Pagina 1 van 2
530d flexplaat(vliegwiel) opnieuw kapot
Geplaatst: 11 mar 2016, 14:28
door arjan_1980
Het lot heeft toegeslagen, op weg richting denemarken ter hoogte van flensburg A7 met een mooie hoge cruise snelheid, viel ineens het vermogen weg en kreeg ik een melding op het idrive scherm over een automaat bak storing, wou de eerst volgende afrit nemen om te kijekn hoe en wat, toen me opviel dat de motor niet meer liep.
Ik heb de afrit al uitrollend gehaald, aangezien de auto een automaat storing aangaf en ik volgens de computer rustig rijdend zo spoedig mogelijk naar een garage zou moeten heb ik besloten om maar te kijken of de auto wou starten, de motor ging veelste licht en makkelijk rond en je hoorde een rammel geluid.
Ik heb de anwb maar gebeld om de auto in elk geval van de afrit af te krijgen naar een dichtbijzinde garage, het was laat in de avond dus zelf maar een hotel gepakt in flensburg en smorgens op tijd naar de bwm garage gegaan om te kijken of mijn vermoedens klopten, ze hebben een nokkenas sensor uitgebouwd en bevestigden dat de nokkenas niet draaide, gezien de schade en de tijd word de auto naar nederland getransporteerd naar een garage bij mij in de buurt.
Ik hoop dat de auto volgende week maandag bij mij op de oprit staat zodat ik hem kan door rollen de garage in en alles kan gaan uitbouwen hopende dat de schade niet te erg is, mischien heb ik geluk gehad hiermee en houd het op bij een nieuwe ketting, ik demonteer de cilinder kop hoe dan ook, zodat ik alles goed kan bekijken, gelijk klepseals en wat andere zaken vervangen zodat de auto weer in perfecte conditie de straat op kan, tijdens deze sleutelronde gelijk de automaat bak uitbouwen om alles goed te reinigen en van binnen te bekijken hoe de koppelings platen er bij liggen, aangezien ik bijna 190 reed toen het gebeurde, de automaat heeft nog een behoorlijk afstand afgelegd zonder motor toerental dus ook zonder oliepomp.
Zo gauw alles los is plaats ik wat foto's.
Mochten er nog tips zijn waar bijvoorbeeld het beste onderdelen te halen of wat dan ook dan hoor ik dat graag.
Re: 530d distributie ketting geknapt
Geplaatst: 11 mar 2016, 14:41
door matheeuwissen
Als met dat toerental je ketting breekt is die hoop van enkel een gebroken ketting tegen beter weten in. Reken maar op een flinke kostenpost. Waarschijnlijk is het opzoeken van een nieuw motorblok het beste wat je nu kunt doen.
Re: 530d distributie ketting geknapt
Geplaatst: 11 mar 2016, 14:46
door DennieV
Aiii pijnlijk.
Wat is de kmstand eigenlijk?
Succes met het herstel,zal idd wel wat duizendjes gaan kosten.
Re: 530d distributie ketting geknapt
Geplaatst: 11 mar 2016, 15:19
door arjan_1980
Ik heb niks vernomen dat het de ketting was, ik zag het pas aan het motor toerental dat de motor niet meer liep, geen enkel geluid gehoord, en de motor ging ook gewoon rond naderhand zonder rare bijgeluiden. Het voelde alsof ik de motor uitzette.
Ik ga eerst de boel lostrekken en kijken hoe het er aan toe is, ander motor blok wil ik niet gelijk doen, zou de snelste oplossing zijn maar dan weet je nog niet wat je hebt.
De auto gaat wel weer klaar gemaakt worden aangezien er al het een en ander vervangen is, en hij het prijs technisch nog waard is.
Ik heb tijdelijk een goedkope peugeot 406 2.0hdi gekocht om in elk geval weer te kunnen rijden, en geen stress te hebben met de bmw wanneer ik ermee bezig ben.
Re: 530d distributie ketting geknapt
Geplaatst: 11 mar 2016, 16:17
door Quadrantz
Balen man!
Ik had het idee dat er bij ons een ketting/riem in zit die niet kapot kan...naja alles kan kapot zeggen ze maar is er een bepaalde kmstand waarbij normaal de distributieketting vervangen moet worden??
Re: 530d distributie ketting geknapt
Geplaatst: 11 mar 2016, 18:09
door arjan_1980
Ik heb geen idee wat een interval zou kunnen zijn, maar kameraad zijn bmw f10 is twee weken terug bij de dealer geweest voor het vervangen van de kettingspanner, dus km's zegt niks volgens mij.
Bij hem is na deze reparatie de motor in de soep gelopen, de staat ook nog in duitsland voor reparatie, als ik het mee kreeg van hem is er iets met de multiriem gebeurt waardoor er iets kapot geslagen is, was allemaal olie overal.
Ging goed in bmw land ;-)
De mijne komt wel weer klaar, neem de tijd ervoor aangezien er door de vorige eigenaar behoorlijk wat dingen vervangen zijn, en door mij ook nog het nodige, dus zonde om hem zo weg te doen en wat anders te kopen, wat dan ook weer een 5 serie zou worden, beter goed repareren en lekker doorsturen.
