Pagina 1 van 3

Jona's E61 530i - update in progress...

Geplaatst: 27 apr 2016, 18:04
door Jonaserv
Hallo allemaal,

Stiekum lees ik dit forum al een tijdje, maar ik post bijna nooit. Asociaal, dus daar moet verandering in komen :gekdoen: !

Een tijdje terug heb ik een BMW 530i op de kop getikt. Toen braaf een voorstel topic aangemaakt (zie hier: viewtopic.php?f=698&t=48120&p=607732&hi ... a#p607732). Daarna niets meer laten horen... Sorry.

Ik ben langzaam aan begonnen met van alles te verbeteren. Ik wil hem graag zo origineel mogelijk houden, maar wel tip-top in orde en strak rijdend.

Als je kritisch naar een 8 jaar oude auto kijkt, hebben een aantal cruciale onderdelen toch wel hun beste tijd gehad. Terwijl de E61 als ie 'als nieuw' is een van de fijnste auto's is waar ik ooit in heb gereden. Dat gevoel wil ik weer terughalen!

Daarom heb ik het volgende gedaan:

- Begonnen met alu's voor winterbanden (alles nu style 116, zomer en winter). De oude banden waren crap, en dat merk je meteen...

- Daarna nieuwe draagarmen, toplagers en 1 stuurstang. Wereld van verschil. Ook als er nog geen speling op zit, geven oude wielophangingsrubbers een vaag stuurgevoel. En dat een stuurstang met speling niet lekker rijdt, hoef ik niet uit te leggen.

Nu ga ik het volgende doen:

- Toch weer de voorwielophanging uit elkaar om Bilstein B4's te monteren. Want de originele schokbrekers zijn na 8 jaar en 150k km niet meer de beste. De B4's zijn vandaag binnengekomen.

- Nieuwe zomerbandjes liggen klaar. Bridgestone Touranza S001. Geen idee of dat een fijne band is, we zullen zien...

- Als ultieme verwennerij volgende week een afspraak bij ZF in Dortmund voor onderhoud van de automaat (6HP19). Lifetime fill my arse...

En daarna is ie, volgens mij, weer even helemaal OK. Ow jah, hij zeurt om een nieuw microfilter, dus die krijgt ie binnenkort ook.

Als ie weer toonbaar is, zal ik wat foto's maken. Hij zit momenteel nogal onder de blub. Maar goed, het is een volledig originele Monacoblauwe E61, dus echt spectaculair is dat niet ...

Re: Jona's E61 530i - update in progress...

Geplaatst: 27 apr 2016, 19:56
door Bart70
Goed bezig denk ik ;)

Hopelijk hoeven we niet heel lang te wachten op die foto's, wassen dat beest :devil:

Re: Jona's E61 530i - update in progress...

Geplaatst: 29 apr 2016, 20:06
door Jonaserv
Hij is nu even niet zo fotogeniek... Staat op bokjes op de oprit zonder voorpoten :). Morgen even bij iemand langs met een veerspanner en dan doorrrrrrrr!

Re: Jona's E61 530i - update in progress...

Geplaatst: 01 mei 2016, 19:20
door Jonaserv
Zo, de schokbrekers zitten eronder. Wat een verschil zeg!!! De nieuwe bilsteins b4 zijn veel comfortabeler en zachter dan de oude originele shocks. Die waren na verloop van tijd flink harder en korter geworden, en dus erg oncomfortabel. Hij staat wel gemakkelijk 2cm hoger nu, net een terreinwagen :).

Ik lees op dit forum wel eens wat klachten dat die e61's zo oncomfortabel zijn t.o.v. een e39, maar het standaard onderstel met goede shocks en draagarmen is naar mijn mening juist vrij soft, geluidsarm en extreem comfortabel. Heeerlijke wagen zo! Als ik in een gebied met betere wegen woonde had ik hem ook wel flink verlaagd (want dat ziet wel heeel vet uit), maar nu ben ik erg blij met mn comfort!

Wat foto's (ik weet dat dit naar jullie maatstaven een vrij kale kar is, maar toch):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Jona's E61 530i - update in progress...

Geplaatst: 02 mei 2016, 09:55
door Bart70
Niks mis met deze wagen hoor, staat alleen te hoog op zijn pootjes :devil:

Re: Jona's E61 530i - update in progress...

Geplaatst: 02 mei 2016, 16:02
door Quadrantz
Nette funfer heb je daar!

Ik weet ook nog wel wat MODS voor als je er oren naar hebt (m-pakket, m-stuur, zwarte grill, etc.) ;)

Veel plezier hier en met de bimmer :duim:

Re: Jona's E61 530i - update in progress...

