Pagina 1 van 2

Advies over LPG

Geplaatst: 25 apr 2016, 11:56
door SandMan226
Beste BP'ers,

na vele uren onderzoek en de zoekfunctie te hebben gebruikt ben ik niet veel wijzer geworden.
Ik rijd nu een 530i Touring uit 2003 die goed is voor 25000+ km per jaar.
Uiteraard vol genot en altijd met een glimlach maar nu het woon/werkverkeer groter uitvalt is het niet meer zo rendabel. Een stinkdiesel is gelukkig nooit een optie geweest dus het meest logische als ik deze auto wil blijven rijden is een LPG installatie.

Net zoals op alle andere fora's worden veel meningen nauwelijks onderbouwd en kom je weinig feiten tegen.
Opmerkingen zoals ''op gas moet je koken'' worden nu wel oud en zeker achterhaald. Dat gezegd hebben, heeft er hier iemand ervaring met een goede installateur? Een professionele/eerlijke gasinstallateur is even belangrijker als de installatie zelf.. Er blijven namelijk 2 namen opkomen; Prins VSI en VIalle LPI.. Ik ken nu wel een beetje het verschil maar waar de meningen echt verschillen zijn de smering en de pomp die het zou begeven.

Nu weet ik als geen ander dat een KM stand van een auto niets zegt over de status of onderhoud.
Zowel de vorige eigenaar als ik rijden de auto minimaal 15 min warm op de snelwegen voor er maar iets gebeurt.
Altijd Castrol erin gegooid, BOSCH filters en NGK bougies. Ik wil de auto zeker minimaal 5 jaar blijven rijden daar ik maar geen andere 6 in lijn touring kan vinden met de verslavende opties als volledig electrische/verwarmde comfortzetels, fabriek af bluetooth, parkeersensoren, zonnedak, dubbel glas, electrisch stuur, electrisch inklapbare elektrochrome buitenspiegels, M5 facelift stuur, isofix voorbereiding etc etc..

Om mijn vragen een beetje bij elkaar te brengen, het komt erop neer dat ik naar goede onderbouwde ervaringen/meningen zoek van BMW rijders op gas. Wat veroorzaakt een defecte pomp bij een Vialle systeem? Heb je die Valve Lube smering echt nodig? En last but not least, wie in jullie mening is de meest professionele inbouwer van gassystemen? Punten van beoordeling zijn service, probleem oplossing, garantie, geen glad verkooppraatje etc.


Alles wat mijn kant opkomt wordt verwelkomt.

Bij voorbaat dank!

Re: Advies over LPG

Geplaatst: 25 apr 2016, 16:12
door Peerke007
Hoi SandMan,

Mijn e39 525i rijdt al 8 jaar op een Vialle LPI, zonder Valve Lube overigens. Alleen het afgelopen jaar heb ik een lekkende injector moeten laten vastzetten, voor het overige nooit problemen gehad (ook niet met de pomp). Inmiddels ruim 170.000 km mee gereden.

Ik kan Léan Mesman in Son bij Eindhoven aanbevelen. Daar hebben ze de lekkende injector vakkundig gemaakt, iets dat de oorspronkelijke installateur van de installatie niet kon (of helemaal geen zin in had). Of hij Vialle inbouwt weet ik niet. De website is daar wat onduidelijk over, maar verstand hebben ze wel van de Vialle installatie. Ze doen daar trouwens ook aan het reviseren van de pomp als deze stuk zou zijn.

Succes.

Peerke

Re: Advies over LPG

Geplaatst: 26 apr 2016, 21:24
door SandMan226
Hallo Peerke

Bedankt voor je antwoord.
Ik hoor/lees vaker over Henk Boertien, Wallinga en Mesman. Goed om te lezen dat je zo ver bent gekomen zonder noemenswaardige problemen.

Kan het ook zijn dat die defecte pomp 9 van de 10 keer komt omdat mensen de gastank compleet leegrijden en dan pas bijvullen? Dat las ik tenminste ergens.

Eigenlijk best logisch, je rijdt je standaard tank ook niet compleet leeg voordat je bijvult.. dan gaat een pomp weleens stuk ja.

Maar als ik het goed lees is je systeem niet bij Mesman ingebouwd maar wel hebben ze alleen de injector voor je gemaakt? Raad je die installateur van je niet aan dan?

Re: Advies over LPG

Geplaatst: 27 apr 2016, 00:50
door Peerke007
Hoi SandMan,

De installatie is er bij Wallinga in Eindhoven ingebouwd. Zoals gemeld het eerste probleempje na 7 jaar was een los zittende injector. Uiteraard eerst daar langs gegaan, maar niet goed geholpen. Na 1 week de injector weer los en het gevoel was ook teleurstellend (ik weet, subjectief, maar gevoel is gevoel, zal ik verder niet op ingaan). Geen zin meer gehad om terug te gaan. Mesman heeft er naar gekeken en het wel goed opgelost, vandaar dat ik nu voor Mesman zou opteren. In principe is die installatie er bij Wallinga natuurlijk ook goed ingezet, want anders had ik wel eerder problemen gehad. Wel hadden ze met het vastzetten van de LPG leiding aan de onderkant van de wagen een kabel van de audioinstallatie doorboort. Dat is netjes door hen opgelost door een specialist in te schakelen op het gebied van auto bekabeling. Die had het probleem snel gevonden en opgelost.

Tank leeg rijden gebeurd bijna altijd bij mij, dus dat daardoor de pomp kapot zou gaan is wat mij betreft een fabeltje. Dan had ik al wat pompen kapot moeten hebben en de eerste zit er nog in en doet het nog steeds (al 170.000 km lang :duim: ).

