E39 525 Touring 2002, de laatste weken.
Geplaatst: 04 jun 2016, 17:25
Eindelijk heeft mijn trouw vervoer een plaatsje in de show room sectie verdiend. Na jaren trouwe dienst stond ik voor de keuze, gaan we de ontstane trillingen (laten) wegwerken, of gaan we voor een vervanger. Toch maar voor het eerste gekozen, ondanks de 250.000 km die hij had gelopen toen de trillingen ontstonden. Dat was net nadat ik de automaat bij ZF in Dortmund had laten nakijken.
Beginnen bij het begin. Aangeschaft als vervanger van een E46 sedan, nadat we een nogal groot uitgevallen hond hadden uitgekozen. Jaarlijks rijden we ruim 20.000 km en de auto wordt dan ook niet gespaard.
Sinds eind 2008 rij ik op LPG en in die bijna 8 jaar 2 keer probleempjes gehad. Vorig jaar een lekkende injector en dit jaar een kapotte pomp. Tot zover de horror verhalen over LPG in een BMW.
Dan de zoektocht naar het verhelpen van de trillingen. Uiteraard eerst bandjes balanceren, velgen nakijken, wat anders er onder, weer laten balanceren, nee toch niet. Dan maar eens laten balanceren op zo'n Hunter ding. Tja, alles recht en rond en toch trillen, moet elders vandaan komen.
Okay, eerst maar even de versleten schokbrekers vervangen. Merk je wel heel goed, maar de trillingen waren er nog. Had niet anders verwacht, maar versleten schokbrekers zijn niet echt veilig.
Gestart met de voorzijde. Complete set voorwielophanging nieuw er onder en stabilisatorstang rubbers nieuw. Auto stuurt heerlijk, maar qua trillen niet echt succes.
Motorsteun rubbers, automaat ophangrubber, hardy schijf en tussenas lager laten vervangen. Niet echt succes.
Dan maar naar de achterkant. Sub frame rubbers en de bovenste draagarmen en fuseekogels achter vervangen. Auto voelt veel strakker aan en het trillen is wat minder, maar niet weg.
Nieuwe diagnose: Speling op de homokineet. Ja, dat was de grootste boosdoener. Nieuwe homokineet er in en voor 90-95% rust in de auto, nu nog in het hoofd.
In de tussentijd de remschijven voor een keer laten afdraaien. Krom zoals zo velen van ons meemaken.
Auto nog een keer goed laten nakijken op rechte achterassen etc, maar alles dik in orde. Zit het dan toch in het hoofd?
Dan lees ik hier van de week dat er een bepaald bandenmerk is dat, zeker als ze wat ouder zijn, de eigenschap hebben dat ze na stilstand wat ei-vormig zijn de eerste kilometers. Ga ik toch denken dat het misschien niet in het hoofd zit. Vanmorgen de proef op de som genomen en een paar nieuwe bandjes laten monteren. Vreugde al om. Wat een rust.
Tussendoor ook nog wat andere dingetjes laten vervangen. Een keer naar het Westland gereden om de Vanos te laten reviseren, waarbij tevens de radiator werd vervangen omdat die het had begeven.
Inmiddels zijn er aan de voorwielen ook nieuwe remschijven en keramische blokjes gemonteerd. De BMW specialist uit Franeker zegt dat je zo kromme schijven kunt voorkomen, want het afdraaien hielp maar heel even.
Verder heb ik de oude stoffen sportstoelen (die een beetje schimmel begonnen te vertonen) vervangen door lederen comfort zetels. Helaas zaten daar geen portier bekledingen bij, dus ben ik nog op zoek naar zwarte lederen türpappen, liefst met zonne rollos er in (heeft de mijne nu ook). Hoewel dat laatste na gisteren ook wat minder noodzakelijk is geworden. De hond is inmiddels, voor zijn grootte, begonnen aan zijn oude dag. Met de zomer op komst hebben we gisteren de ramen laten tinten. Voor de B stijl zit folie waardoor er nog 60% licht wordt doorgelaten en daar achter zit folie die 30% licht door laat en, nog belangrijker, ruim 50% van de warmte tegen houdt. Dat vindt de hond wel fijn denk ik.
Wat binnenkort nog gaat gebeuren is het vervangen van de carterventilatie en het verhelpen van het zweten van het differentieel. Verder nog wat hard plastic vernieuwen, want dat breekt al af als je er naar kijkt. Voor de winter wil ik nog wat draadjes hebben getrokken om de stoelverwarming aan te sluiten. Schakelkastje voor de middenconsole heb ik inmiddels, maar ik zie er een beetje tegen op om de auto af te breken. 2 hele grote linker handen hier.
