke referentie sensor staan.
-AUC sensor
- Spoelen stappenmotor defect
- tank-hefboom-opnemer 1
- Sensor buitentempratuur
- Tank hefboom-opnemer 2
- can identificatie ontbreekt (ASC)
- Multiplicatieve mengseladaptie bank 1 regelgrens 1 bereikt
- Multiplicatieve mengseladaptie bank 2 regelgrens 1 bereikt
- Variabele klepbediening referentie sensor (excentrieke referentie sensor)
Dit bedrijf had nog een goede 2e hands sensor liggen die ze voor weinig hebben gemonteerd.
Deze storing is er nu ook uit. Ook is de auto gereset zodat hij niet meer in limp mode loopt. Dat deed hij namelijk.
Na een tijdje stationair gedraaid te hebben aan de computer, is de auto later uitgezet.
En dit is een vaak voorkomend probleem bij onze E46: dan wil hij niet meer starten.
Het duurt dat heel lang voordat hij eindelijk aanslaat. Als hij dan eenmaal aanslaat dan bokt en schud hij heel erg.
Ergens in het blok hoor ik dan een tik of een klik en en dan loopt hij ineens goed. Echt goed zoals het hoort.
Ook de garage houder vind dit echt een uitdaging en wil dit graag verhelpen.
De garage heeft ook een 4 gas meting gedaan en de waarden waren perfect volgens de garage houder.
Met ISTA zijn er nieuwe waarden in de ECU geprogrammeerd. Dit had vooral betrekking op de VANOS.
Ondanks dat de storing eruit is heeft de auto nog minder trekkracht dan toen hij in limp mode liep.
Als ik flink optrek met warme motor, bokt hij af en toe. Dit is iets nieuws, dat deed hij eerder niet.
Vandaag ben ik naar mijn werk gereden (max 100 km/u) 42 KM lang. Op plaats van bestemming ging de motorstoring (gelukkig) weer branden. Want nu kunnen we met ISTA weer zien wat er loos is.
Direct toen de motorstoring ging branden reageerde de auto ook weer goed het gaspedaal en schakelt de automaat bak sneller.
Ik vermoed dat hij weer limp draait.
Voor een tijd terug zijn de klepseals vervangen, waardoor een deel van het blok open is gehaald.
- De garagehouder vermoed dat hij misschien van tijd is gesprongen.
- Of dat de uitlaat dichtzit (hij heeft erg veel olie verbruikt 1 liter op 600KM, zie eerdere post)
- De garagehouder vind dat de motor gesmoord klinkt. Net of hij zijn lucht niet krijgt.
De auto gaat wel hoog in de toeren, maar de weg er naar toe duurt te lang.
Specs zijn: E46, BMW318i, N42B20A, 2.0l, bouwjaar mrt 2002.
Vanavond was ik weer welkom bij deze garage om te vertellen wat de ervaringen zijn van vandaag en dan wil hij hem weer uitlezen met de software. Ben heel benieuwd wat er uit komt. De garagehouder gaat vanmiddag bellen met een bevriende BMW chef werkplaats in Duitsland, om het probleem voor te leggen.
Volgens ISTA waren gisteren alle waarden goed. Daarom vermoed de monteur iets mechanisch.
Hebben jullie misschien nog een idee wat het zou kunnen zijn?
Sorry voor de indeling van het bericht. Moest dit hele verhaal snel in de pauze typen, ik hoop dat het duidelijk is.
Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van de uitkomst van vanavond!
Gr Herman
De auto is inmiddels bij een BMW gespecialiseerd bedrijf (geen dealer) geweest en uitgelezen met ISTA software.
Er stonden een aantal fouten in. Na het wissen bleef de excentrieke referentie sensor staan.
-AUC sensor
- Spoelen stappenmotor defect
- tank-hefboom-opnemer 1
- Sensor buitentempratuur
- Tank hefboom-opnemer 2
- can identificatie ontbreekt (ASC)
- Multiplicatieve mengseladaptie bank 1 regelgrens 1 bereikt
- Multiplicatieve mengseladaptie bank 2 regelgrens 1 bereikt
- Variabele klepbediening referentie sensor (excentrieke referentie sensor)
Dit bedrijf had nog een goede 2e hands sensor liggen die ze voor weinig hebben gemonteerd.
Deze storing is er nu ook uit. Ook is de auto gereset zodat hij niet meer in limp mode loopt. Dat deed hij namelijk.
Na een tijdje stationair gedraaid te hebben aan de computer, is de auto later uitgezet.
En dit is een vaak voorkomend probleem bij onze E46: dan wil hij niet meer starten.
Het duurt dat heel lang voordat hij eindelijk aanslaat. Als hij dan eenmaal aanslaat dan bokt en schud hij heel erg.
Ergens in het blok hoor ik dan een tik of een klik en en dan loopt hij ineens goed. Echt goed zoals het hoort.
Ook de garage houder vind dit echt een uitdaging en wil dit graag verhelpen.
De garage heeft ook een 4 gas meting gedaan en de waarden waren perfect volgens de garage houder.
Met ISTA zijn er nieuwe waarden in de ECU geprogrammeerd. Dit had vooral betrekking op de VANOS.
Ondanks dat de storing eruit is heeft de auto nog minder trekkracht dan toen hij in limp mode liep.
Als ik flink optrek met warme motor, bokt hij af en toe. Dit is iets nieuws, dat deed hij eerder niet.
Vandaag ben ik naar mijn werk gereden (max 100 km/u) 42 KM lang. Op plaats van bestemming ging de motorstoring (gelukkig) weer branden. Want nu kunnen we met ISTA weer zien wat er loos is.
Direct toen de motorstoring ging branden reageerde de auto ook weer goed het gaspedaal en schakelt de automaat bak sneller.
Ik vermoed dat hij weer limp draait.
Voor een tijd terug zijn de klepseals vervangen, waardoor een deel van het blok open is gehaald.
- De garagehouder vermoed dat hij misschien van tijd is gesprongen.
- Of dat de uitlaat dichtzit (hij heeft erg veel olie verbruikt 1 liter op 600KM, zie eerdere post)
- De garagehouder vind dat de motor gesmoord klinkt. Net of hij zijn lucht niet krijgt.
De auto gaat wel hoog in de toeren, maar de weg er naar toe duurt te lang.
Specs zijn: E46, BMW318i, N42B20A, 2.0l, bouwjaar mrt 2002.
Vanavond was ik weer welkom bij deze garage om te vertellen wat de ervaringen zijn van vandaag en dan wil hij hem weer uitlezen met de software. Ben heel benieuwd wat er uit komt. De garagehouder gaat vanmiddag bellen met een bevriende BMW chef werkplaats in Duitsland, om het probleem voor te leggen.
Volgens ISTA waren gisteren alle waarden goed. Daarom vermoed de monteur iets mechanisch.
Hebben jullie misschien nog een idee wat het zou kunnen zijn?
Sorry voor de indeling van het bericht. Moest dit hele verhaal snel in de pauze typen, ik hoop dat het duidelijk is.
Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van de uitkomst van vanavond!
Gr Herman