Problemen met de koeling! >>OPGELOST<<
Geplaatst: 19 mar 2016, 15:34
Hallo mede forummers,
Gaat om een E36 325 TDS Automaat met een M51 blok.
Wou graag jullie hulp/inzicht vragen over het volgende probleem;
Donderdag de 17e maart is er een slang(nr 5 op de foto) + O-Ring (nr 6 op diezelfde foto) vervangen.
De slang(compleet van Plastic) is vervangen omdat hij was afgebroken, het stukje wat in de motor gaat onder het Thermostaathuis, deze besteld en donderdag was deze binnen.
Week tot 1,5 ervoor zijn er de volgende dingen vervangen:
Viscokoppeling
Thermostaat + O-Ring
Thermostaathuis
Waterpomp(alluminium)
Nieuwe slangenklemmen
Bovenstaande werd vervangen omdat er een kleine lek was in het systeem,deze zat bij de O-Ring(nr 6 op bovenstaande foto).
Vorig jaar is er al een nieuwe Radiateur in gekomen!
Gistermiddag(18-03-2016) Vuldop open gedraaid en 1,5 tot 2 liter koelvloeistof bijgevuld, daarna motor gestart en warm laten draaien, heb mijn koelsysteem dus ontlucht of iig een poging tot gedaan!
Heb de motor 1,5 uur laten draaien(tussendoor toeren op max. 1400rpm gedaan) met de blower op 4 en allebei de kanten 32 graden, er kwam aardig wat lucht uit(via nr 9 op onderstaande foto) en heb zo nu en dan bijgevuld tot aan het randje. Niveau kwam het laatste half uur omhoog en het overtollige kwam er uit via het slangetje(nr 13 op onderstaande foto). Dit laatste half uur ook niks meer bijgevuld.
Ook heb ik aan de bovenkant van de radiateur gevoeld of deze overal warm was, in het begin was de radiateur alleen aan de bestuurderskant warm(kon mijn vinger een paar seconden erop laten liggen/drukken), pas nadat de motor 50min stationair had gedraaid werd de radiateur aan de bijrijderskant iets warmer(kon mijn vinger de hele tijd erop laten liggen/drukken). Heb helaas niet aan de slang kunnen voelen(aan de bijrijderskant) van de radiateur omdat ik anders een paar vingers zou missen.
De Visco/fan die op de motor zit draait vanaf dat ik hem start al mee tot ik hem weer uit zet. Voorop de Radiateur(te zien via de nieren/bumper) zit nog een electrische fan, deze is niet aangegaan in de 1,5 uur dat de motor stationair heeft gedraaid of de Visco is niet sneller/harder gaan draaien.
Toen de motor eenmaal warm was bleef de meter perfect in het midden staan en is niet van zijn plek afgekomen. Ook was het goed warm in de auto dus de kachel werkt prima maar er is toch nog iets mis ergens in het koelsysteem
Heb gister een kleine 40km gereden, vanmorgen naar het peil gekeken en moest weer 1,5 liter bijvullen. Heb de auto niet nodig vandaag dus heb hem ook nog niet gestart.
Zoals jullie kunnen lezen en hopelijk kunnen begrijpen weet ik het even niet meer, er ligt geen plasje onder de auto en hij is nog vochtig aan de voorkant van het blok omdat de plastic slang gebroken was.
Ik kan geen druppels vinden waar hij eventueel zou kunnen lekken.
Binnenkant van de olie dop ziet er goed/normaal uit, dus geen witte aanslag. Oliepeilstok is ook niks op aan te merken en het oliepeil is hetzelfde gebleven(sinds 8 januari dit jaar nadat de olie+ filter is ververst/vervangen).
Hoop dat jullie ideeën hebben, woon in Vlaardingen dus mocht je dichtbij wonen zou ik langs kunnen komen zodat we er allebei naar kunnen kijken, 4 ogen zien tenslotte meer als 2
Bij voorbaat dank voor het lezen en delen van jullie ideeën/expertise
Mvg
Gaat om een E36 325 TDS Automaat met een M51 blok.