Geplaatst: 02 mei 2016, 21:02
door Jonaserv
Tnx voor de reacties.

Die mods komen misschien ooit wel, eerst de auto maar eens 100% in orde krijgen :).Ik wil nog wel eens zo'n electrische trekhaak.

Hij staat trouwens vooraan wel erg hoog valt me op ... :roll: Toch zit het volgens mij echt wel goed in elkaar. En alleen de schokbrekers zijn nieuw... Snap het niet zo ?

Het enige wat ik kan verzinnen is dat ik de draagarmrubbers weliswaar onder wagengewicht aangedraaid heb, maar wel meteen nadat de auto met nieuwe shocks van de krik kwam. Misschien stond ie toch nog wat hoog toen ik ze aandraaide? Maar zou dat veel verschil geven?? Ik kan het me bijna niet voorstellen...?!

Of zou het toch echt gewoon de 'normale' hoogte zijn met nieuwe shocks en standaard onderstel?

Ik heb in ieder geval het gevoel alsof ik beter naar het e53 forum kan verhuizen 8) ! Als dit normaal is, komen er toch echt verlagingsveren onder!

Re: Jona's E61 530i - update in progress...

Geplaatst: 09 mei 2016, 19:27
door Jonaserv
Vandaag automaat service laten doen bij ZF in Dortmund. Genoeg over geschreven op dit forum, absolute aanrader.

Ik was eigenlijk best tevreden over mijn automaat (152k km), maar met nieuwe olie schakelt ie merkbaar sneller en vloeiender. De paar schokjes die er af en toe waren als je m met iets verraste zijn nu ook weg. Top!

Re: Jona's E61 530i - foutmeldingen :-s

Geplaatst: 11 jun 2016, 08:05
door Jonaserv
Er kan weer geklust worden :bang: ! DSC en hellingsassistent (of hoe heet dat ding) vallen regelmatig uit. Uitlezen geeft 2 storingen in de stuurhoeksensor. Eerst maar eens uit elkaar halen en het plastic schijfje schoonmaken (massa's howto's op internet). Hopen dat die (gratis!) ingreep helpt, voor velen op internet was dat de oorzaak lees ik.

Daarnaast geeft de thermostaat een foutmelding (002EF5)... Maar de motor blijft eigenlijk prima op temperatuur tijdens het rijden. Ik twijfel, vervangen of laten zitten? Don't fix it if it ain't broke?

En tenslotte, heeft er iemand een idee wat deze foutmelding is?

Central info display / Zentrales Display
Central control timeout
Code: 00A468

Internet geeft niet heel veel bruikbare info, behalve dat sommige auto's dit nu eenmaal hebben en dat er niets veel aan te doen is (dat is een antwoord wat je normaal van een dealer verwacht die geen zin heeft om een dure reparatie onder garantie uit te voeren :whistle: ).

Re: Jona's E61 530i - update in progress...

Geplaatst: 07 jul 2016, 20:29
door Jonaserv
Zoooo,,,, :gekdoen: Er is veel gebeurd aan de auto.

Stuurhoeksensor schoongemaakt, deze DIY gebruikt:

http://www.m5board.com/vbulletin/e60-m5 ... orked.html

Werkt weer foutloos. Gratis fix!

Daarnaast preventief (want foutcodes) de koelvloeistofpomp en thermostaat vervangen.

En 1 oude draagarm, die ineens helemaal gaar was :s . Dit keer, wegens haast (weekend ardennen) een originele BMW arm gemonteerd. Volgens mij issie van goud :o !

En nu weer lekker rijden! Vind het, ondanks alle klussen, nog steeds de fijnste auto die ik ooit gehad heb. En hij wordt steeds fijner!

Re: Jona's E61 530i - update in progress...

Geplaatst: 11 jul 2016, 07:27
door Bart70
:duim:

Re: Jona's E61 530i - update in progress...

Geplaatst: 11 jul 2016, 08:07
door FrankP_550i
bij montage van de juiste schokdempers is het in principe onmogelijk dat een auto daarmee hoger op z'n poten komt te staan....tenzij aan de voorzijde een langere demperpoot is gemonteerd. ( hoe dat aan de achterzijde werkt bij een Touring weet ik niet).

een schokdemper heeft namelijk geen invloed op de hoogte van de auto tenzij...het bovengenoemde aan de orde is ( dat zal dan wel bij jouw 530i).

Re: Jona's E61 530i - update in progress...

Geplaatst: 13 jul 2016, 18:56
door Jonaserv
Tnx FrankP.

