Pagina 1 van 1
Hardnekkig probleem; fail/safe mode bij warm weer OPGELOST
Geplaatst: 19 jul 2016, 18:13
door MaartenDep
Al een hele tijd heb ik het volgende voor:
Bij warm weer gaat de temperatuur sensor recht naar het rode deel en de motor wil niet starten, soms lukt het door de het contact wat aan- en uit te doen, soms moet ik ettelijke uren wachten tot de wagen volledig is afgekoeld (pech als ie in de zon staat!).
De motor raakt zeker niet oververhit, daar ligt het niet aan, foutcodes komen ook niet naar boven die aanleiding kunnen geven tot dit probleem. Als de fout zich voordoet komt er geen stroom toe aan de brandstofrelais.
Volgende zaken zijn reeds aangepakt:
-Nieuwe temperatuursensot geplaatst
-Brandstoffilter werd vevangen (want kreeg foutcode dat de brandstofdruk te laag was)
-ECU werd volledig gereviseerd en gecontroleerd (bij het opwarmen komt de fout tevoorschijn)
-Relais werden allen uitgemeten (blauwe hoofdrelais aan ECU en relais brandstofpomp)
Ondertussen al enkele honderden euro's en heel veel uren werk kwijt maar nog altijd geen oplossing, iemand enig idee waar ik kan verder zoeken want ben zo stilletjes aan ten einde raad.
Alvast bedankt voor de aangeboden tips!!!!
Re: Hardnekkig probleem; fail/safe mode bij warm weer
Geplaatst: 19 jul 2016, 20:24
door h3b
Om eerlijk te zijn de eerste keer dat ik dit probleem voorbij zie komen, ook niet bij bv een E46/E90 met dezelfde motor (M47) er in. Zou verwachten dat het een temperatuur sensor ergens in het koelsysteem zou moeten zijn. Je hebt er 1 vervangen, geen idee of er meerdere in zitten. Ben wel benieuwd naar de oplossing mocht je hem vinden.
-edit-
Hier een draadje waar verwezen wordt naar een defecte DDE.
http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/ ... tm?t=68139
The temperature gauge would also go straight into the red at 100% max to the right (despite having been sitting at 50% when driving it).
Also it was noticeable that you could not hear the fuel pump under the passenger seat.
I took it to a BMW garage. They did diagnostics and told me it was an error in the CAM bus network: a sensor, the wiring or a control unit. They said they would then spend a further 3 hours + work to check the wiring, sensors and control units.
So I then found an independant BMW specialist to try to troubleshoot the problem. He couldn't get the diagnotics to work properly when the error was replicated and the ECU (DDE) didn't record any errors.
After trying some of the things from the thread, checking fuses, changing relays and looking at swappnig out a sensor or two the mechanic came to the conclusion it was the DDE that was faulty. He ruled out everthing he could before suggesting biting the bullet and replacing the DDE. So for £900.00 we replaced that and no problems since, the error has gone (fingers crossed). And it's been two weeks of commuting to work and doing a couple of long drives at weekends. Testing each time on switching off to see if the error occurs.
Re: Hardnekkig probleem; fail/safe mode bij warm weer
Geplaatst: 19 jul 2016, 22:20
door MaartenDep
Hallo h3b
Hartelijk dank voor je reactie, de sympromen die beschreven staan in de link die hebt toegevoegd zijn inderdaad iedentiek aan mijn probleem.
Via realoem heb ik maar 1 temperatuur sensor gevonden, deze zit onder de luchtinlaat, een heel gedoe om deze te vervangen. Heb deze vervangen door nieuwe, origineel BMW, dus die piste kan ik al volledig uitsluiten.
De DDE of ECU werd ook volledig gereviseerd, heb deze vandaag teruggekregen met nieuwe soldering enzo, was zo blij dat het zou opgelost zijn... helaas pindakaas, probleem identiek, enkele honderden euro's voor niks uitgegeven.