Nog 1 irritant ding waar ik niet achter kan komen en ook de jongens in Franeker niet is een bonkig geluid aan de linker kant als ik over asymmetrische drempels rijd. Het lijkt vanaf de B stijl te komen of vanuit het linker achterportier. Grrr, ook daar komen we wel achter, maar irritant is het wel als je er op gaat letten.
Pff, heel verhaal. Inmiddels wel weer een blije rijder .
Beginnen bij het begin. Aangeschaft als vervanger van een E46 sedan, nadat we een nogal groot uitgevallen hond hadden uitgekozen. Jaarlijks rijden we ruim 20.000 km en de auto wordt dan ook niet gespaard.
Sinds eind 2008 rij ik op LPG en in die bijna 8 jaar 2 keer probleempjes gehad. Vorig jaar een lekkende injector en dit jaar een kapotte pomp. Tot zover de horror verhalen over LPG in een BMW.
Dan de zoektocht naar het verhelpen van de trillingen. Uiteraard eerst bandjes balanceren, velgen nakijken, wat anders er onder, weer laten balanceren, nee toch niet. Dan maar eens laten balanceren op zo'n Hunter ding. Tja, alles recht en rond en toch trillen, moet elders vandaan komen.
Okay, eerst maar even de versleten schokbrekers vervangen. Merk je wel heel goed, maar de trillingen waren er nog. Had niet anders verwacht, maar versleten schokbrekers zijn niet echt veilig.
Gestart met de voorzijde. Complete set voorwielophanging nieuw er onder en stabilisatorstang rubbers nieuw. Auto stuurt heerlijk, maar qua trillen niet echt succes.
Motorsteun rubbers, automaat ophangrubber, hardy schijf en tussenas lager laten vervangen. Niet echt succes.
Dan maar naar de achterkant. Sub frame rubbers en de bovenste draagarmen en fuseekogels achter vervangen. Auto voelt veel strakker aan en het trillen is wat minder, maar niet weg.
Nieuwe diagnose: Speling op de homokineet. Ja, dat was de grootste boosdoener. Nieuwe homokineet er in en voor 90-95% rust in de auto, nu nog in het hoofd.
In de tussentijd de remschijven voor een keer laten afdraaien. Krom zoals zo velen van ons meemaken.
Auto nog een keer goed laten nakijken op rechte achterassen etc, maar alles dik in orde. Zit het dan toch in het hoofd?
Dan lees ik hier van de week dat er een bepaald bandenmerk is dat, zeker als ze wat ouder zijn, de eigenschap hebben dat ze na stilstand wat ei-vormig zijn de eerste kilometers. Ga ik toch denken dat het misschien niet in het hoofd zit. Vanmorgen de proef op de som genomen en een paar nieuwe bandjes laten monteren. Vreugde al om. Wat een rust.
Tussendoor ook nog wat andere dingetjes laten vervangen. Een keer naar het Westland gereden om de Vanos te laten reviseren, waarbij tevens de radiator werd vervangen omdat die het had begeven.
Inmiddels zijn er aan de voorwielen ook nieuwe remschijven en keramische blokjes gemonteerd. De BMW specialist uit Franeker zegt dat je zo kromme schijven kunt voorkomen, want het afdraaien hielp maar heel even.
Verder heb ik de oude stoffen sportstoelen (die een beetje schimmel begonnen te vertonen) vervangen door lederen comfort zetels. Helaas zaten daar geen portier bekledingen bij, dus ben ik nog op zoek naar zwarte lederen türpappen, liefst met zonne rollos er in (heeft de mijne nu ook). Hoewel dat laatste na gisteren ook wat minder noodzakelijk is geworden. De hond is inmiddels, voor zijn grootte, begonnen aan zijn oude dag. Met de zomer op komst hebben we gisteren de ramen laten tinten. Voor de B stijl zit folie waardoor er nog 60% licht wordt doorgelaten en daar achter zit folie die 30% licht door laat en, nog belangrijker, ruim 50% van de warmte tegen houdt. Dat vindt de hond wel fijn denk ik.
Wat binnenkort nog gaat gebeuren is het vervangen van de carterventilatie en het verhelpen van het zweten van het differentieel. Verder nog wat hard plastic vernieuwen, want dat breekt al af als je er naar kijkt. Voor de winter wil ik nog wat draadjes hebben getrokken om de stoelverwarming aan te sluiten. Schakelkastje voor de middenconsole heb ik inmiddels, maar ik zie er een beetje tegen op om de auto af te breken. 2 hele grote linker handen hier.
Nog 1 irritant ding waar ik niet achter kan komen en ook de jongens in Franeker niet is een bonkig geluid aan de linker kant als ik over asymmetrische drempels rijd. Het lijkt vanaf de B stijl te komen of vanuit het linker achterportier. Grrr, ook daar komen we wel achter, maar irritant is het wel als je er op gaat letten.
Pff, heel verhaal. Inmiddels wel weer een blije rijder .