Wou graag jullie hulp/inzicht vragen over het volgende probleem;
Donderdag de 17e maart is er een slang(nr 5 op de foto) + O-Ring (nr 6 op diezelfde foto) vervangen.
De slang(compleet van Plastic) is vervangen omdat hij was afgebroken, het stukje wat in de motor gaat onder het Thermostaathuis, deze besteld en donderdag was deze binnen.
Week tot 1,5 ervoor zijn er de volgende dingen vervangen:
Viscokoppeling
Thermostaat + O-Ring
Thermostaathuis
Waterpomp(alluminium)
Nieuwe slangenklemmen
Bovenstaande werd vervangen omdat er een kleine lek was in het systeem,deze zat bij de O-Ring(nr 6 op bovenstaande foto).
Vorig jaar is er al een nieuwe Radiateur in gekomen!
Gistermiddag(18-03-2016) Vuldop open gedraaid en 1,5 tot 2 liter koelvloeistof bijgevuld, daarna motor gestart en warm laten draaien, heb mijn koelsysteem dus ontlucht of iig een poging tot gedaan!
Heb de motor 1,5 uur laten draaien(tussendoor toeren op max. 1400rpm gedaan) met de blower op 4 en allebei de kanten 32 graden, er kwam aardig wat lucht uit(via nr 9 op onderstaande foto) en heb zo nu en dan bijgevuld tot aan het randje. Niveau kwam het laatste half uur omhoog en het overtollige kwam er uit via het slangetje(nr 13 op onderstaande foto). Dit laatste half uur ook niks meer bijgevuld.
Ook heb ik aan de bovenkant van de radiateur gevoeld of deze overal warm was, in het begin was de radiateur alleen aan de bestuurderskant warm(kon mijn vinger een paar seconden erop laten liggen/drukken), pas nadat de motor 50min stationair had gedraaid werd de radiateur aan de bijrijderskant iets warmer(kon mijn vinger de hele tijd erop laten liggen/drukken). Heb helaas niet aan de slang kunnen voelen(aan de bijrijderskant) van de radiateur omdat ik anders een paar vingers zou missen.
De Visco/fan die op de motor zit draait vanaf dat ik hem start al mee tot ik hem weer uit zet. Voorop de Radiateur(te zien via de nieren/bumper) zit nog een electrische fan, deze is niet aangegaan in de 1,5 uur dat de motor stationair heeft gedraaid of de Visco is niet sneller/harder gaan draaien.
Toen de motor eenmaal warm was bleef de meter perfect in het midden staan en is niet van zijn plek afgekomen. Ook was het goed warm in de auto dus de kachel werkt prima maar er is toch nog iets mis ergens in het koelsysteem
Heb gister een kleine 40km gereden, vanmorgen naar het peil gekeken en moest weer 1,5 liter bijvullen. Heb de auto niet nodig vandaag dus heb hem ook nog niet gestart.
Zoals jullie kunnen lezen en hopelijk kunnen begrijpen weet ik het even niet meer, er ligt geen plasje onder de auto en hij is nog vochtig aan de voorkant van het blok omdat de plastic slang gebroken was.
Ik kan geen druppels vinden waar hij eventueel zou kunnen lekken.
Binnenkant van de olie dop ziet er goed/normaal uit, dus geen witte aanslag. Oliepeilstok is ook niks op aan te merken en het oliepeil is hetzelfde gebleven(sinds 8 januari dit jaar nadat de olie+ filter is ververst/vervangen).
Hoop dat jullie ideeën hebben, woon in Vlaardingen dus mocht je dichtbij wonen zou ik langs kunnen komen zodat we er allebei naar kunnen kijken, 4 ogen zien tenslotte meer als 2
Bij voorbaat dank voor het lezen en delen van jullie ideeën/expertise
Mvg