Pagina 1 van 1

Verwarmingsprobleem e46 318i

Geplaatst: 11 jan 2016, 19:28
door E46Roy
Hallo allemaal,

Iemand al eens meegemaakt dat de ventilator van de verwaring harder gaat blazen als je harder gaat rijden? Dus gewoon de auto stand aan op 21 en bij het stoplicht gaat de ventilator minder hard draaien en als ik dan weer ga rijden gaat ie weer hard blazen. Ook bij stationair draaien gaat ie zacht blazen, geef ik gas dus meer toeren dan gaat ie weer hard blazen.

Thermostaat, waterpomp ed zijn nieuw. Systeem is volgens vooschrift ontlucht. Het is me een raadsel.
Ik verander dus zelf niets. Laat de climate control zelf het werk doen en de ventilatorsnelheid reageert dus op toerental motor.

Re: Verwarmingsprobleem e46 318i

Geplaatst: 11 jan 2016, 21:50
door Robbrand89
De regeleenheid van de kachel ventilator gaat regelmatig kapot bij een E46 dan gaat je kachel fan een eigen leven leiden, grote kans dat deze de geest heeft gegeven. Mogelijk gaat de fan nog veel gekkere dingen doen dan ;)

Unit kost iets van €50-60 euro nieuw. De module zit weg gebouwd in je middenconsole en is te bereiken via het voeten gedeelte van de passagierszijde.

Re: Verwarmingsprobleem e46 318i

Geplaatst: 12 jan 2016, 08:23
door E46Roy
Dat lijkt me dus niet. Het bediendeel laat de ventilator harder en zachter blazen en dat commando volgt de ventilator op. Met de hand kan je de ventilator ook gewoon regelen van zacht naar harder. Dat egeltje zorgt toch alleen voor de snelheid? Niet de aansturing?
En het is dus toerentalafhankelijk. Het lijkt dus te maken te hebben met de snelheid waarmee het koelwater wordt rondgepompt

Re: Verwarmingsprobleem e46 318i

Geplaatst: 12 jan 2016, 09:08
door Robbrand89
Ik heb dit ooit een keer vervangen bij een auto van een maat. De ene keer deed ie het wel, de andere keer helemaal niet en volgens mij werd dat ook steeds erger dus dan zou ik ook niet opkijken van een toerental afhankelijk iets, je spanning gaat ten slotte ook een klein beetje op en neer als je gas geeft.

Fout kan aan 2 kanten zitten: in de aansturing naar de blower of in de aansturing naar de regeleenheid. Ik heb geen idee of de climate control ook info krijgt over temperatuur van de lucht in het systeem, als daar een sensor zit kan dat ook nog een rol spelen. De temperatuur van het koelwater speelt iig wel een rol want met een koude motor gaat de verwarming nog niet vol open.

Hoe veel harder en zachter gaat de blower precies? een paar streepjes of echt volle bak?

Ik zal er is op letten als ik naar huis rij vanmiddag of mijn auto ook iets dergelijks doet, kan zijn dat er standaard een variatie in zit.

Re: Verwarmingsprobleem e46 318i

Geplaatst: 12 jan 2016, 17:00
door rob75
E46Roy schreef:Dat lijkt me dus niet. Het bediendeel laat de ventilator harder en zachter blazen en dat commando volgt de ventilator op. Met de hand kan je de ventilator ook gewoon regelen van zacht naar harder. Dat egeltje zorgt toch alleen voor de snelheid? Niet de aansturing?
En het is dus toerentalafhankelijk. Het lijkt dus te maken te hebben met de snelheid waarmee het koelwater wordt rondgepompt
Toch is het zo dat de kachelmotor een vermogenstrap heeft die wordt aangestuurd door het bedieningspaneel. Als je de snelheid verhoogd op het paneel (met draaiknop of druktoets) dan wordt de vermogenstrap op de fan door een PWM signaal aangestuurd.

Zoek even op "egel bmw e46" en je vindt heel veel info. Het kan zelfs gebeuren dat de fan blijft draaien, zelfs als je het contact afzet. Een zagende fan is ook een teken dat de regelaar defect is.

Verder is het ook zo dat als je merkt dat bij een bocht naar links neemt dat dan de temperatuur van de verwarming ook stijgt, er lucht in het kachelcircuit zit.

