Pagina 1 van 1

Katalysator leeghalen/verwijderen

Geplaatst: 31 dec 2015, 12:19
door Mikeplugers91
Ik was vandaag bij de garage en wist al een tijdje dat iets in me katalysator los.


Als je er een tik tegenaangeeft hoor je wat rammelen, soms met gas geven hoor je ook wat licht rammelen. Dus een monteur stelde voor om me katalysator leeg te halen, of te vervangen voor een rechte pijp. En ik zou dan ook me middendemper kunnen vevangen voor een rechte pijp....

Wat zijn dan de voor en nadelen. Heb een paar decatted e36 325i op youtube gezien en dat klinkt opzich niet verkeerd.. maar ik wil geen herrie sjonnie geluid aangezien mijn auto er erg strak uitziet.

Tevens heb ik een spaghetti spruitstuk, en een einddemper van supersprint.

Wat is het beste volgens jullie, zal ik me kat leeghalen en laten zitten of vervangen voor een rvs pijp. En zal ik me midden demper eruithalen of die wel gewoon laten zitten?

Edit: ook na veel en veel lezen op het internet hoor ik vaak mensen zeggen dat als je je kat bij een e36 325i leeghaalt of verwijderd (vervangt voor een pijp) je dan +/-15pk pakt.

Als ik het goed gezien heb zit mijn lambdasonde voor me kat dus zal ook geen gekke waardes krijgen als ik me kat eruit haal of leeghaal. Of is leeghalen en vervangen voor een pijp hetzelfde?

Re: Katalysator leeghalen/verwijderen

Geplaatst: 01 jan 2016, 20:07
door albayrak en bmw
hallo het beste is katalisator vervangen zonder kat.kan de werking van de motor beinvloeden verbruik, geluid, prestatie en door de apk niet kunnen

veel geluk

Re: Katalysator leeghalen/verwijderen

Geplaatst: 01 jan 2016, 23:16
door DennisV32
Door de APK komt die gewoon, volgens APK regelgeving is iedere auto met het bouwjaar voor 1 jan 1996 die zonder katalysator aangeboden word niet plichtig aan de 4gas test, hier word dan enkel stationair het co gehalte gemeten en mag deze maximaal 3,5% bedragen.

Ik heb met me iS zonder kat gereden, maar ik heb hem terug geplaatst, bovenin liep die wel wat beter maar er was een heel deel koppel verdwenen.

Re: Katalysator leeghalen/verwijderen

Geplaatst: 01 jan 2016, 23:37
door Mikeplugers91
Ik heb me kat leeggehaald vandaag. De wat binnenin me kat zat was helemaal verbrand en zat los/rammelde ook zat er maar een zeer kleine opening in dat spul waar de lucht doorheen moest.

Nu met een leeggehaalde kat merk ik wel dat hij was sneller is als die op toeren is. Zoiezo vind ik een 325i zeer traag onderin maar eenmaal boven de 3000 toeren schiet die naar voren.

Dit is voor mij nu een tijdelijke oplossing omdat ik zeer geirriteerd werd van dat gerammel als ik hem starte of als ik soms gas gaf.

Ik hem mijn middendempers layen zitten enkel me kat leeggehaald.

Re: Katalysator leeghalen/verwijderen

Geplaatst: 02 jan 2016, 03:17
door DennisV32
Even voor de duidelijkheid, als je ze enkel leeg hebt gehaald word die niet goedgekeurd, hun zien dat als een aanwezige niet goed werkende katalysator en zijn dan ook verplicht de gewone 4 gastest uit te voeren.

Re: Katalysator leeghalen/verwijderen

Geplaatst: 02 jan 2016, 10:35
door Mikeplugers91
Ja dat snap ik, toen ik de auto gehaald was de katalysator ook zo los vanbinnen en niet werkend. Had ik er ook APK op gezet. Uitstoot was ook was aan de hoge kant en toen had de hoofdmonteur wat gefixt.

Tegen de volgende APK over 6 maanden zal er wel een rvs buis onder zitten.

