mysterieus lek go or no-go

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
gogether
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2016, 21:01

mysterieus lek go or no-go

Bericht door gogether » 05 jul 2016, 21:23

Dag,

Twee weken geleden begon m'n E46 (2005) koelvloeistof te verliezen. Afspraak gemaakt met garage maar dat moest nog even wachten. Verlies was niet groot dus voor en tijdens de ritten gecontroleerd en bijgevuld. Verlies koelvloeistof trad alleen op tijdens rijden. Na stilstand lag er de volgende dag geen plas oid. Soms ging het lampje van 'laag peil' tijdens de rit ook weer voor lange tijd uit.

Op de fatale dag onderweg naar Eindhoven was het op het ene moment nog ok met de temperatuur waarna ik vervolgens vrij plotseling compressie begon te verliezen, ik keek meteen naar de temp meter en die stond in de hoek. Zelfde seconde achteruitkijkspiegel en lichtblauwe-witte rook. Meteen de vluchtstrook ingestuurd en motor af.
Dit alles in niet meer dan 30 seconden. Stond weliswaar 600 m van een tankstation maar toch de Anwb gebeld. Auto weg laten slepen naar garage BMW dealer.

Eerste diagnose zonder de kop eraf: radiator onderaan opgebold, CO2 in koelvloeistof, koelvloeistof reservoir klein scheurtje. Uitgangspunt was : koppakking lek, kop gescheurd, cilinderwand gescheurd (voor dat laatste moet je het wel heel erg bont maken).
Diagnose na kop verwijderen: geen enkel spoor op de koppakking, cilinderwand. Kop afgeperst en A-okay.
Kleppen waren aangeslagen zoals dat bij een gebruikte motor normaal het geval is en niet mooi schoongeblazen door verdampte koelvleoistof onder druk. Waterpomp er nog niet uit gehad maar zag er op de as goed uit.

Spagaat:
- nieuw koelsysteem incl. radiateur, reservoir, waterpomp check en alle nieuwe leidingen, nwe karterventialtor, nwe pakkingen etc. Nwe accu erbij en dit alles voor 3.600 incl.
Dagwaarde net zoiets, alleen wil ik hem graag houden.

De enige Bug in ons (bmw garage en ondergetekende) hoofd is "wat was nou precies de oorzaak"?!
Het lijkt er in ieder geval op dat er druk op het koelsysteem is komen te staan en dat koelvloeistof in de motor is gekomen tenzij ik olie heb zien verbranden maar dat geeft dacht ik geen witte rook...

Ik heb het gevoeld dat ik na reparatie op dit punt weer 2 jaar of langer verder kan alleen weten we niet 100% zeker of we met de reparatie de ooraak gaan wegnemen of niet. Straks hangt alles er nagelnieuw in en dan treedt het weer op. In dat geval wilde de garage wel tegemoetkomen maar dat is niet wat je wil.

Verstand zegt de boel staken en de auto aanbieden voor de sloop.
Of, vertrouwen hebben en die 4k neerleggen.

Iemand ooit iets soortgelijks aan de hand gehad en die de uitkomst heeft?

dank, groet,
ronald

matheeuwissen
Berichten: 3712
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: mysterieus lek go or no-go

Bericht door matheeuwissen » 06 jul 2016, 09:12

Beste Ronald,

Het scheuren van de kvs tank en het bol gaan staan van de radiateur is een kwaal van de e46. Dit zou ik allereerst vervangen. Verder is de kop er al af. Dus wellicht laten vlakken en nieuwe koppakking voor de zekerheid. Maar wellicht was dat eigenlijk niet nodig geweest. Als er kvs op je warme motorblok komt geeft dit ook witte rook. Ik vind dat ze bij de garage wel erg snel de kop er af hebben getrokken.

Dus laat niet onnodig van alles vervangen als een kip zonder kop

Gewoon nieuwe rad + kvs tank is waarschijnlijk al voldoende.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Nick376
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 nov 2014, 19:25

Re: mysterieus lek go or no-go

Bericht door Nick376 » 06 jul 2016, 10:21

Bij loshalen van de kop altijd een nieuwe koppaking monteren.
En ik zou zeker eerst de oorzaak zoeken en aanpakken voordat er voor €3600 aan onderdelen opgezet wordt terwijl dit niet nodig blijkt of de oorzaak niet aanpakt.
Desnoods een second opinion vragen bij een specialist.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”