Blauwe rook en olieverbruik
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 mei 2016, 18:59
Blauwe rook en olieverbruik
Hallo.
Ik heb een e46 320ci 2.2 uit 2001.
Hij heeft gigantisch veel olieverbruik minimaal een liter op de 1000km. Ik weet dat de klepstoters aan vervanging toe zijn ze tikken behoorlijk af en toe. Maar kan het zo zijn dat hij door de klepstoters ook olieverbruikt. Als ik gas intrap komt er een blauwe pluim uit mijn uitlaat. Met andere woorden als ik de klepstoters en seals vervang is het dat een grote kans dat het verdwenen is? Motor loopt verder prima . Mijn vraag is om te beslissen als er een vervangings motor in komt of deze mee door gaat.
En nog een vraag over totaal iets anders af en toe gaan mijn ramen niet een stukje omlaag als ik de deur los doe wat kan dit zijn?
Ik heb een e46 320ci 2.2 uit 2001.
Hij heeft gigantisch veel olieverbruik minimaal een liter op de 1000km. Ik weet dat de klepstoters aan vervanging toe zijn ze tikken behoorlijk af en toe. Maar kan het zo zijn dat hij door de klepstoters ook olieverbruikt. Als ik gas intrap komt er een blauwe pluim uit mijn uitlaat. Met andere woorden als ik de klepstoters en seals vervang is het dat een grote kans dat het verdwenen is? Motor loopt verder prima . Mijn vraag is om te beslissen als er een vervangings motor in komt of deze mee door gaat.
En nog een vraag over totaal iets anders af en toe gaan mijn ramen niet een stukje omlaag als ik de deur los doe wat kan dit zijn?
Re: Blauwe rook en olieverbruik
Ik denk niet dat het vervangen van de klepstoters en afdichtingen zo veel olieverbruik kan schelen, maar ik kan me vergissen... als de seals echt helemaal op zijn misschien...
Wat je zal kunnen proberen als een experiment om te kijken hoe goed de zuigerveren nog zijn, is eens bij draaiende motor voorzichtig de oliedeksel los halen. Je zal geen druk mogen voelen. Als de deksel als het ware omhoog schiet, dan is de motor op, en zal ik aan vervanging denken. De druk ontstaat namelijk door "blow-by" en komt door de CV naar de kleppendeksel. "Blow-by" betekend dat de zuigerveren niet meer goed afsluiten tegen de cilinderwand, en de druk hierdoor ontsnapt. Dat kan ook olieverbruik tot gevolg hebben.
Let wel, dat bij het openen van de deksel valse lucht getrokken wordt, en de motor hierdoor af kan slaan. Verder niet erg, maar laat hem niet lang met open deksel draaien. Je kan anders een motorstoring krijgen.
Een andere oorzaak voor blauwe rook en olieverbruik is een lekkende koppakking. Koppakking vervangen is een dure klus, maar minder erg als zuigerveren vervangen... kwestie van afwegen of het de moeite is om dat te doen.
Ik heb bij mijn E36 de koppakking laten vervangen, maar toen eenmaal de kop eraf was bleek dat er meer aan de hand was en heeft het me uiteindelijk nagenoeg een complete motorrevisie gekost. Een dure grap, maar hij rijd nu wel weer helemaal lekker. Achteraf gezien had ik misschien de motor kunnen vervangen voor minder geld... en nog met een upgrade van 2.0 naar 2.5...
Wat je zal kunnen proberen als een experiment om te kijken hoe goed de zuigerveren nog zijn, is eens bij draaiende motor voorzichtig de oliedeksel los halen. Je zal geen druk mogen voelen. Als de deksel als het ware omhoog schiet, dan is de motor op, en zal ik aan vervanging denken. De druk ontstaat namelijk door "blow-by" en komt door de CV naar de kleppendeksel. "Blow-by" betekend dat de zuigerveren niet meer goed afsluiten tegen de cilinderwand, en de druk hierdoor ontsnapt. Dat kan ook olieverbruik tot gevolg hebben.
Let wel, dat bij het openen van de deksel valse lucht getrokken wordt, en de motor hierdoor af kan slaan. Verder niet erg, maar laat hem niet lang met open deksel draaien. Je kan anders een motorstoring krijgen.
Een andere oorzaak voor blauwe rook en olieverbruik is een lekkende koppakking. Koppakking vervangen is een dure klus, maar minder erg als zuigerveren vervangen... kwestie van afwegen of het de moeite is om dat te doen.
Ik heb bij mijn E36 de koppakking laten vervangen, maar toen eenmaal de kop eraf was bleek dat er meer aan de hand was en heeft het me uiteindelijk nagenoeg een complete motorrevisie gekost. Een dure grap, maar hij rijd nu wel weer helemaal lekker. Achteraf gezien had ik misschien de motor kunnen vervangen voor minder geld... en nog met een upgrade van 2.0 naar 2.5...
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 mei 2016, 18:59
Re: Blauwe rook en olieverbruik
Ik heb al geprobeerd de oliedop er af te halen met lopende motor hij geeft hier geen druk uit. Ik kan alles zelf alleen als er teveel vervangen moet worden dacht ik ook aan een upgrade. De klepstoters moeten sowieso vervangen worden dus als de kans groot is dat ik meer moet vervangen ga ik liever na een grotere motor
-
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
- Locatie: Papekop
- Contacteer:
Re: Blauwe rook en olieverbruik
Kan ook je CCV zijn. hoe veel km staat er op het blok?
Re: Blauwe rook en olieverbruik
Klopt, ja. Als de CCV er helemaal doorheen is, doet de olieafscheider het niet meer en kan olie omhoog komen naar de inlaat... volgens mij is het dan niet zo'n goed idee om door te blijven rijden, toch?
Alles zelf kunnen (en de ruimte en gereedschap ervoor hebben) is wel een benijdenswaard luxe
Ik durf en kan een hoop, maar de kop eraf halen gaat nog over mijn pet (en mijn gereedschap)
Alles zelf kunnen (en de ruimte en gereedschap ervoor hebben) is wel een benijdenswaard luxe

Ik durf en kan een hoop, maar de kop eraf halen gaat nog over mijn pet (en mijn gereedschap)

Re: Blauwe rook en olieverbruik
Ik heb bij mijn E46 de klepseals laten vervangen had ook last van blauwe rook en hoog olie verbruik 1 liter op de 800 km. Gelukkig was dit bij mij wel de oorzaak rij nu al 3000 km rond zonder olieverbruik.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 mei 2016, 18:59
Re: Blauwe rook en olieverbruik
Er staat 270dkm op het blok. En ik heb zelf een brug met een goed gereedschap kistje. Heb vandaag de klepstoters vervangen en er komt geen blauwe pluim meer uit de uitlaat. Ik moet even op een langere tijd bekijken als het nu compleet weg is
Re: Blauwe rook en olieverbruik
Dat klinkt goed
Laat even weten of de olieverbruik ook helemaal weg is.

Laat even weten of de olieverbruik ook helemaal weg is.
Re: Blauwe rook en olieverbruik
Er is geen relatie tussen klepstoters en olieverbruik dus ik denk dat dit wishful thinking is. Olieverbruik komt door versleten zuigerveren/cilinderwanden, klepseals of een verstopte carter ventilatie.