Ook staat op mijn kenteken bewijs e2 of u9, ik geloof dat een katalysator dan verplicht is maar weet dit niet zeker.

Re: Katalysator leeghalen/verwijderen

Geplaatst: 02 jan 2016, 15:18
door dw70
u9= geregelde 3 weg kat af-fabriek.
Als jij deze door een pijp vervangt zegt de apk keurmeester: waar is de kat? Afkeur.
Kat laten zitten en leeghalen en 0,5% halen mag wel. En dat lukt 10 tegen 1 niet zonder kat of LPG installatie.
DennisV32 schreef:Door de APK komt die gewoon, volgens APK regelgeving is iedere auto met het bouwjaar voor 1 jan 1996 die zonder katalysator aangeboden word niet plichtig aan de 4gas test, hier word dan enkel stationair het co gehalte gemeten en mag deze maximaal 3,5% bedragen.
APK keuringseisen per 1-1-2016.
1.​De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan:

a. 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986;
b. 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002;
c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde;

Antwoordt c dus. Hij heeft U9, dus geregelde kat.

Re: Katalysator leeghalen/verwijderen

Geplaatst: 02 jan 2016, 18:00
door DennisV32
Maar de kentekenpapieren zijn niet meer nodig met de keuring, ik heb deze info zelf van een keurmeester. Precies dezelfde regelgeving als voorheen alleen is het nu opeens in 2002 ipv voor 96.

Me Civic is van 95, die heb ik al twee keer met een testpipe aangeboden.

Re: Katalysator leeghalen/verwijderen

Geplaatst: 04 jan 2016, 00:00
door dw70
tsja, dan moet hij naar jouw keurmeester gaan. Die keurt alles goed.

Re: Katalysator leeghalen/verwijderen

Geplaatst: 04 jan 2016, 21:59
door DennisV32
Even de regels erbij gepakt en naar me plaatselijke keuringstation geweest. De keurmeester waar ik het van heb woont een stuk verder, de eerste keer aanbieden zonder kat van me Civic ging ook niet van harte en moest ik ze de regels er ook bij laten pakken.
6. Bij personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 1992, die zijn uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde dient het emissiebestrijdingssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxide van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van een op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen,
artikelen 40, 42 en 43, van toepassing.
Die zijn uitgerust, dit betekent dat als de auto op het moment van aanbieden een katalysator+lambdasonde eronder hebt zitten dat deze moeten werken, zijn ze niet uitgerust/gemonteerd dan word gewoon de waardes van een auto zonder emissiebestrijdingssysteem erbij gepakt.
Kom je dus met een leeg gehaald katalysator aan bij de keuring word die dus niet goed gekeurd omdat de katalysator nog wel gemonteerd is maar niet meer werkt (logisch als die leeg is) vervang je het door een stel buizen dan is de katalysator niet gemonteerd en word dus tabel b aangehouden.
8. Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 40, van toepassing.
Dit lijkt mij duidelijk, de regels zijn nog niet veranderd en na 31 december 1995 moet de katalysator gewoon aanwezig zijn. Met enigste uitzondering auto's met de opmerking VERH-9999/EEGK-9999 op het kentekenbewijs.

De meldingen U9, E2 etc is nog iets wat vroeger op auto's zat, hier word al jaren niet meer naar gekeken. Mijn 97er 318iS en 96er 316i hebt deze vermelding al niet meer bijvoorbeeld. Nu is het natuurlijk dus wel zo dat deze verplicht een katalysator eronder moeten hebben.

Re: Katalysator leeghalen/verwijderen

Geplaatst: 05 jan 2016, 11:38
door Mikeplugers91
Oke ik begrijp wat jullie zeggen. Gister was de monteur bij mij thuis en had ik het met hem erover. Voor de apk en ik denk zelfs nog voor de lente zal ik mijn katalysator weghalen. Zit eraan te denken om een rvs X-pipe eronder te plaatsen op de plek waar de katalysator zat.

Als ik dennis zo begrijp zou dat dus moeten kunnen omdat mijn bmw van 1993 is.