Re: 530d distributie ketting geknapt
Geplaatst: 11 mar 2016, 18:33
door tom_il
F10 was waarschijnlijk een 520d.
Bij de 6 cylinders is de ketting vrijwel probleem loos, in tegenstelling tot de 4cyl.
Hoeft de ketting zelf niet te zijn kan ook een breuk zijn van de as.
Re: 530d distributie ketting geknapt
Geplaatst: 14 mar 2016, 15:28
door mk2niels
Ik heb wel eens vaker gehoord dat de ketting kan breken bij de 3.0D Ruil motortje en klaar?
Re: 530d distributie ketting geknapt
Geplaatst: 14 mar 2016, 15:31
door maarte76
Het is een turboblok dus de zuigers komen niet te dicht op de kleppen misschien. Hopelijk is er niets geraakt want de schade aan de krukas is vaak behoorlijk na dergelijke schades, meestal total-loss...
Eerst i.d.d. maar eens rustig kijken wat allemaal schade heeft of niet. Maar als je een impact op één van je zuigers hebt kan het onderblok uit elkaar en de krukas er uit om te bepalen wat de schade is. Dat is vaak het punt om een ander blok op de kop te tikken. Koppel daar een revisie van je bak aan en je bent veel geld kwijt maar wel een nieuwe aandrijving ;-) Mijn schoonvader heeft dit gedaan nadat zijn turbo in de puin gelopen was en de onderdleen van die turbo op de zuigers waren gekomen.
Succes in ieder geval en keep us posted!!
Re: 530d distributie ketting geknapt
Geplaatst: 14 mar 2016, 15:43
door Source
Erg balen dat die in elkaar gelopen is. Sterkte er mee en post zeker foto's.
Re: 530d distributie ketting geknapt
Geplaatst: 18 mar 2016, 23:38
door arjan_1980
Dankje BMW dealer ;-)
De auto is afgelopen maandag eindelijk afgeleverd bij een garage in de buurt, diezelfde dag de auto thuis op de oprit gekregen en de schuur in gerold om hem op de brug te zetten.
Het hele zootje weer gedemonteerd om de kettings eens te bekijken, en de bovenste zat er nog netjes om, de onderste van de pomp naar de krukas kon ik niet heel goed zien, dus het blok maar met een sleutel op de krukas poulie rondgedraaid en de ketting is dus niet geknapt, gelukkig maar.
Tijdens het ronddraaien hoorde ik wel een geluid, dus kameraad laten draaien en het geluid kwam bij de bak, blijkt de starterskrans helemaal aan gort te zijn.
Vandaag eerst een goede versnellingsbak bok gekocht, de bak vrij gemaakt, morgen gaat hij er onderuit en zullen we zien of er verder geen grote schade is.
De koppelomvormer gaat zowiezo vervangen worden aangezien deze soms bokte, lag al in de planning.
Re: 530d distributie ketting geknapt
Geplaatst: 20 mar 2016, 08:05
door Vintiem
Zou gelijk eens even bekijken waarom de starterskrans helemaal kapot is want dit is niet echt een heel gebruikelijke slijtage/defect hoor.
Re: 530d distributie ketting geknapt
Geplaatst: 20 mar 2016, 11:50
door arjan_1980
De bak is eraf, en de starerskrans zelf is wel goed maar de stalen plaat waar deze aan vast zit niet, deze is kapot getrokken.
Het enigste wat ik kan bedenken is dat komt door het bokken soms van de bak, gerelateerd aan de koppelomvormer die aan vervanging toe was.
De krukas sensor is ook kapot geslagen dus vandaar viel de motor uit.
Re: 530d distributie ketting geknapt
Geplaatst: 20 mar 2016, 21:10
door montana81
Bij de M57 breekt altijd de onderste ketting. Deze loopt vanaf de krukas naar de Hoge druk pomp. Het breken van deze ketting heeft diverse oorzaken oprekken van de bovenste ketting maar ook het vastlopen van de HD pomp. Dit komt niet vaak voor maar kan wel door bijvoorbeeld verkeerd getankt te hebben.
Aangezien je nokkenassen niet draaien ga ik van het ergste uit en zal de onderste ketting gebroken zijn en zal er zeker motorschade aanwezig zijn aangezien de ketting door of de krukas of de HD pomp opgevreten wordt.
Veel succes
Re: 530d starterskrans gescheurd
Geplaatst: 21 mar 2016, 18:52
door arjan_1980
Vandaag even contact gehad met revisie bedrijf in almelo, en ik vond de prijs voor het reviseren van mijn koppelomvormer of ruil als ze deze hadden liggen erg mee vallen, kwam uit op 280 ex btw, dan wil ik toch geen koppelomvormer gebruikt kopen, aangezien ze daar ook nog vrolijk 250 euro voor vragen.
Aangezien ik geen haast heb ga ik ook gelijk op zoek naar een m styling bumperset, lag al in de planning en kan nu dus mooi meegenomen worden.