Het is natuurlijk allemaal techniek en dat kan kapot. Mogelijk heb ik erg veel mazzel gehad (en heb ik die nog altijd) maar mij bevalt het erg goed, hoewel de actieradius wel wat beperkt is (ongeveer 400-450 km per tank beurt van zo'n 48 liter). Als we weinig snelweg kms maken gaat het verbruik wel naar de 1:8, maar normaal haal ik wel 1:9 en soms zelfs tegen de 1:10. Valt me alleszins mee. Zelf zou ik er zo weer voor kiezen 8).

Re: Advies over LPG

Geplaatst: 27 apr 2016, 11:03
door FrankP_550i
ik heb zelf onlangs ( begin februari 2016) een LPi installatie laten inbouwen bij Luccio Engineering in Amsterdam.

Prima installatie (alle hardware), prima inbouw en een zeer goede software / ECU die tezamen met de ECU van de auto zelf de inspuiting regelt. Op mijn verzoek heeft Luccio ook de 80% beveiliging van de tank verwijderd.
Luccio werkt met LPG gas injectie.
Met als bijzonderheid dat bij + 4.250 tp/m er OOK een beetje (4 %) benzine wordt bij ingespoten. Voordeel is dat daarmee een beetje extra koeling en smering wordt meegegeven(volgens Luccio).

Valve Lube? Niet nodig volgens Luccio bij BMW motoren.

Prijs voordeel is ook aanwezig; Vialle en Prins zijn zo'n € 500 - €600,-- duurder dan Luccio.

LPG vloeibaar(Vialle) of LPG gas injectie (Prins, Luccio)? Ik heb met beide ervaring;

Vialle 1 x een nieuwe pomp gekregen onder garantie, verder geen problemen gehad ( 250.000 kms Alfa 4 cilinder 2 ltr.)

Prins; geen enkel issue gehad. ( 230.000 kms Alfa V6/3.2 ltr).

Succes met de keuze.

Re: Advies over LPG

Geplaatst: 27 apr 2016, 19:11
door SandMan226
Heren, dank jullie beiden voor het delen van jullie ervaringen.
Ik ben een stuk wijzer geworden.
Het blijft idd gewoon techniek en bewegende delen.

Hopelijk zal ik binnenkort de knoop doorhakken!
Nogmaals bedankt !

Re: Advies over LPG

Geplaatst: 03 mei 2016, 19:28
door Eric 540i
Hallo Sandman,

Ik heb in diverse topics mijn ervaringen gedeeld. Ik ben zeer tevreden over Prins VSI ingebouwd door Agatech in Eck en Wiel. Sinds 4 weken rij ik een Jaguar XJ8 type X350 4.2 van 2003 en wederom G3 laten inbouwen door Agatech. Opnieuw vakwerk zoals het is ingebouwd en afgewerkt.

Re: Advies over LPG

Geplaatst: 17 mei 2016, 11:17
door Peerke007
Chips, vandaag heeft de LPi pomp het dan begeven, na ruim 170.000 km :duim: .

Ik begreep van een collega van me dat de nieuwe LPi installaties zo zijn afgesteld dat je de tank niet meer 100% leeg rijdt, waardoor de pomp gewoon de smering blijft behouden. Daarom gaan ze niet meer zo vaak stuk.

Even een afspraakje maken in Son.

Re: Advies over LPG

Geplaatst: 21 jun 2016, 09:17
door loentje
Ik heb inmiddels al vier e39s en een e46 gehad op lpg,

dit naar volle tevredenheid, ik vind dat de zes en acht cilinders het goed doen op lpg.

Maatje van mij is lpg specialist, hij kan ook inbouw doen.


groeten loentje

Re: Advies over LPG

Geplaatst: 21 jun 2016, 16:59
door Dutchlincoln
Hoi, een stinkdiesel hier... :)
Ik heb jarenlang gas ingebouwd prive in voornamelijk amerikanen. Geen G3 dus. Op gas moet je blabla is puur onwetendheid en gebaseerd op ervaringen uit de oertijd. Gas heeft juist een aantal voordelen...
Niet bang voor zijn, gewoon doen, en flashlube is zuivere commerciele onzin. Mijn persoonlijke voorkeur zou vloeibare injectie hebben. Heeft een paar belangrijke voordelen t.o.v. damp namelijk.

Re: Advies over LPG

Geplaatst: 30 jul 2016, 20:26
door Mdannyk
En Sandman, al de knoop doorgehakt?

Re: Advies over LPG

Geplaatst: 11 aug 2016, 19:52
door Ray_530i_2001
Ik overweeg ook om een gasinstallatie te laten inbouwen, weet iemand hoe groot de tank is als je kiest voor de plek van het reservewiel?

Is de bediening gas/benzine knop goed weg te werken? Ik ben een beetje allergisch voor allerlei knopjes en dingetjes die niet aan/in je dashboard horen.

Re: Advies over LPG

Geplaatst: 11 aug 2016, 20:22
door Peerke007
Volgens mij is mijn tank iets van 60 liter, maar 80% max vulling, dus kan er telkens maar een kleine 50 liter in. Meestal rijdt ik zo ergens rond de 425 km op een tank van 48 liter. Een gemiddeld verbruik van zo'n 1:9 bij 60% snelweg en 40% stad.

Knopje zit bij mij net links van het 16:9 scherm, onder de interieurlijst op het zwarte kunststof gedeelte. Valt uit het zicht omdat het stuur er voor zit. Volgens mij zou je het overal kunnen plaatsen, zelf in je asbak lijkt me.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Re: Advies over LPG

Geplaatst: 12 aug 2016, 19:45
door Ray_530i_2001
Hoi Peerke007, bedankt voor de info. Ik ga eens informeren.

Re: Advies over LPG

Geplaatst: 16 aug 2016, 19:04
door Eric 540i
In mijn E39 zat een 74 liter gastank.