100 jaar BMW auto's... Wat is jouw favoriet?!
Geplaatst: 09 mar 2016, 14:33
Het zal jullie niet ontgaan zijn dat ons favoriete merk dit jaar officieel 100 jaar bestaat. Sommige kenners zullen overigens zeggen dat het jubileum drie jaar geleden was, omdat in 1913 de beginselen zijn gelegd. BMW hanteert zelf echter 1916 als het jaar waarin ze startte. Vele succesvolle, maar ook minder succesvolle jaren zijn voorbij gegaan en de uiteindelijke roots gaan terug naar de BMW 303 serie. Dit was de eerste "echte" BMW, met een heuse zes-in-lijn voorin en gekenmerkt door de grill in de vorm van de "nieren".
Een BMW, met een zes-pitter. Wordt het nog beter? Oh ja, hij heeft 30 pk...
Andere hoogtepunten zijn de BMW 507, maar ook de 700-serie. De 507 is wellicht de bekendste klassieker, we praten hier overigens niet over Peugeot. Dit is een wagen met een open dak, een dikke V8 voorin en ontzettend mooie lijnen. Helaas waren de kosten voor ontwikkeling en productie dermate hoog dat het BMW bijna de kop kostte. Zo erg zelfs dat de overweging werd gemaakt om aan te sluiten bij Daimler-Benz, wat nu bekend staat als Mercedes. Ik hoef niet te vertellen dat wij allemaal erg blij zijn dat dit nooit gebeurd is en we nu gewoon kunnen genieten van onze moderne(re) BMW's!
BMW 507 V8 - Een werkelijk prachtige dame, welke BMW bijna de afgrond heeft ingejaagd..
Deze bovengenoemde wagens zijn de beginselen van ons hedendaags rijplezier, waarvan de 3-serie (vanaf 1975) en de 5-serie (introductie in 1972) toch wel de meest voorkomende en bekendste modellen zijn. Inmiddels zijn deze wagens aangevuld met onder andere de 1-serie, de 7-serie, de Z3/Z4's en de X-series. Omdat BMW eigenlijk nooit stil heeft gezeten is er ook tegenwoordig geen tekort aan innovatie. Ze zijn niet de eerste in de hybride-markt, in onze ogen wel één van de betere. De i3 heeft een exterieur en interieur dat veel gemengde reacties opbrengt, maar de acceleratie van 0-100 in 7,2 seconden is toch bijzonder voor zo'n schattig ogend wagentje. Ook de i8 heeft liefhebbers en haters, echter maakt een gecombineerd vermogen van 362 pk en een theoretisch verbruik van minder dan 2,5 liter per 100 kilometer toch veel goed!
BMW i3 en i8 - Geen dikke blokken meer, wel veel rijplezier en dit maakt elektrisch rijden toch interessanter!
In de 100 jaar dat BMW auto's maakt zijn er veel geweldige modellen uitgekomen en heeft BMW een vaste plek gekregen in de premium- en sportieve markt. De 3- en 5-series kunnen toch beschouwd worden als de benchmark in de dynamische gezinswagens en met de komst van verschillende hybrides ziet de toekomst er ook goed uit. We kijken nu echter terug op het verleden van BMW, daarom zijn wij benieuwd wat jouw favoriete model- en uitvoering is en waarom!
Ik trap zelf af met de E46 M3 coupé. Het concept van luxe maar vlotte, goed sturende en -klinkende wagens met een tijdloos design heeft mij vanaf kleins af aan aangesproken. Ben je op zoek naar bovenstaande, dan kun je de E46 eigenlijk niet links laten liggen. Ook hierin is de fijne, soepele en doorontwikkelde zes-in-lijn van BMW in ruime maat te vinden, met een vermogen van 150 tot 360 pk. Voor mij is de ultieme E46 echter de "normale" E46 M3 coupé, omdat ik de CSL te hardcore vind. Ik hou namelijk ook van luxe en goed uitgeruste wagens, en het gebrek van o.a. een dakraam en cruise control is voor mij een no-go. Mijn perfecte E46 M3 zou er eentje zijn in de kleur Ruby Rot, met een lichte kleur interieur, en zoveel mogelijk opties. Wat ik er sowieso wél op zou wil hebben is dus een dakraam, maar ook lederen bekleding, stoelverwarming en een goede geluidsinstallatie. Gelukkig rijd ik momenteel een volle E46 met bovenstaande opties en meer, maar de ultieme optie mist toch wel, de felle 3,2 liter S54! "Helaas" beschikt mijn E46 over een M54 2,5 liter met 192 pk, welke toch eigenlijk niet traag te noemen is.
