Pagina 1 van 1
Tik in motor 320i M50b20 non-vanos 04/1992
Geplaatst: 17 jun 2016, 10:05
door Luti
Hallo allemaal,
Zoals ik in mijn voorsteltopic al had aangegeven, tikt mijn motor.
Ik vind dit echt heel erg jammer en wil het zo snel mogelijk verholpen hebben (of de geruststelling dat het geen kwaad kan) want voor de rest is dit een e36 waar ik nog heel lang plezier van denk te hebben, hij is namelijk helemaal hard (op een plek na die na oplossing van deze tik wordt behandeld) en de versnellingsbak voelt heerlijk. Daarnaast heeft hij 156k gelopen (iets wat niets wil zeggen natuurlijk) en is er tot 135k historie van de auto.
Wat ik al heb gedaan, in samenspraak met mijn dealer:
- Forteerbij , half uurtje gereden, olie en filter vervangen
- Met warme motor 3 min op 3k rpm
Ik dacht dat het de kleppenstoters waren maar ik vind het zo gek dat de tik zo onregelmatig is. Hij speelt op, gaat weer weg, speelt weer op etc. etc. Als hij tikt en ik trek (rustig op) gaat hij sneller meetikken totdat de tik op een gegeven moment weer wegvalt.
Hieronder twee filmpjes:
https://youtu.be/meC2V2O9DvI
https://youtu.be/Z1YqN4j0FFw
Harstikke bedankt voor jullie moeite alvast. Ik heb meerdere internetfora afgezocht en ben het overzicht kwijt wat nu te doen. Ik ben zelf geen monteur helaas dus als iemand een persoon kent in de omgeving Eindhoven (of Noord-Brabant) die mij verder kan helpen zou dat super zijn!
Groeten
Re: Tik in motor 320i M50b20 non-vanos 04/1992
Geplaatst: 17 jun 2016, 15:40
door Sjeppie
is het ook bij een koude motor of alleen bij een warme?
aan welke kant van het blok komt het, uitlaat- of inlaat kant boven of onder?
Re: Tik in motor 320i M50b20 non-vanos 04/1992
Geplaatst: 17 jun 2016, 16:29
door Luti
Het is zowel bij warm als koude motor en ik kan niet echt zonder hulpmiddelen achterhalen of het nou de inlaat of de uitlaat kant is. Daar is mijn oor denk ik niet goed genoeg voor!
Net weer een stukje gereden, bij genoeg toeren is de tik weg, of hoor ik hem iig niet meer. Als ik dan weer voor een stoplicht rol begint het weer, en gaat het weer weg als ik genoeg toeren maak.
Re: Tik in motor 320i M50b20 non-vanos 04/1992
Geplaatst: 17 jun 2016, 21:37
door Sjeppie
klinkt namelijk beetje het zelfde als de tik die ik heb en ik vermoed scheur in uitlaatspruitstuk of de pakking daar van. alleen is het bij mij constant en gaat het niet weg, daarnaast hoor je bij mij duidelijk dat het aan uitlaat kant zit
Je kan even naar je spruitstuk kijken of er ergens duidelijk een scheur zit oid.
Ik moet het zelf nog gaan onderzoeken dus durf het nog niet te zeggen. als hij geen moeite heeft met aanslaan is het iig geen kromme klep oid
Re: Tik in motor 320i M50b20 non-vanos 04/1992
Geplaatst: 18 jun 2016, 08:14
door Luti
Bedankt voor de reactie!
Ik ga er snel weer naar kijken en hopelijk weet ik in mijn volgende reactie meer
Re: Tik in motor 320i M50b20 non-vanos 04/1992
Geplaatst: 18 jun 2016, 14:16
door BMWf20 2.0d
Klink in mijn oren als iets dat meedraait met het blok, een poelie, dynamo, kettingspanners oid.
Wordt het geluid harder als je aan de voorkant van het blok luistert??
Dat de tik wegvalt heeft gewoon te maken de verhoogde frequentie bij meer toeren.
Re: Tik in motor 320i M50b20 non-vanos 04/1992
Geplaatst: 19 jun 2016, 08:27
door Luti
De multiriem piept soms inderdaad, wellicht dat ik daar eerst naar moet kijken dan.
https://www.youtube.com/watch?v=meC2V2O9DvI In dit filmpje rond de 30sec kun je denk ik horen waar het geluid het hardste is.
Re: Tik in motor 320i M50b20 non-vanos 04/1992
Geplaatst: 19 jun 2016, 09:56
door Sjeppie
ik blijf ook nog even mee plakken want nu dat ik het nog een keer beluister is de tik exact het zelfde als de mijne.