Als de fout er niet is start de motor direct, ook geen enkel probleem tijdens het rijden... stationair goed, vermogen goed, loopt als een klokje!
Nu kreeg ik wel een fout ivm de brandstofdruk, maar dit zou dan blijvende problemen moeten opleveren, ofwel geeft één van die hogedruksensoren foute waarden door? Deze zijn redelijk duur, misschien kan er mij iemand vertellen hoe ik deze kan uitmeten? En waar deze te vinden is?
Zal dit draadje ook eens openen op het E46 forum, aangezien het dezelfde motor betreft?
thx
Re: Hardnekkig probleem; fail/safe mode bij warm weer
Geplaatst: 20 jul 2016, 11:55
door h3b
In hetzelfde draadje als ik had aangegeven wordt toch ook de relais mbt de brandstof pomp genoemd. Mogelijk kun je die eerst preventief vervangen gezien de geringe kosten voor dat onderdeel en om zaken uit te sluiten.
The fix cost me approx £8.00 .......
The fault lay with a relay found around the fuse box panel above the glove box.
I can't remember the relay numbers , however, I removed the glove box and swapped the two light pistaccio green (which sit side by side) over and hey presto, pump runs every time.
I called local BMW parts desk and bought a pair of relays for approx. £8 each. Problem solved.
Re: Hardnekkig probleem; fail/safe mode bij warm weer
Geplaatst: 20 jul 2016, 12:00
door MaartenDep
Ik heb deze relais verwisseld met de relais van toeter, het is dezelfde, maar dit heeft geen oplossing geboden.
Als de fout zich voordoet dan krijgt deze relais geen stroom van de ECU.
Re: Hardnekkig probleem; fail/safe mode bij warm weer
Geplaatst: 20 jul 2016, 12:37
door MaartenDep
Deze morgen 250km gereden zoner enig probleem, bij thuiskomst motor af en hopla... na enkele uren afkoelen start deze weer zonder probleem maar nu brand het motorlampje geel én krijg ik een foutcode: P0401: Exhaust gas recirculation flow insufficient detected!
Misschien kan ik hiermee aan de slag?!
Re: Hardnekkig probleem; fail/safe mode bij warm weer
Geplaatst: 20 jul 2016, 13:20
door h3b
Dan zal in ieder geval de EGR enorm vervuilt zijn. Vuil klusje om schoon te maken, even latex handschoentjes aan om je handen schoon te houden. Tip: Zou de EGR persoonlijk uitschakelen. Hiervoor zijn diverse mogelijkheden. Bij mij is die met de chiptuning uitgeschakeld. Dan ademt je blok tenminste altijd frisse lucht.
-edit-
Let op, dan zal je inlaattraject ook vervuild zijn. Zou dat tegelijkertijd ook schoonmaken. Mogelijk moet je dat een nachtje in de diesel laten weken. Mocht je overigens nog swirlflaps (vlinderkleppen) er in hebben, verwijder deze dan ook om problemen hiermee te voorkomen dat er een klepje in het blok komt als die afbreekt. Over de swirlflaps is voldoende te vinden.
Re: Hardnekkig probleem; fail/safe mode bij warm weer
Geplaatst: 20 jul 2016, 13:30
door h3b
MaartenDep schreef:Ik heb deze relais verwisseld met de relais van toeter, het is dezelfde, maar dit heeft geen oplossing geboden.
Als de fout zich voordoet dan krijgt deze relais geen stroom van de ECU.
Dat zou dan toch impliceren dat de ECU(DDE) het probleem is. Daar kom je dan alleen achter door hem te vervangen wat een vrij dure gok is.
Re: Hardnekkig probleem; fail/safe mode bij warm weer
Geplaatst: 25 jul 2016, 19:56
door MaartenDep
Egr enzo zijn nu allemaal in orde, swirl flaps gedemonteerd en blanks geplaatst.
Probleem is er nog, maar...
Vandaag eindelijk een foutcode gekregen die blijft, P0193, fuel rail presure sensor a circuit hight!
