Pagina 1 van 1

328ci vliegwiel en koppeling ombouw (naar M20?)

Geplaatst: 30 nov 2015, 22:53
door Robin328ci
Hallo,

Zoals in een eerder topic al gemeld is mijn koppeling en hoogstwaarschijnlijk dubbelmassa vliegwiel ook aan vervanging toe. Er zijn meerdere opties ben ik inmiddels achter;
- Dubbelmassa vliegwiel en bijbehorende koppelingsplaten en drukgroep zoals de auto uit de fabriek kwam.
- Enkelmassa vliegwiel kit van valeo, leuk maar het vliegwiel is zwaar... en bijna zelfde prijs als bovenstaande optie.
- Ombouw van vliegwiel en koppeling naar een van M20 (2,5 of 2,7 liter) motor uit de e21, e30 of e34?! met andere startmotor, m20 vliegwiel en koppeling.

Nu is er voor de laatste optie het een en ander bekend voor de conversie op een m50 motor ipv. de m52, er worden daar verschillen aangegeven voor de lengte van de vliegwielbouten (langer bij de m52). Verder verschillen tussen m20 vliegwielen zelf, 1 van 8,4kg en 1 van 7,1kg die afgedraaid kunnen worden naar 5,8kg.

Momenteel heb ik een nieuw verlicht (4,9kg) vliegwiel voor een m20 (e30,e34) op het oog voor €200,- en hierbij komt nog een koppelingsset, lagertje, vliegwielbouten, m20 startmotor.
Regelmatig kom ik ook de opmerking tegen dat de m20 koppeling niet moet gaan stressen met meer vermogen dan dat er standaard uit een m52 komt, dit is ook niet mijn plan maar een lichtere vliegwiel heeft wel mijn voorkeur!

Mijn vraag is of er hier iemand ervaring heeft met de m20 clutch conversion op een standaard M52(TUB28)?

Groeten,
Robin

Re: 328ci vliegwiel en koppeling ombouw (naar M20?)

Geplaatst: 30 nov 2015, 23:51
door matheeuwissen
Is de auto voor dagelijks gebruik?

Re: 328ci vliegwiel en koppeling ombouw (naar M20?)

Geplaatst: 01 dec 2015, 21:44
door Robin328ci
Ja, ben wel gewend aan een licht draaiende massa van een motor.

Iemand ervaring met deze conversie?