Re: Tik in motor 320i M50b20 non-vanos 04/1992
Geplaatst: 19 jun 2016, 10:22
door BmwE36Touring
Heb je inmiddels al alles nagekeken wat er aangegeven werd?
Als je aan de bijrijderskant van de motor staat (dus vanaf ong. 30 sec) hoor je de tik het hardst.
Alle slangen nagekeken die ook maar iets met lucht te maken hebben?
Komt zeker bij de uitlaat kant van de motor vandaan. Misschien alles nalopen met vastdraaien?
Re: Tik in motor 320i M50b20 non-vanos 04/1992
Geplaatst: 19 jun 2016, 17:01
door Luti
Dank voor de input
Dinsdag komen een aantal stukken gereedschap binnen dat ik nodig zal hebben voor de BMW (goede doppenset en momentsleutel), dan ga ik eens goed kijken of ik iets kan achterhalen bij de uitlaat spruitstukken of kabels. Tevens was ik van plan mijn bougies te vervangen aangezien ik niet weet wanneer dat voor het laatst is gedaan.
Nog een vraagje: Mijn BMW heeft verschillende injectoren... Viel mij op toen ik de plastic kap er gisteren af had gehaald om het geluid beter te kunnen opsporen (tot mijn spijt). Is dit erg?
Zie foto:
Re: Tik in motor 320i M50b20 non-vanos 04/1992
Geplaatst: 19 jun 2016, 17:09
door Sjeppie
Dat zijn je bobine's en nee maakt niet zo erg uit. waarschijnlijk zijn er een paar overleden, en toen vervangen. wees er wel rustig mee als je ze er uit haalt en zet er even met een marker op welke van welke cilinder komt. vanaf de voorbumper ga je van cilinder 1 tot 6 (dat is de achterste tegen je schutbord)
Re: Tik in motor 320i M50b20 non-vanos 04/1992
Geplaatst: 19 jun 2016, 18:15
door Luti
Oh, bobines, sorry, zo veel weet ik er dus vanaf haha.
Zodra ik begin in de motor zal ik alles vastleggen op foto en markeren e.d.. Ik denk dat ik dan tezamen met m'n Bentley gids, YouTube, heel veel geduld en veel goede zin een eind moet komen
Re: Tik in motor 320i M50b20 non-vanos 04/1992
Geplaatst: 20 jun 2016, 18:03
door Maan
Dit heb ik met een oude M52 gehad. Ineens tikken, en paar min later muisstil. Er zit een scheur in 1 van je kleppen. Als er genoeg olie tussenkomt geeft hij voldoende druk en is de tik weg. Olie er tussen uit, en hij begint te tikken, schudden etc.
Doe maar eens een compressietest.
Re: Tik in motor 320i M50b20 non-vanos 04/1992
Geplaatst: 20 jun 2016, 18:55
door Luti
Hmm dat klinkt niet zo best Maan!
Mijn idee was om met deze auto te gaan leren sleutelen. Heb dit altijd al willen leren en nooit de stap durven zetten met het gewoon doen. Heb heel het internet al afgestruind met mijn probleem en kennelijk zijn tikkende BMW's niet zeldzaam.
Mijn plan was om morgen/woensdag de luchtslangen, spruitstuk e.d. op lekkages te controleren en zoveel mogelijk andere kleine dingen die de tik kunnen veroorzaken weg te kunnen strepen.
Zie namelijk de hydraulische stoters ook nogal vaak terugkomen m.b.t. tot dit probleem. Al de nodige filmpjes gekeken over hoe dit te verhelpen. Ziet er ingrijpend uit maar mits ik geduldig en gestructureerd te werk ga (labelen e.d.) moet het vervangen van de hydraulische klepstoters zelfs voor mij als leek te doen zijn. Die stoters zijn prijzig (waarom 24 gvd
). Is het zo dat ik als ik hier dan toch mee bezig ben ik meteen de kleppen kan controleren? Lijkt mij dat dit via de kleppendeksel moet kunnen, toch?
Ik hoor vooralsnog vooral veel mensen om mij heen die zich afvragen waar ik me toch in godsnaam druk om maak en waarom ik gewoon niet goed de olie blijf verversen en lekker doortuf, maar zo zit ik niet in elkaar haha. Ook al heb ik een 24 jaar oude auto gekocht, ik wil graag dat hij goed werkt en dat ik geen kapotgereden motor op mijn geweten heb, zeker geen BMW!
Nogmaals bedankt voor de input allen, ik ga er snel mee verder als ik wat gereedschap binnen heb!