Volgens mij is er iets anders aan de hand. Deze e6x' hebben uiteraard gasdruk schokbrekers. Dat is een gesloten systeem, en onbelast duwt de gasdruk de piston van de schokbreker helemaal naar buiten. Als de schokbrekers ouder worden, kan er wat gas ontsnappen. Als dat gebeurt, word de schokbreker onbelast korter, omdat minder gas de schokbreker ook minder naar buiten duwt. Je kunt de schokbreker dan nog steeds wel helemaal uittrekken, maar dat kost dan kracht. Je trekt het inwendige dan als het ware 'een beetje vacuum'. Als dat erger wordt, begint de schokbreker tegen de vering in de duwen. Dat kan ie met best wel wat kracht, waardoor de auto lager komt te liggen. Zo'n BMW kan zichzelf dus verlagen! Hoezo z'n tijd ver vooruit?

Dat was bij mij aan de hand. Ik kreeg de veren nauwelijks van de schokbrekers af. Als ik ze met een goede veerspanner helemaal samendraaide, stond er nog flinke spanning op de veerschotel. Toen ik de schotels los had, schoten de schokbrekers nog verder naar binnen. Dat zou je nooit meer in elkaar gekregen hebben, zo kort waren de schokbrekers in ruststand geworden. Dat trok de auto dus flink omlaag. En het reed pet. Op de nieuwe schokbrekers pasten de veren prima, zonder te slap te zitten. Lijkt me de goede lengte dus. Serie/typenummer klopte natuurlijk ook.

En ik had vantevoren nog gekeken hoe ver ik hem kon verlagen, maar met 3 cm zaten de wielen al tegen de wielkasten aan. Vandaar dat ik voor de originele hoogte gekozen heb, dat was (dacht ik) laag zat. Achteraf spijt natuurlijk, want hij staat nu een stuk hoger dan voorheen (en hoger dan ik mooi vind).

Op de foto's is het allemaal net nieuw, en daar staat ie denk ik iets hoger dan origineel. Waarom weet ik ook niet. Misschien dat de Bilstein's wat ' krachtiger' waren dan de originele Sachs? Inmiddels issie al wat gezakt en lijkt het allemaal wel in orde. Misschien nog 1 cm hoger dan origineel. Daar geef ik de Bilstein's de schuld van :+ .

Ga hem binnenkort denk ik 3 cm lager leggen met verlagingsveren. Dat ziet wel een stuk beter uit. Ik vraag me dan alleen af of ik achter ook moet verlagen? Volgens mij niet zo nodig (hij is dan voor ongeveer even hoog als toen ik hem kocht, en dat reed eigenlijk prima (achter is altijd dezelfde hoogte gebleven)).

Re: Jona's E61 530i - update in progress...

Geplaatst: 13 jul 2016, 19:16
door tom_il
Gasgevulde schokdempers duwen idd de auto wat omhoog, geen idee hoeveel. Als het gas ontsnapt doet hij dat niet meer en zal hij wat zakken. Maar vacuumtrekken zie ik eigenlijk niet gebeuren. Het gas zit boven op de olie in de demper.

Verder na denkend:

Vraag mij af of het gas er wel uit kan, is het niet eerder de olie die er uit gaat waardoor de druk ook verlaagd in de demper.
Het gas vult de plaats op van de stang die uit de demper komt. Als er nu zoveel olie ontsnapt is dat de niet genoeg gas meer in de demper zit om de ruimte op te vullen kan de demper maar moeilijk uit elkaar trekken tov zijn rust toestand.
Hmm, als er meer en meer olie ontsnapt gaat hij idd vacuum trekken, maar dan verwacht je toch dat lucht de plaats inneemt van de olie ?

Re: Jona's E61 530i - update in progress...

Geplaatst: 13 jul 2016, 21:39
door Jonaserv
Oei, nu wordt het ingewikkeld... :duimen:

Geen idee eerlijk gezegd. Verlies van olie of verlies van gas zal gok ik ongeveer hetzelfde effect geven, waarbij ik verwacht dat bij verlies van olie de dempende werking ook snel achteruit gaat.

Daarnaast is iets luchtdicht (gasdicht) maken moeilijker dan iets waterdicht (oliedicht) maken

Dus ik gok dat het gas eerder gaat dan de olie. En zou je verlies van olie niet moeten zien? De oude schokbrekers waren kurkdroog. En de demping was juist knoephard in vergelijking met een standaard e60 waar ik ook wel eens in zit. Had best wel goede wegligging eigenlijk, maar achteraf wel erg oncomfortabel

Ik gok dus in mijn geval op gas, maar je kunt best gelijk hebben hoor, ik weet het echt niet zeker. Is er een schokbrekerdeskundige in de zaal :gekdoen: ?