Turbo hoont en roetfilter melding

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Turbo hoont en roetfilter melding

Bericht door malle pietje » 05 jun 2016, 13:54

Gisteren viel me op dat onze 320d turbo hoont. Ondertussen krijgen we bij vrijwel iedere rit de roetfilter foutmelding in t display. Betekent dit dat de tegendruk van de roetfilter te hoog is en daardoor de turbo zn druk niet kwijt kan? Het honen is uit het niets ontstaan, daarvoor hoorde je helemaal niks.

Is de turbo al overleden of is het slechts de tegendruk die het honen veroorzaakt?

Maar zsm de roetfilter er tussenuit laten halen.

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Turbo hoont en roetfilter melding

Bericht door malle pietje » 05 jun 2016, 18:59

Na zo een uurtje of 2 gegoogled te hebben, te meer de vraag: ik heb geen foutmelding gekregen (net uitgelezen) van een te hoge tegendruk. Als de turbo hoont door een te hoge tegendruk, zou ik dan niet zo'n melding gehad moeten hebben?

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Turbo hoont en roetfilter melding

Bericht door malle pietje » 07 jun 2016, 19:53

Nou, hoge woord is er uit. Heb m dagelijks nodig, wilde er niet meer mee rijden en moest dus direct actie ondernemen. Heb hem bij Carrec in Soesterberg gebracht om t roetfilter te laten verwijderen. Die constateerden dat de turbo ook op sterven na dood was. Enorm veel speling op het asje. Ofwel, hopsa in 1 keer beide onderdelen vervangen en een gigantische stapel euro's kwijt.

Hopelijk is t onderhoud voor komend jaar (of langer) even minimaal -_-

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Turbo hoont en roetfilter melding

Bericht door h3b » 07 jun 2016, 20:15

Ken het gevoel. Kort na het verwijderen van mijn roetfilter en het laten chippen is de turbo kapot gegaan en ook de koppeling (2massa vliegwiel defect). Een en ander zat er aan te komen qua kilometerstand dus niet heel raar, maar de timing was klote.
Je hebt voor de beste optie gekozen om hem te laten maken. Die euro's ben je snel genoeg weer vergeten als je auto het weer doet zoals die het moet doen. Lekker genieten als je beamer weer terug is.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2909
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Turbo hoont en roetfilter melding

Bericht door Source » 07 jun 2016, 23:49

Wat is "hoont" :s
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Turbo hoont en roetfilter melding

Bericht door malle pietje » 08 jun 2016, 08:51

Hopelijk heb je gelijk. Hoewel de berg euro's wel erg hoog is (bijna 2 mille) in tijden van verbouwing aan een huis.
Ik had nog de optie om de turbo te laten voor wat het was, maar een snelle belronde leerde me dat de prijzen van een gereviseerde turbo redelijk hetzelfde zijn en het me met de roetfilter er al uit flink wat arbeidsuren zou schelen.

Honen is huilen met het toerental mee. Onmiskenbaar voor een turbo met teveel speling op de as.

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: Turbo hoont en roetfilter melding

Bericht door Patrickk » 08 jun 2016, 10:34

Source schreef:Wat is "hoont" :s
+1

edit, het staat er al.
Honen is volgens mij wat anders en heeft jou geluid een andere benaming?
Maakt niet uit, het rijd weer goed!
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Turbo hoont en roetfilter melding

Bericht door malle pietje » 08 jun 2016, 13:36

Misschien was de woordkeuze niet lekker, en was 'huilen' passender geweest, zowel als referentie als het resultaat :whistle:

In ieder geval is hij, naar verluid vanmiddag klaar, de software werkte niet mee dus het duurde langer, maar zouden we vanavond weer een lekker rijdende auto zonder foutmeldingen moeten hebben.

330deetje
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 okt 2011, 22:54

Re: Turbo hoont en roetfilter melding

Bericht door 330deetje » 11 jun 2016, 16:48

h3b schreef:Ken het gevoel. Kort na het verwijderen van mijn roetfilter en het laten chippen is de turbo kapot gegaan en ook de koppeling (2massa vliegwiel defect). Een en ander zat er aan te komen qua kilometerstand dus niet heel raar, maar de timing was klote.
Je hebt voor de beste optie gekozen om hem te laten maken. Die euro's ben je snel genoeg weer vergeten als je auto het weer doet zoals die het moet doen. Lekker genieten als je beamer weer terug is.
Wellicht was de tuning van invloed?

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Turbo hoont en roetfilter melding

Bericht door Quadrantz » 11 jun 2016, 21:41

2K vind ik wel erg veel voor roetfilter verwijderen en een nieuwe turbo. Ok een nieuwe turbo is niet goedkoop maar het roetfilter verwijderen valt volgens mij wel mee (nieuwe roetfilter is daarentegen wel weer een flinke berg geld!).

Hopelijk is het weer snel Freude am Fahren :)

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Turbo hoont en roetfilter melding

Bericht door h3b » 12 jun 2016, 15:42

330deetje schreef:Wellicht was de tuning van invloed?
Niet echt. De turbo was overleden doordat de vorige eigenaar te lang is doorgereden met te oude olie. Bewijs hiervoor had het bedrijf aangeleverd die de turbo heeft gereviseerd. Om dit op te lossen is de motor 2x geflushed, om zeker te zijn dat alles rotzooi eruit kwam. 2e flush, 1500km na 1e flush, was mogelijk niet eens nodig geweest gezien het feit dat er toen nauwelijks nog verontreinigingen inzat. Olievebruik is overigens na de 2e flushes nog nihil, kan het verbruik in ieder geval niet zien op de peilstok. En de koppeling zat er al 9 jaar in en met 155.000km gaat het 2massa vliegiwiel ook wel eens stuk. Wat mij betreft staat dit dus los van de tuning.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”