Pagina 1 van 1

E46 323ci koelprobleem

Geplaatst: 22 dec 2015, 15:18
door MitchelldE
Sinds afgelopen vrijdag lekt er koelvloeistof uit een aansluiting (kleine koppeling) bovenop het reservoir. Ik heb vervolgens het koelvloeistof naar normaal niveau bijgevuld, ging niet heel veel in.

Het viel mij op dat de auto vrij snel op temperatuur is. Na een rit van 2-3 minuten staat de temperatuur meter netjes in het midden. Nu is de bovenste slang vanaf de thermostaat warm en hard, maar de onderste slang aan de andere kant van de radiator koud.

Enige tijd geleden gaf de auto de meldingen kenveld van koeling en mengselafwijking bank 1 & 2, deze melding kwam 2x na een paar minuten stationair draaien. De garage heeft ze toen gewist en daarna heb ik er geen problemen meer mee gehad.

Zou het kunnen zijn dat de thermostaat kapot is? De radiator en het kvs reservoir zijn beide nog geen jaar oud, deze zijn vervangen afgelopen jaar dus lijken me nog goed.

Mvg,

Mitch

Re: E46 323ci koelprobleem

Geplaatst: 22 dec 2015, 21:27
door Wagemans
Is er wel circulatie in het systeem? pompt de waterpomp koelvoeistof rond?
Dit kun je vaak makkelijk controleren door in het koelvloeistof reservoir te kijken en te kijken of er koelvloeistof met een klein straaltje binnen komt.

Re: E46 323ci koelprobleem

Geplaatst: 23 dec 2015, 21:56
door rob75
De melding van het kenveld geeft wel aan dat er iets is met de thermostaat.
Te zien aan de symptomen denk ik ook daaraan als eerste. Het kan ook nog zijn dat de waterpomp niet werkt, maar dan krijg je waarschijnlijk ook dat je een te warme motor krijgt. De sensor hiervoor zit achterin het blok en daar zal bij geen circulatie zeker oververhitting optreden.
Dat de slangen hard worden is bij BMW niet vreemd gezien de hoge druk die het systeem opbouwt (2 Bar).
Succes,
Rob

Re: E46 323ci koelprobleem

Geplaatst: 23 dec 2015, 23:31
door MitchelldE
Bedankt voor de antwoorden.

Vandaag naar de waterpomp gekeken, deze spoot nog een goede straal. Heb vandaag een nieuwe thermostaat besteld, tevens een waterpomp erbij gedaan. Dan is gelijk het hele koelsysteem weer vers. De auto heeft inmiddels al 215k gelopen dus is wel aan vervanging toe lijkt me.

Re: E46 323ci koelprobleem

Geplaatst: 24 dec 2015, 00:29
door Jeremy
Wellicht een idee om de slangen dan ook gelijk mee te nemen. Deze worden, zoals Rob al zei, hard en kunnen breken. Ook is het expansievat een zwak punt. Mocht je het echt goed willen doen kun je ook de radiator meepakken, deze kan bol gaan staan en ook gaan lekken. Zou zonde zijn als je straks weer met koelingsproblemen langs de weg staat. :)

Re: E46 323ci koelprobleem

Geplaatst: 06 jan 2016, 21:39
door MitchelldE
Afgelopen week heb ik de thermostaat en de waterpomp vervangen.

Ik heb vandaag geprobeerd hem te ontluchten. Volgens de manier die ik verschillende keren op internet voorbij zie komen. Contact in stand 2, kachel op maximaal, ventilator laag. Vervolgens met de ontluchtingsschroef eraf de vloeistof bijgevuld tot deze uit het gat van de ontluchting kwam. Daarna de vuldop en ontluchtingsschroef weer teruggeplaatst.

Tijdens het opwarmen paar keer lucht uit het systeem laten ontsnappen via de ontluchting, maar voordat de temperatuur bij het midden van de meter was begon de motor in toerental te wisselen. Gelijk de motor uitgezet, het lampje, engine management light, brandde ook. Toen ik hem 5 min later weer startte was het lampje weg maar kwam vervolgens na een paar minuten weer terug. Ook schommelde het toerental weer een beetje. Tevens was de onderste radiatorslang niet warm, de bovenste wel.

Wat zou het probleem kunnen zijn? Ik heb het systeem al 2x eerder zonder problemen ontlucht maar nu gaat er iets mis denk ik.

Re: E46 323ci koelprobleem

Geplaatst: 09 jan 2016, 00:12
door Martin280967
Beter is het om na het eerste bijvullen een stukje te rijden, door het toerental verschil stroomt het water ook sneller of langzamer, het systeem bouwt beter druk op en kan luchtbellen beter wegkrijgen. Kachel helemaal open en ventilator voluit zetten, dan zou het moeten lukken.