Xenon lampjes vervangen, wat een verschil.
Geplaatst: 07 feb 2009, 01:18
Onlangs heb ik dus een OEM setje xenon units gekocht. De set zou al wat ouder geweest kunnen zijn. Ik vond dat er niet zo veel licht vanaf kwam (zelfs minder dan m'n halogeen lampen!)
links halogeen rechts de xenon lamp (met oude pit)
Nou zit ik in een vakgebied waar veel met verlichting wordt gewerkt. Zo weet ik dat een een xenon lamp de eerste 250 uur op z'n felst is. Daarna loop het terug totdat er na zo'n 1500 uur nog maar net iets meer dan de helft van de originele lichtsterkt over is. Dit betekent dat de effectieve levensduur van zo'n lamp hooguit een jaar of 2 is afhankelijk van hoevaak je verlichting aan is. (bij mij altijd als ik rij, wel zo veilig)
Dus maar een setje nieuwe pitten gekocht van Philips voor 70 euro per 2 (wat niet duur is!)
JAAA! dan weet je weer waarom je xenon heb gekocht. Een wereld van verschil.
Dus dat is even een tip voor de mensen die er al een paar jaar xenon in hebben zitten of zelfs helemaal nooit een lampje hebben vervangen.
Ik dacht aanvankelijk dat ik gewoon de rubberen kapjes eraf kon halen waar de lampjes achter zitten. Maar als je het kapje los haalt merk je al snel dat je het kapje niet weg kan halen. Geen ruimte!
Uiteindelijk moest ik wel de hele unit eruit halen om erbij te kunnen! (en ze zaten er net 2 dagen in (| )
Overigens nog even een tip bij het los halen van de onderste 2 schroefjes die zo onhandig onbereikbaar zitten: laat ze niet vallen want dan kom je er nooi meer bij (dan liggen ze in de bumper)
Handig als je een grijpertje hebt om ze eruit te pakken, je kan ook even een tape-je of iets aan de binnenkant van je dop stoppen, dan blijft het boutje eraan vast zitten als je de sleutel omhoog haalt.
Bij het terug zetten heb ik een tape-je om de schroefjes gedaan om ze te fixeren aan m'n sleutel.
Zoals je ziet had ik ook de dop aan de sleutel vast getape-ed als ie eraf dondert in de bumper als je aan het poeren bent ben je ook mooi klaar.
Als het boutje vast zit trek je de sleutel gewoon los. voila!
links halogeen rechts de xenon lamp (met oude pit)
Nou zit ik in een vakgebied waar veel met verlichting wordt gewerkt. Zo weet ik dat een een xenon lamp de eerste 250 uur op z'n felst is. Daarna loop het terug totdat er na zo'n 1500 uur nog maar net iets meer dan de helft van de originele lichtsterkt over is. Dit betekent dat de effectieve levensduur van zo'n lamp hooguit een jaar of 2 is afhankelijk van hoevaak je verlichting aan is. (bij mij altijd als ik rij, wel zo veilig)
Dus maar een setje nieuwe pitten gekocht van Philips voor 70 euro per 2 (wat niet duur is!)
JAAA! dan weet je weer waarom je xenon heb gekocht. Een wereld van verschil.
Dus dat is even een tip voor de mensen die er al een paar jaar xenon in hebben zitten of zelfs helemaal nooit een lampje hebben vervangen.
Ik dacht aanvankelijk dat ik gewoon de rubberen kapjes eraf kon halen waar de lampjes achter zitten. Maar als je het kapje los haalt merk je al snel dat je het kapje niet weg kan halen. Geen ruimte!
Uiteindelijk moest ik wel de hele unit eruit halen om erbij te kunnen! (en ze zaten er net 2 dagen in (| )
Overigens nog even een tip bij het los halen van de onderste 2 schroefjes die zo onhandig onbereikbaar zitten: laat ze niet vallen want dan kom je er nooi meer bij (dan liggen ze in de bumper)
Handig als je een grijpertje hebt om ze eruit te pakken, je kan ook even een tape-je of iets aan de binnenkant van je dop stoppen, dan blijft het boutje eraan vast zitten als je de sleutel omhoog haalt.
Bij het terug zetten heb ik een tape-je om de schroefjes gedaan om ze te fixeren aan m'n sleutel.
Zoals je ziet had ik ook de dop aan de sleutel vast getape-ed als ie eraf dondert in de bumper als je aan het poeren bent ben je ook mooi klaar.
Als het boutje vast zit trek je de sleutel gewoon los. voila!