Pagina 1 van 1
520i 2.2 oppeppen
Geplaatst: 23 jun 2016, 21:09
door chriszeh
Hallo heren,
Ik heb een mooie blauwe 520i 2.2 handbak auto. De auto heeft eigenlijk wel redelijk pit (9 sec naar 100) maar toch vraag ik me af of er betaalbare "upgrades" zijn die het vermogen (170pk nu dus) nog iets doen stijgen.
Heeft het bijvoorbeeld nut om de auto te laten chippen? Als ik op verschillende tuning sites kijk dan claimen ze de auto tot 185pk te kunnen chippen, wat dus bijna een standaard 525i zou zijn. Is dit ook echt haalbaar of is het te optimistisch? Ook ben ik benieuwd naar jullie bevindingen over andere betaalbare, elegante mods. Cold air intakes, uitlaat systemen, krukkenassen, etc.
Kortom, welke betaalbare aanpassingen hebben het meeste nut?
Merci,
Chris
Re: 520i 2.2 oppeppen
Geplaatst: 24 jun 2016, 08:44
door elrenegado
de kosten om een benzine versie meer als 20 a 30 pk erbij te laten krijgen liggen zo hoog dat je beter een 528i of 530 kan kopen.
Re: 520i 2.2 oppeppen
Geplaatst: 24 jun 2016, 10:43
door BartS
Er zijn niet veel upgrades die het waard zijn.
Als je echt meer vermogen wil zou je richting supercharger of turbo moeten maar dat kan je dan weer beter doen op de 3 liter.
M50B25 inlaat mod kan wellicht wat opleveren en Schmiedmann Spaghetti spruitstukken maar die 2 mods gecombineerd kom je misschien op 20pk extra uit en dan ben je een goeie 1500 euro verder.
Re: 520i 2.2 oppeppen
Geplaatst: 24 jun 2016, 14:22
door chriszeh
Een handgeschakelde 525/28/30 vinden in Nederland is bijna onmogelijk. Een automaat in de e39 haalt het verbruik en prestaties zo omlaag dat het nutteloos is. Zo jammer trouwens dat de 540i niet in Nederland te vinden is met een handgeschakelde bak. Vind de e39 veel mooier dan een e60.
Niemand die chip tuning aanraad? 15pk is toch 15pk tenslotte.
Re: 520i 2.2 oppeppen
Geplaatst: 24 jun 2016, 14:26
door matheeuwissen
Het enige waar je dit gaat merken is misschien 0,1 seconde sneller optrekken omdat je portemonnee lichter is. Gewoon niet doen
Re: 520i 2.2 oppeppen
Geplaatst: 24 jun 2016, 15:15
door niels 323i
een m5 kopen
met chippen ga je nooit 15 pk halen zeker niet als de motor geen turbo heeft.
en 15 pk ga ook niet echt merken met zo een zware auto
Re: 520i 2.2 oppeppen
Geplaatst: 24 jun 2016, 16:33
door BartS
Een handgeschakelde E39 vind je niet snel in NL nee. Ik zelf heb een 525 handgeschakeld. Ik kijk af en toe wel eens op autoscout en dergelijke. Ze zijn er wel maar je komt ze niet vaak tegen. In Duitsland al een stuk meer.
De reden dat je geen E39 handgeschakeld met V8 vind komt omdat de V8 modellen nooit geleverd zijn met handbak in NL.
Re: 520i 2.2 oppeppen
Geplaatst: 24 jun 2016, 19:36
door Sharif
Hoi,
Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een E39. Heb gisteren proefgereden in een 528i automaat uit 1999. Helaas was de motor niet echt helemaal in orde, naar mijn idee.
Hier staat er nog eentje in Duitsland, een 528i handgeschakeld. Staat in Weeze, zeg een km of 30 van Venlo.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=1
Heb die gast al gesproken. Heeft 180.000 km op de teller en heeft boekjes tot en met 60,000 km.
Ik wil geen handgeschakelde, maar degene die een handgeschakelde misschien wil ?
Ik zie heel veel 520i te koop staan (ook de 2.2 l versies), maar ik ben bang dat die juist te traag zijn voor mij.
Vandaar dat ik ook alleen maar zoek op 525i / 528i / 530i.
Re: 520i 2.2 oppeppen
Geplaatst: 24 jun 2016, 22:15
door chriszeh
In andere woorden die 15pk, als je die al kan verwachten merk je niet?
Hier kan je een voorbeeld zien van een aanbieding wat betreft chiptuning
http://www.chipmeister.nl/chiptuning/bm ... 0i-170-pk/
De vroege e60 520i heeft dezelfde motor als die van mij.
Mijn vader heeft een 2.0 520i 150pk met enkele vanos, en daar is toch wel een aardig verschil te merken met die van mij. Ik denk dat ik eerder voor een 530/35/40i zou gaan als volgende auto. Maar het lijkt me wel een heel avontuur om te importeren.
