Pagina 1 van 1

E46 320i Touring M-Tech II

Geplaatst: 15 jun 2016, 21:37
door Vinnie74
Hi forum,

Ik ben al een tijdje actief hier, maar de fotos van mn BMW ontbraken nog. Bij dezen.

Afbeelding

Afbeelding

-V.

Re: E46 320i Touring M-Tech II

Geplaatst: 16 jun 2016, 12:29
door Jeremy
Zoals al gezegd, mooie touring! Heb je er nog plannen mee, buitenom de minpuntjes aanpakken?

Groetjes,
Jeremy

Re: E46 320i Touring M-Tech II

Geplaatst: 16 jun 2016, 12:54
door Vinnie74
Nou, op het eerste gezicht ziet ie er prima uit, maar rondom zit er helaas wel schade. Maar niets dat niet verholpen kan worden.

Hiervoor reed ik een Mercedes E280 station uit 1995. Ook automaat. Fijne wagen! Maar toch wilde ik iets kleiners, wel Duits en een 6-pitter. Dus heb de touring begin dit jaar uit Berlijn opgehaald. Ben er op op goed geluk naartoe gevlogen en dezelfde dag weer meer terug gereden. Achteraf bleek er nog wel wat onderhoud gepleegd te moeten worden:

-Uitlijnen/balanceren
-Vanos revisie (bij PMotorsport. Aanrader!!)
-Carteronluchting plus slangen vervangen

De teller staat op 155K (bij 148K gekocht). Het blok (M54B22) loopt als een zonnetje. Mooi soepel. Maar ik vind dat ie nog steeds wat veel olie verbruikt (1/1000 ongeveer). BMW zegt dat ie dat mag verbruiken, maar toch lijkt het me te veel. Ik rijd normaal. Hij rookt overigens niet. Geen pluim na stationair in ieder geval. En er zijn geen foutcodes. Niet één. Ik ben nu het eea aan het uitsluiten om erachter komen wat het euvel is. Carterontlucting dus al gedaan. Ook net geflusht en weer 5W30 van Castrol erin. Volgende week testen of er toch ergens valse lucht bij komt. Als iemand me daar nog tips voor kan geven, graag! Ik weet ongeveer wel wat de zwakke plekken zijn, maar toch. Klepsteel rubbers vervangen is ook n optie, maar omdat ie niet echt rookt denk ik dat het dat niet is. Uiteindelijk zou het kunnen zijn dat toch de zuigerveren aan de beurt zijn. Maar dat hoop ik niet. We zullen zien.

En oh ja, wat is een normaal gemiddeld verbruik met dit blok? Ik rij korte stukjes, maar ook geregeld 50k op de snelweg. Nu kom ik uit op ongeveer 12 liter per 100 km. Is dat niet wat veel?

Tot zover. Ik lees graag jullie reacties.

Re: E46 320i Touring M-Tech II

Geplaatst: 16 jun 2016, 15:21
door Mr._T-Rex
Leuke touring :)

De 6 pitters verbruiken inderdaad wel vaker wat olie. BMW raad wel nog steeds 5W30 aan, maar 5W40 kan dan vaak wel uitkomst bieden (dikker op hogere temperaturen).

Mijn 328i verbruikte ook redelijk wat, maar altijd als ik wat meer had doorgereden (lees: op hogere temperaturen was de olie zo dun dat er wat meer langs de zuigerveren ging en verbrand werd).

De 330i ook wel, maar die staan er sowieso om bekend. Misschien geldt dat wel voor alle M54's

Re: E46 320i Touring M-Tech II

Geplaatst: 16 jun 2016, 16:43
door Jeremy
Wat Jordy zegt kan ik bevestigen. Mijn E46, ook met een M54, maar dan de 2,5L gebruikte een litertje op +/- 5000km net na de wissel en een liter op +/- 3000km naar mate de kilometers op de olie vorderde. Dit was overigens met Castrol Magnatec 5W40, op 5W30 was het nog wel meer denk ik. Geen idee waar het 'm exact in zit overigens, maar dat de M54 meer verbruikt dan z'n voorganger (M52tu) is algemeen bekend.

Qua verbruik denk ik dat dat komt door de automaat. Mijn 320ci automaat verbruikte ook zoiets, maar moet wel zeggen dat ik op de snelweg meer rond de 8,5 a 9 liter zat. Mijn 325ci was al een litertje of 2 zuiniger in de stad, maar m'n 130i en huidige E90 330i spannen de kroon, daar reed en rij ik makkelijk 1 op 13 à 14 mee. Bizar als je erover nadenkt dat ik qua vermogen alleen maar vooruit ging...

Re: E46 320i Touring M-Tech II

Geplaatst: 20 jun 2016, 21:27
door martinus83
Dat kan goed 1 of meerder oorzaken hebben dat olie verbruik.
Ik verbruik(te?) 1 liter op 10.000 km (330d 2004), oftewel niks aan de hand..
M'n Swirl flaps lekte olie, niet veel maar toch, die zijn er nu uit, of dat scheelt moet blijken.