Succes,
Rob

Re: Verwarmingsprobleem e46 318i

Geplaatst: 12 jan 2016, 19:20
door E46Roy
Nou jongens bedankt alvast voor het meedenken.

Ik verdenk de egel niet omdat de ventilator gewoon regelbaar is; echter de opmerking van de spanningstoename met meer toeren vind ik een goed verhaal; zou het zomaar kunnen zijn.

Maar ik heb weer wat meer ervaring met mijn probleem....

Hij zakt dus aan het stoplicht met 4 of 5 blokjes en met wegrijden en weer op snelheid komen laat het omgekeerde weer zien......

Verder daalt de temperatuur van de uitblaas ook bij stationair draaien

Dus het heeft met de watertoevoer te maken zou ik zeggen die door de kachel binnen gaat. Waar de unit binnen de info vandaan haalt is ook mijn vraag want bij koude motor doet hij volgens mij nog even niets....pas als het koelwater wat opwarmt begint de ventilator meer te blazen. Ik heb al alle tekeningen zitten bekijken waar de unit de info vandaan haalt maar zie geen bijzondere sensors oid. Dus graag jullie ervaringen met de climate control hoe die zich gedraagt na koudstart en opwarmen.

Het klinkt allemaal als een lucht probleem en bij het maken van toeren stroomt het water wel goed rond, dus onder meer druk dan. Maar ik heb straks na een lange rit de kachel op 32graden gezet en met lopende kraan ontlucht. Wel wat lucht maar geen resultaat verder.

Nu zit er ook nog een kachelkraan tussen (tegen het schutbord links) Ik heb de stekker eraf getrokken (ik heb begrepen dat de klep dan geheel open gaat) maar helaas ook geen verschil.
Wat zou kunnen is dat deze vast zit op bijna dicht en alleen water doorlaat nog als er door de kleine opening wordt geperst bij verhoogd toerental.

Ik denk dat dat maar het eerste is dat ik ga vervangen nu.

Voor de verdere info; dit probleem is ontstaan (tenminste ik denk dat ik het voorheen niet had) na het vervangen van bijna het gehele koelsysteem wegens diverse lekkage's. Dus radiateur, waterpomp, thermostaat, slangen, alle kunststof aansluitflenzen (2 zijkant blok eentje achterkant). Verder een nieuwe temperatuursensor maar die stuurt alleen het metertje van de motortemp aan voor zover ik weet. En natuurlijk nieuwe koelvloeistof erin. De ventilator van van de verwarming heb ik al eens gewisseld wegens defect. De egel jaren geleden al eens voor een gebruikte.

Volgens mij reageert de unit dus op de info die hij krijgt en de warmte van de koelvloeistof. Ook stuurt hij de kachelkraan aan die ik in grootste mate verdenk van vastzitten in bijna dicht stand.....dat zou verklaren dat de warme koelvloeistof alleen naar binnen gaat bij verhoogd toerental.

Re: Verwarmingsprobleem e46 318i

Geplaatst: 13 jan 2016, 07:28
door Robbrand89
Ik heb bij mij even gekeken maar het maakt met warme motor niks uit of ik nou stil sta of rij fan blijft zelfde draaien.
Verhaal klinkt aannemelijk maar dan moet er toch iets van een sensor aan de climate contol zitten die doorgeeft dat de lucht niet warm genoeg is. Met een defecte kraan zou je verwachten dat de lucht niet warm wordt maar de fan wel blijft draaien.
Ik zou iig die regeleenheid zeker nog niet uitsluiten, vaak lijken problemen met dat ding niet "logisch". Het kan nml ook dat ie reageert op het beetje spanning verschil en daardoor harder en zachter gaat draaien en je alsnog een kapotte regelaar hebt.

Kun je de fan wel handmatig omhoog sturen bij stationair en heb je dan nog goed warme lucht?

Re: Verwarmingsprobleem e46 318i

Geplaatst: 13 jan 2016, 16:43
door E46Roy
Thanks again voor de reactie. Fan omhoog handmatig is geen probleem maar ook dan geen warmte bij stationair en wel bij toeren vanaf ongeveer 3000tpm. Dus of geen warmte aanwezig in de kachel of hij voelt het niet goed. Heb op bmw etk ontdekt dat er ergens een temp sensor clima moet zitten! Of idd regelunit defect. Ik zal iets moeten.....regelunit even wisselen met een andere moet ook uitsluitsel geven.