Re: 520i 2.2 oppeppen
Geplaatst: 24 jun 2016, 22:34
door chriszeh
Sharif schreef:Hoi,
Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een E39. Heb gisteren proefgereden in een 528i automaat uit 1999. Helaas was de motor niet echt helemaal in orde, naar mijn idee.
Hier staat er nog eentje in Duitsland, een 528i handgeschakeld. Staat in Weeze, zeg een km of 30 van Venlo.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=1
Heb die gast al gesproken. Heeft 180.000 km op de teller en heeft boekjes tot en met 60,000 km.
Ik wil geen handgeschakelde, maar degene die een handgeschakelde misschien wil ?
Ik zie heel veel 520i te koop staan (ook de 2.2 l versies), maar ik ben bang dat die juist te traag zijn voor mij.
Vandaar dat ik ook alleen maar zoek op 525i / 528i / 530i.
Mooie auto, maar ik denk niet dat een -28 die moeite waard is voor mij. Een automaat icm. een 2.2 is okay maar ook niet echt geweldig, vooral omdat automaten uit die tijd toch wel een grote compromis waren t.o.v. een handbak.
Re: 520i 2.2 oppeppen
Geplaatst: 25 jun 2016, 08:01
door niels 323i
ik zou die 500,- euro in mijn zak houden en die bij een eventuele andere auto steken.
Re: 520i 2.2 oppeppen
Geplaatst: 25 jun 2016, 10:13
door elrenegado
als de auto in nl niet te vinden is, dan importeer je er toch 1....
in dld zijn ze veel voordeliger.... en de bpm van een 15 jaar oude auto is maar een paar 100 euro... (voor mijn 530d uit 2001 was het 364,-)
Re: 520i 2.2 oppeppen
Geplaatst: 27 jun 2016, 08:35
door chriszeh
elrenegado schreef:als de auto in nl niet te vinden is, dan importeer je er toch 1....
in dld zijn ze veel voordeliger.... en de bpm van een 15 jaar oude auto is maar een paar 100 euro... (voor mijn 530d uit 2001 was het 364,-)
Hioeveel auto's in DL had je bezocht of was het gelijk raak?
Re: 520i 2.2 oppeppen
Geplaatst: 27 jun 2016, 20:19
door FrankB
chriszeh schreef:
...
Kortom, welke betaalbare aanpassingen hebben het meeste nut?
...
"betaalbaar" is natuurlijk een relatief begrip
Het chippen van een standaard M52 motor heeft weinig nut, maar dat is min of meer al gezegd hierboven.
Simpele modificaties zijn bijvoorbeeld lichtere poelies en vervangen van de viscofan door een elektrische fan. Dit zorgt voor aanzienlijk minder weerstand op de krukas en dus betere motor respons.
Andere nokkenassen, groter inlaatspruitstuk, spaghetti uitlaatspruitstuk, en aanpassing aan de kop (flowen) levert ook wel wat winst maar is weer een klasse duurder.
De stap daarna: Drukvulling..dus een turbo of compressor.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb er wel eens wat over gelezen op de diverse BMW forums en de Eaton superchargers (compressors) schijnen betrouwbaar te zijn en veel vermogenswinst op te leveren.
Al met al is het allemaal erg kostbaar en je moet jezelf afvragen of het de moeite waard is.
een 540i kopen kan altijd, maar je went vanzelf weer aan het vermogen en dan wil je weer meer..
Re: 520i 2.2 oppeppen
Geplaatst: 06 jul 2016, 19:41
door chriszeh
FrankB schreef:chriszeh schreef:
...
Kortom, welke betaalbare aanpassingen hebben het meeste nut?
...
"betaalbaar" is natuurlijk een relatief begrip
Het chippen van een standaard M52 motor heeft weinig nut, maar dat is min of meer al gezegd hierboven.
Simpele modificaties zijn bijvoorbeeld lichtere poelies en vervangen van de viscofan door een elektrische fan. Dit zorgt voor aanzienlijk minder weerstand op de krukas en dus betere motor respons.
Andere nokkenassen, groter inlaatspruitstuk, spaghetti uitlaatspruitstuk, en aanpassing aan de kop (flowen) levert ook wel wat winst maar is weer een klasse duurder.
De stap daarna: Drukvulling..dus een turbo of compressor.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb er wel eens wat over gelezen op de diverse BMW forums en de Eaton superchargers (compressors) schijnen betrouwbaar te zijn en veel vermogenswinst op te leveren.
Al met al is het allemaal erg kostbaar en je moet jezelf afvragen of het de moeite waard is.
een 540i kopen kan altijd, maar je went vanzelf weer aan het vermogen en dan wil je weer meer..
Mooie post! Welke van deze mods heb je zelf aan je auto gedaan?