Pagina 1 van 1

Onderhoud

Geplaatst: 14 jan 2016, 21:24
door Leeuwen59
Ik heb in mei vorig jaar een nieuwe 118 I ( LCI ) gekocht. Ik heb eerder het eerdere model ( ook de 1600 turbo )gehad ( toen nog 170 pk ). De vorige auto uit 2012 gaf bij 8000 km al aan dat er een oliebeurt nodig was, ik heb contact opgenomen met de dealer. Hij gaf aan dat het kon zijn dat de auto een tijdje op voorraad had gestaan, gezien de korte tijd na aanschaf hoefde ik slechts de helft te betalen. Wat schetst mijn verbazing, de helft was € 135,- ( alleen olie, filter en interieur filter ! ).
Ik dacht dat overkomt mij niet weer, dus voor € 400,- 5 jaar of 80000 km onderhoud bij aanschaf gekocht. Nu blijkt dat de boordcomputer aangeeft dat de eerste beurt bij 45000 km moet gebeuren..........( remmen pas bij 80000 km ). Hoe kan het dat de auto nu plotseling zo lang zonder onderhoud kan, stellen ze dit af op het contract of is de interval bij alle nieuwe modellen zo lang?
Graag ervaringen wat de boordcomputer bij andere nieuwe modellen aangeeft

B.v.d. Arie

Re: Onderhoud

Geplaatst: 15 jan 2016, 13:59
door BMWf20 2.0d
De boordcomputer geeft een verwachting aan zo is mij uitgelegd.
Dit gebeurt aan de hand van je alledaagse rijgedrag, zie het net als een verbruiksmeter.

Of je elke dag gewoon rustig je snelwegkilometers aftokkelt of iedere dag alle B-wegen afscheurt, met veel remgebruik, beinvloed het aantal kilometers wat je met de auto kunt afleggen voordat je remmen/olie er aan toe zijn, je auto houdt dit automatisch bij en past dit zonodig aan.

Heb je je vorige auto nieuw gekocht of als demo??
Dan kan het zijn dat er tijdens proefritten aardig op de max mee gereden, wat dus resulteert in sneller onderhoud nodig.

Re: Onderhoud

Geplaatst: 16 jan 2016, 11:02
door Leeuwen59
De vorige was een demo, met 110 km op de teller toen ik hem kocht. Dat zou het verschil toch niet kunnen maken ( en ik rij nu ook redelijk door, zie de indicator ook totaal niet veranderen blijft op verwacht bij 45000 km staan ).
Nadat de eerste oliebeurt was geweest kon ik 25000 km vooruit voor de volgende ( de eerste beurt gaat dus nu over deze twee beurten heen ! )
Zijn er meer mensen die voor de eerste beurt pas bij een dergelijk hoge km-stand naar de dealer moeten ( lijkt me niet goed, inrijden zit er ook nog bij in ).


Gr Arie

Re: Onderhoud

Geplaatst: 18 jan 2016, 12:58
door Beukiie
hoe het daadwerkelijk zou moeten zijn kan ik je niet vertellen,
wel wat er met mijn auto is gebeurd

ik rijd in een 120D met 177 PK, en nu 130dKm op de teller.
de beurt frequentie van mijn auto was om en nabij de 40000, en heb nu bij 125000 de eerste grote beurt gegeven,
hierbij olie, brandstof, lucht, en interieur filter vervangen, plus kersverse olie erin, en dit is bij één van de vorige beurten ook gebeurd, waarschijnlijk de gene rond de 70.000 km, alleen was de auto toen nog niet in mijn bezit.

ook is er een inlaat slang van mijn turbo vervangen. plus het vacuum systeem, en een aantal seals (O-ringen).

mijn boordcomputer gaf aan dat ik nog 20.000 door kon, maar dat was eigenlijk niet echt het geval. het was allemaal niet kapot, en het werkte allemaal nog, maar het was duidelijk aan vervanging toe. dus wat de boordcomputer zegt, is niets meer dan een indicatie lijkt mij.

nu boordcomputer weer opnieuw ingesteld en hij zegt nu 45.000 km tot de volgende olie verversing/beurt.

hoop dat je hier wat aan hebt :W

Re: Onderhoud

Geplaatst: 18 jan 2016, 13:55
door streamline
Overigens is 45.000 km naar mijn mening best wel heel erg veel tussen de beurten in. Ik houd het zelf liever op 20.000km. Verse olie en een filtertje kosten de wereld niet, en het loopt altijd weer lekkerder.

Re: Onderhoud

Geplaatst: 18 jan 2016, 15:04
door Beukiie
dat is ook zo, als je de auto heb gechipt/opgevoerd helemaal, dan is 20dkm een flinke aanrader.

Re: Onderhoud

Geplaatst: 29 sep 2016, 15:41
door BeEmWer
Heb ook, na 3 jaar bij 45k (1 serie F20) een servicebeurt bij de BMW dealer laten uitvoeren.
Bij het aflezen van de digitale afstandbediening, bleek dat alleen olie, oliefilter, mircrofilter, aktiekoolfilter, interieurluchtfilter en 4 bougies vervangen en overige vloeistoffen bijgevuld hoefden te worden.

Re: Onderhoud

Geplaatst: 04 okt 2016, 11:47
door Source
Er zullen best wel goed opgeleide monteurs zijn maar ik denk dat iedereen wel weet dat er vaak genoeg een stagiair aan je peperdure auto zit te sleutelen met het boek er naast en waar je wel een premium tarief voor betaald.

Re: Onderhoud

Geplaatst: 05 okt 2016, 10:21
door BeEmWer
BMW en gelijk(hoog)waardige (Duitse) automerken hebben toch wel een reputatie hoog te houden :duimen:

Een stagiair met een boek ernaast te sleutelen :+