In mijn ogen is dit pure perfectie!
Ik ben benieuwd naar jullie droom-BMW! Alle meningen zijn welkom!
Een BMW, met een zes-pitter. Wordt het nog beter? Oh ja, hij heeft 30 pk...
Andere hoogtepunten zijn de BMW 507, maar ook de 700-serie. De 507 is wellicht de bekendste klassieker, we praten hier overigens niet over Peugeot. Dit is een wagen met een open dak, een dikke V8 voorin en ontzettend mooie lijnen. Helaas waren de kosten voor ontwikkeling en productie dermate hoog dat het BMW bijna de kop kostte. Zo erg zelfs dat de overweging werd gemaakt om aan te sluiten bij Daimler-Benz, wat nu bekend staat als Mercedes. Ik hoef niet te vertellen dat wij allemaal erg blij zijn dat dit nooit gebeurd is en we nu gewoon kunnen genieten van onze moderne(re) BMW's!
BMW 507 V8 - Een werkelijk prachtige dame, welke BMW bijna de afgrond heeft ingejaagd..
Deze bovengenoemde wagens zijn de beginselen van ons hedendaags rijplezier, waarvan de 3-serie (vanaf 1975) en de 5-serie (introductie in 1972) toch wel de meest voorkomende en bekendste modellen zijn. Inmiddels zijn deze wagens aangevuld met onder andere de 1-serie, de 7-serie, de Z3/Z4's en de X-series. Omdat BMW eigenlijk nooit stil heeft gezeten is er ook tegenwoordig geen tekort aan innovatie. Ze zijn niet de eerste in de hybride-markt, in onze ogen wel één van de betere. De i3 heeft een exterieur en interieur dat veel gemengde reacties opbrengt, maar de acceleratie van 0-100 in 7,2 seconden is toch bijzonder voor zo'n schattig ogend wagentje. Ook de i8 heeft liefhebbers en haters, echter maakt een gecombineerd vermogen van 362 pk en een theoretisch verbruik van minder dan 2,5 liter per 100 kilometer toch veel goed!
BMW i3 en i8 - Geen dikke blokken meer, wel veel rijplezier en dit maakt elektrisch rijden toch interessanter!
In de 100 jaar dat BMW auto's maakt zijn er veel geweldige modellen uitgekomen en heeft BMW een vaste plek gekregen in de premium- en sportieve markt. De 3- en 5-series kunnen toch beschouwd worden als de benchmark in de dynamische gezinswagens en met de komst van verschillende hybrides ziet de toekomst er ook goed uit. We kijken nu echter terug op het verleden van BMW, daarom zijn wij benieuwd wat jouw favoriete model- en uitvoering is en waarom!
Ik trap zelf af met de E46 M3 coupé. Het concept van luxe maar vlotte, goed sturende en -klinkende wagens met een tijdloos design heeft mij vanaf kleins af aan aangesproken. Ben je op zoek naar bovenstaande, dan kun je de E46 eigenlijk niet links laten liggen. Ook hierin is de fijne, soepele en doorontwikkelde zes-in-lijn van BMW in ruime maat te vinden, met een vermogen van 150 tot 360 pk. Voor mij is de ultieme E46 echter de "normale" E46 M3 coupé, omdat ik de CSL te hardcore vind. Ik hou namelijk ook van luxe en goed uitgeruste wagens, en het gebrek van o.a. een dakraam en cruise control is voor mij een no-go. Mijn perfecte E46 M3 zou er eentje zijn in de kleur Ruby Rot, met een lichte kleur interieur, en zoveel mogelijk opties. Wat ik er sowieso wél op zou wil hebben is dus een dakraam, maar ook lederen bekleding, stoelverwarming en een goede geluidsinstallatie. Gelukkig rijd ik momenteel een volle E46 met bovenstaande opties en meer, maar de ultieme optie mist toch wel, de felle 3,2 liter S54! "Helaas" beschikt mijn E46 over een M54 2,5 liter met 192 pk, welke toch eigenlijk niet traag te noemen is.
In mijn ogen is dit pure perfectie!
Ik ben benieuwd naar jullie droom-BMW! Alle meningen zijn welkom!