Bedankt voor de vele informatie, dit topic is heel duidelijk en er zullen veel mensen wat aan hebben met dezelfde vraag.

Re: Katalysator leeghalen/verwijderen

Geplaatst: 05 jan 2016, 16:33
door dw70
ik begrijp je betoog wel. Maar ik kan in je verhaal nergens lezen dat het is toegestaan om met een vervangende tussenpijp naar de keuring te gaan. Het enige maas in de wet dat je hebt is dat er bij jou geen code meer op de papieren staat. Dus geen U9 code of iets dergelijks. Maar dat heeft de vraagsteller wel. En hij en ik bezitten dezelfde auto. Jij kunt zeggen: er zit geen kat onder, staat nergens. Bij ons wel. U9=kat.

Dat niemand nog naar de papieren kijkt wil niet zeggen dat wat op de papieren staat niet meer geldt. Als je een steekproef krijgt, wat best vaak kan voorkomen en meneer twijfelt (eerlijk gezegt weet ook hij wel beter) en vraagt de papieren alsnog en ziet U9 en je hebt geen katalysator eronder, heb je volgens mij toch een probleem.

Dat weet ik uit ervaringen uit het verleden. Mijn D kadett gte heeft een 8V motor zonder kat. Daar lepelde men een 16V in en reed zonder kat naar de keuring. Goedgekeurd. Deze kadett heeft immers nooit een katalysator gehad was het argument. Natuurlijk vroegen wij vooraf om raad bij de rdw dus wisten wij dat dit mocht (een beller is sneller...).
Gasten met een E kadett gsi 16V (waar deze motor uit voort komt) hadden wel een katalysator. Een persoon reed zo'n ding, kat kapot en met een tussenpijp naar de keuring. Afgekeurd. U9.

Mijn apk keuringsstation vraagt als eerste naar mijn papieren.

Ik begrijp ook niet waarom er nu geen vermeldingen meer staan op papieren. De oude papieren blijven volgens mij gewoon geldig.
Ik zou het toch even navragen als ik de vraagsteller was.

Re: Katalysator leeghalen/verwijderen

Geplaatst: 05 jan 2016, 22:29
door DennisV32
Nee, de auto die ik zonder kat keur is me Honda deze is uit 95 en zit de E2 code op, na 31-12-95 is een katalysator verplicht of je moet een code op je kentekenbewijs hebben.

Re: Katalysator leeghalen/verwijderen

Geplaatst: 06 jan 2016, 09:38
door Mikeplugers91
Oke, ik wil jullie beide geloven. En DW70 ik weet het echt niet, ik keek eerst op internet en zag zoveel tegenstrijdige berichten dat ik het zelf hier wou posten.

Ik weet echt niet wat nou wel of niet goedgekeurd word. Ik snap wel als je je kat leeghaald dat de kat dan niet werkt omdat je er wel een kat eronder heb zitten en hij daardoor afgekeurd kan worden dat snap ik en is ook logisch.

Het enige wat ik hoop is als ik me kat weghaal en een rvs pijp of X-Pipe eronder las dat het dan niet telt als een niet werkende kat omdat er geen kat onder zit. Want zodra ik weet of dat mag dan doe ik dat.

Mijn kat wekte eerst ook niet zoals ik al zei rammelde het vanbinnen en me uitstoot was ook te hoog bij de APK, maar de keurmeeste had wat gefixt en toen was het goed. Toen ik mijn kat een paar dagen geleden leeghaalde, kwam er verkoolde en verbrande troep uit. Het was in stukjes gebroken en er zat nog maar ongv een opening van 1cm in om de uitlaatgassen door te voeren.

Mijn eerste reden om mij kat leeg te halen of te vervangen voor een RVS buis of X-Pipe was omdat het rammelde soms bij de start van de auto en bij gas geven. Daarom is hij nu leeggehaald en ben ik opzoek naar een X-Pipe nu.

Als ik daar dan een X-pipe heb zitten. Dan heeft mijn auto dus geen kat. Ookal had die die van fabriek af aan wel.

Best ingewikkeld dit allemaal