Nu rest alleen nog de vraag waarom, de onderdelen inclusief de sensor zelf zijn redelijk duur om zomaar op de gok te gaan vervangen.
Maar doordat de wagen perfect rijdt en start verdenk ik de sensor zelf, alleen weet ik niet hoe deze uit te meten?
Re: Hardnekkig probleem; fail/safe mode bij warm weer
Geplaatst: 29 jul 2016, 15:03
door MaartenDep
Na het vervangen van alle relais en dergelijke bleef de fout gewoon opnieuw komen... Dan maar naar BMW specialist geweest om alles uit te meten/uit te lezen, resultaat: defecte ECU!
Paar honderd euro kwijt aan het laten "herstellen" van de ECU:(
Nu begint de zoektocht naar een nieuwe ECU, nieuw kosten deze een dikke €1.500, het zal dus een heuse opdracht worden om een tweede handse te gaan zoeken met exact dezelfde nummers op, heb ondertussen die die specialist al iemand gevonden die een "blanco" ship kan plaatsen zodat deze kan "pairen" met mijn wagen...
Re: Hardnekkig probleem; fail/safe mode bij warm weer
Geplaatst: 29 jul 2016, 15:38
door h3b
Bleef inderdaad niet veel over dan de ECU. Balen, maar goed voor dat bedrag koop je geen andere auto dus er zit niet veel op dan inderdaad hopen om een goed werkende 2e hands ECU te vinden, of anders toch een nieuwe.
Ben wel benieuwd bij wie je de ECU laat programmeren, kan altijd handig zijn voor onze mede forumleden mochten die in eenzelfde situatie belanden.
Re: Hardnekkig probleem; fail/safe mode bij warm weer
Geplaatst: 30 jul 2016, 18:51
door MaartenDep
OPGELOST ---REFLOW---
Als laatste redmiddel heb ik zelf een reflow uitgevoerd, dit principe wordt veel gebruikt door ICT'ers om defecte moederborden weer aan de praat te krijgen, er is veel over te vinden op google:
-ECU ontoen van alle loszittende plastiek deeltjes en thermische pasta
-De plastiek contacten in zeilverpapier wikkelen alsook de "grote" transistors op het bord
-Door middel van zilverpapier bolletjes de ECU waterpas op de bakplaat leggen
-Oven voorverwarmen tot 190°c
-ECU 8min in de hete oven
-Oven uitdoen, deurtje open en een half uur laten afkoelen IN DE OVEN (door het grote temp verschil zouden metalen deeltjes kunnen "schrikken" waardoor er inwendig haarcsheurtjes ontstaan.
-Ecu terug monteren en ... starten maar
Bedoeling van de reflow is dat je ALLE solderingen terug een klein beetje vloeibaar maakt waardoor ze weer lekken aan elkaar gaan klegen en er geen haarscheurtjes meer zijn, in principe kan je alle circuits op deze manier gaan behandelen, ze worden ook op deze manier gemaakt, weliswaar een precies gecontroleerde omgeving. Heb ook positeve ervaringen gelezen mbt andere componenten.
Momenteel ben ik deze vervelende foutmelding verholpen, voor hoelang, dat is afwachten, bij sommigen komt het probleem terug, bij anderen blijft het goed.
Re: Hardnekkig probleem; fail/safe mode bij warm weer OPGELO
Geplaatst: 02 aug 2016, 19:40
door h3b
Het reflowen ken ik ook wel, maar dan meer met de videokaarten, spelcomputers en sommige Apple producten. Is toch een gedurfde stap. Vind het daarom stoer dat je dit hebt durven doen met de ECU van je auto, en tot zover dan ook met goed resultaat. Top dat je ook de stappen beschreven hebt. Komt vast iemand nog wel eens van pas. Ik hoop in ieder geval dat dit het voor jouw heeft opgelost.
Re: Hardnekkig probleem; fail/safe mode bij warm weer OPGELO
Geplaatst: 07 aug 2016, 11:58
door BMWillem58
Testen en evt. repareren bij ACTronics??