Pagina 1 van 1
koelingsprobleem e46 318i
Geplaatst: 15 apr 2016, 13:14
door hus1982
Ik heb een probleem met de koeling. De temp loopt op zodra ik stilsta en zodra ik rij zakt die weer logisch dan krijgt die rijwind. Nu is het probleem dat mijn vin enkel draait wanneer de motor loopt, niet wanneer die uit is en de kachel word ook niet warm. Duid dit op een thermostaat die kapot is?
Re: koelingsprobleem e46 318i
Geplaatst: 16 apr 2016, 22:16
door wiren
Koelvloeistof op peil? Probeer eens te ontluchten.
Re: koelingsprobleem e46 318i
Geplaatst: 21 apr 2016, 19:54
door hus1982
Koelvloeistof is in orde is ontlucht maar het probleem bkijft. Nu ben ik vanmiddag wat wijzer geworden, de sensor naast de radiateur als ik die eraf haal slaat de ven wel aan, dus de ventilator doet het wel alleen word die wss niet goed aangestuurd. Betekend het nu dat de sensor naast de radiateur kapot is of dat ecu van elek ven kapot is?
Re: koelingsprobleem e46 318i
Geplaatst: 22 apr 2016, 21:11
door maddox
Ik denk eerder aan een thermostaat die open blijft staan.
Zoals je zelf al aangeeft gaat de temperatuur wel omhoog als je stilstaat met draaiende motor en als je gaat rijden zakt deze.
Het probleem dat de kachel niet warm word hangt hier ook meestal mee samen.
Voor 100% zeker te zijn of de thermostaat kapot is zou je deze eraf moeten bouwen en kijken of hij in koude toestand toch open staat. kan je testen door in de stroomrichting van de thermostaat proberen te blazen. als je druk opbouwt met blazen dan is hij dicht en is hij niet kapot. kan je er zo doorheen blazen zonder enige moeite dan weet je dat hij open blijft staan.
Re: koelingsprobleem e46 318i
Geplaatst: 23 apr 2016, 08:54
door Robbrand89
Klinkt als een kapotte thermostaat. Je kun dit ook heel makkelijk testen door de motor koud te starten en dan je hand op de koelslang te houden die het water naar de radiateur afvoert (Niet direct na de aansluiting voelen maar zo dicht mogelijk bij de radiateur).
Gezien de thermostaat dicht moet blijven staan mag deze slang nagenoeg niet warm worden totdat de motor op temperatuur komt. Wordt deze echt warm dan loopt er dus warm water doorheen en lekt je thermostaat. Het bovenste hoekje van de radiateur voelen werkt ook.
En je Fan hoeft alleen maar aan te slaan als het water echt te heet wordt wat nu zeer waarschijnlijk bijna niet gebeurt omdat je motor te veel warmte afvoert.