Vacuümlek zoeken

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Gebruikersavatar
DustMan
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 okt 2015, 15:42
Contacteer:

Vacuümlek zoeken

Bericht door DustMan » 20 jan 2016, 14:09

Omdat ik dit laatst zelf heb meegemaakt, en ik de kennis vaak binnen een paar weken weer vergeet, deel ik even hier mijn ervaring met het vinden van een vacuümlek bij een M52 blok (gebaseerd op mijn BMW E39 523i Touring uit '99).

Een week terug ging ineens het gevreesde lampje branden:
Afbeelding

Ik ben eigenlijk direct naar een specialist gereden (Koudijs in Soest) en heb de ECU laten uitlezen. Daar kwam toen uit naar voren dat de lambdasensor op bank 2 aangaf dat het 'fuel mixture too lean' (Duits: 'abweichung fett') was. Oftewel: te veel lucht in de uitgaande gassen van het blok. Dit heeft vaak maar twee mogelijke oorzaken, waarvan de eerste in 90% van de gevallen speelt:
  • Vacuümlek in het blok (alles vanaf de LMM)
  • Defecte LMM (hier ga ik nu niet verder op in, ik richt me even op de vacuümlekken)
Mogelijke symptomen:
  • Meldingen in ECU die ik net beschreef, van bank 1 of bank 2 of allebei. Ook meldingen over 'burn failure' in enkele cilinders kunnen voorkomen.
  • Onregelmatig stationair lopen
  • Lager (!) verbruik, minder vermogen
  • Uitval motor bij extreme vacuümlekkages
NB: je kunt ook echt helemaal niks merken, behalve op termijn een check engine lampje. In dat geval heb je waarschijnlijk een piepklein lekje ergens.

Gelukkig is zo'n lekkage vaak goed op te sporen en te verhelpen. Het is bijna altijd een poreus geworden, of gescheurde, slang.

Mogelijke kandidaten (afgezien van zuurstofsensoren):
  • Het 'elleboogstuk' achter de LMM. Dat is een dikke pijp, waaruit weer een kleinere aftakking komt (in feite twee; de aftakking die ik bedoel is de achterste, die is van zacht rubber). Heel vaak is het rubber daarop gewoon gescheurd, waardoor er een opening in zit.
  • De onderdelen van de carterventilatie. De carterventilatie bestaat uit een systeem met 4 slangen, en je raadt het al: die kunnen allemaal stuk.
  • De koppakking van het blok, maar dan merk je nog veel meer vervelende dingen (blauwe rook, etc).
Opsporen

Voor het opsporen heb ik een hele simpele truc gebruikt: koop een bus starthulp (bijvoorbeeld Holts Start Pilot, te koop bij de bouwmarkt). Dat is een spuitbus met zeer hoog ontvlambaar gas, dat je normaal gesproken in het luchtfilter van een slecht startende auto kunt spuiten.

Start de motor, met de kap open en het liefst met de afdekpanelen van het motorblok afgeschroefd. Wacht tot de motor een goed stationair niveau heeft bereikt (of rij eerst een stukje). Spuit nu rijkelijk op alle onderdelen die ik hiervoor noemde; dus alle ledingen na de LMM, bovenop het blok (de retourslang van de carterventilatie loopt langs de brandstofrails), en op de linkerkant van het blok (waar je vaak ruimte hebt als je maar 1 luchtfilter hebt).

Spuit op 1 plek tegelijk, en luister dan goed of je de motor meer toeren hoort maken. Het hoeft niet veel te zijn, maar als je het lek hebt gevonden hoor je de motor duidelijk even kort hoger stationair draaien. Dan weet je dat op de plek waar je zojuist spoot, er een lek zit.

Bij mij was het bijvoorbeeld de carterventilatie retourleiding. Die zit een beetje in een bocht gewrongen, en midden in die bocht was de slang gaan scheuren. Nieuwe slang + montage kostte bij de BMW dealer zes tientjes.

Repareren kun je tijdelijk doen met A-team tape (duct tape ;) ) of met een fietsbanden reparatieset, maar probeer wel gewoon de defecte onderdelen te vervangen. Ze zijn vaak niet duur, en niet moeilijk te vervangen. Laat je ook niets wijsmaken over 'dan moeten we de hele carterventilatie vervangen, niet alleen die slang' : je hebt het lek gevonden, het zit in die slang, en niet in de rest.

Succes!
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) DIY: Do It Yourself”