Re: Verwarmingsprobleem e46 318i

Geplaatst: 14 jan 2016, 07:32
door Robbrand89
Het geeft niet allemaal echt uitsluitsel van elkaar. iig 3 dingen om te controleren:
- je kachel kraan
- de fan regelaar
- temp sensor

Dat de kachel niet warm is bij stationair en je de fan wel fatsoenlijk kan bedienen wijst toch meer naar het koelcircuit naar mijn idee. Wat je nog kunt proberen is om de climate control even op handmatig te zetten en de fan handmatig te bedienen en dan een stuk te rijden zoals je normaal doet. Dan moet de fan gewoon constant op snelheid blijven staan. Doet ie dat dan zou je toch zeggen dat de regelunit gewoon goed is.

Re: Verwarmingsprobleem e46 318i

Geplaatst: 14 jan 2016, 10:19
door rob75
E46Roy schreef:Nou jongens bedankt alvast voor het meedenken.

Hij zakt dus aan het stoplicht met 4 of 5 blokjes en met wegrijden en weer op snelheid komen laat het omgekeerde weer zien......
Dit is wel vreemd. Lijkt erop dat het in de IHKA unit zit. De fan moet gewoon op de stand blijven staan waar deze staat ingesteld wanneer je gaat stilstaan. Daarnaast kan dit ook de aansturing van het vloeistofpompje en klep verkeerd aansturen.
Dus inderdaad eerst eens de verwarming op handmatig zetten of het paneel eens vervangen. Ook de voeding en massa van het paneel eens goed bekijken.

Succes,
Rob

Re: Verwarmingsprobleem e46 318i

Geplaatst: 16 jan 2016, 12:07
door E46Roy
Nou...we hebben warmte!!!!

Ik was inmiddels aardig gefrustreerd en ben van ellende maar Flush (reiniger) gaan halen om in de koelvloeistof te doen omdat het volgens mij niet meer anders kon dan dat de kachelradiateur verstopt zit.

Ik had al een nieuwe kachelkraan gehaald en bij stekker eraf hoort deze open te zijn (is een magneetklep)
Dus ik kon mooi testen hoe de klep reageert op de climate control bij warm en koud zetten

Er kwam dus geen warmte door de slangen die naar binnen lopen. Tijdens de flush erin gooien maar van ellende de stekker weet ik hoeveel keer erop en eraf gehaald om die klep maar op en neer te laten gaan en een flinke tik op gegeven. Verder met hete motor gewoon de ontluchtschroef een tijd open om echt zeker te zijn van geen lucht in het systeem.

Wat de oplossing was weet ik eigenlijk niet, misschien een vasthangende klep; misschien de flush (hoewel ik daarin niet zo geloof) of toch nog lucht.....schaam me er bijna voor als dat zo is want dat ontluchten heb ik al zo vaak gedaan en volgens voorschrift....

Feit is dat de auto weer heerlijk warm wordt. De climate unit stuurt dus alles aan, ook de kachelkraan (koud of airco dan gaat de kraan dicht en bij warmtevraag of de stekker eraf is de klep open). Verder reageert de unit en ventilator op warmte in de kachel (daar zit dus een sensor). Vandaar dat de ventilator in de automatische stand dus op en neer reageerde op toerental omdat dan de koelvloeistof wel door de kachel stroomde.

Mijn probleem is opgelost; ik hoop dat iemand ook nog wijsheid uit deze post kan halen ivm de werking van de climate control in de E46. Niet te snel de egel verdenken op defekt, dat is vaak alleen maar zo als je ook handmatig niks met je ventilator kan. En de climate control unit zelf doet dus gewoon zijn werk en reageert op warmte in de kachel.

Nu de flush er maar weer eens uithalen en vullen met verse koelvloeistof. Het koelsysteem van de M43 motor is in ieder geval op leeftijd erg kwetsbaar en storingsgevoelig (echt alle aansluitingen, slangen en onderdelen waren defekt of vergaan). En ook ontluchten is dus een hele klus als je alles uit je systeem hebt gehad.

Re: Verwarmingsprobleem e46 318i

Geplaatst: 17 jan 2016, 10:50
door Robbrand89
Fijn dat je het gevonden hebt!